Program Kadencyjny Klubu Żak na lata 2024-2027

Program kadencyjny Klubu Żak Miejskiej Instytucji Kultury
na okres od 1 października 2024 do 30 września 2027
 

Opracowanie: Ewa Chudecka

ELEMENTY TOŻSAMOŚCI I KULTURY ORGANIZACYJNEJ

 

1.       Wizja.

Międzynarodowa kultura współczesna dostępna dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców Gdańska.

2.    Misja.

Klubu Żak to miejsce prezentujące najciekawsze wydarzenia z obszaru muzyki, filmu, teatru i sztuk wizualnych. Jako silny ośrodek kulturalny, o zasięgu międzynarodowym, odkrywa i prezentuje najnowsze i najciekawsze zjawiska w tych obszarach. Wspiera i pokazuje artystów, zarówno tych już rozpoznawalnych jak i młodych, którzy dopiero wzrastają. Jedną z działalności klubu i pracującego tu zespołu ekspertów, jest odkrywanie młodych talentów. Dawanie im szansy na pokazanie swojej twórczości szerokiemu gronu publiczności.

Klub Żak to nowoczesne centrum kultury, które dąży do upowszechniania sztuk performatywnych dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców miasta. Swoje działania skupia na takich obszarach jak koncerty, spektakle, performance, wystawy, pokazy filmowe. Zespół klubu dąży do rozwijania programu klubu i tym samym wzbogacania oferty kulturalnej Gdańska jako miejsca kultury rozpoznawalnego poza granicami państwa.

Klub Żak jest instytucją dotowaną z budżetu miasta, ale środki pozyskiwane są również z innych źródeł. Programów ministerialnych, od sponsorów oraz z zysków własnych ze sprzedaży biletów, sprzedaży w kawiarni i wynajmu przestrzeni. Dzięki różnorodnym źródłom dochodów klub jest w stanie realizować bogaty program na najwyższym poziomie.

Klub Żak działa na rzecz likwidacji barier w przestrzeni miasta poprzez swoją ofertę programową jak i infrastrukturę budynku. To miejsce przyjazne i dostępne dla różnorodnej grupy odbiorców. Program Klubu prezentuje kulturę elitarną w egalitarny sposób, dzięki czemu dedykowany jest beneficjentom w każdym wieku i o różnych potrzebach. Zarówno wydarzenia jak i infrastruktura dostosowana jest dla osób o różnych predyspozycjach psychofizycznych, obcokrajowców i osób starszych. Mile widziane są również osoby LGBT+. Otwartość to jedna z podstawowych wartości Klubu, a kultura dostępności jest promowana w nienachalny sposób w tym dla osób o niższych dochodach.

 

Działalność Klubu ma na celu wspieranie i rozwój środowiska artystycznego oraz tworzenie dla mieszkanek i mieszkańców atrakcyjnej i komplementarnej oferty kulturalnej, a także wspieranie budowania ich tożsamości poprzez uczestnictwo w kulturze. Klub Żak wzmocnienia potencjału środowisk twórczych i artystycznych, a także współtworzy potencjał rozwojowy miasta i podnosi jakości zamieszkiwania. Ważnym zadaniem Klubu jest wzmacnianie więzi społecznych i obywatelskich, tworzenie miejsca relacji i współpracy dla mieszkanek i mieszkańców, a także wzmacnianie ich kreatywności i rozwoju. Wydarzenia organizowane przez Klub budują markę Gdańska jako miasta kultury zarówno na obszarze metropolitalnym, jak i w skali międzynarodowej. Kultura wspomaga więzi społeczne i obywatelskie, tworzy miejską przestrzeń relacji i współpracy, kreatywność i rozwoju osobistego mieszkanek i mieszkańców miasta.

Tworzymy sieć współpracy poprzez integrację środowiska artystycznego z polski i środowiska międzynarodowego.

Klub wpisuje się w założenia infrastruktury czasu wolnego mieszkańców i mieszkanek, jak i turystów, poprzez organizowane wydarzenia artystyczne i pokazy filmowe. Infrastruktura Klubu to wielofunkcyjna i dostępna przestrzeń przyjazna mieszkańcom. Pełni funkcję przestrzeni integracji społecznej, miejsca spotkań i wypoczynku, między innymi przez prowadzoną kawiarnię, która chętnie odwiedzają osoby w różnym wieku oraz różnorodnego pochodzenia.

W najbliższej perspektywie planowane jest dołączenie do Zielone instytucje Trójmiasta i Pomorza partnerskiej sieci współpracy na rzecz zielonych rozwiązań w instytucjach z obszaru kultury, edukacji i nauki z Trójmiasta oraz Pomorza.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE I OPERACYJNEDZIAŁANIA PROGRAMOWE

 

Cele instytucji są wpisane w Statut Klubu Żak:

a)       organizowanie różnorodnych form zespołowego uczestnictwa w działaniach artystycznych i kulturalnych w szczególności z dziedziny teatru, muzyki, filmu i sztuk plastycznych dla mieszkańców Gdańska;

b)      prowadzenie edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę wśród mieszkańców Gdańska;

c)       podnoszenie poziomu kultury mieszkańców Gdańska;

d)      promocja Miasta Gdańska w kraju i zagranicą jako ważnego ośrodka kultury.

 

Cele szczegółowe:

a)       umacnianie i promocja lokalnego środowiska artystycznego oraz zwiększenie rozpoznawalności lokalnych twórców;

b)      aktywizacja Gdańska poza sezonem turystycznym;

c)       stworzenie platformy do wymiany doświadczeń dla artystów z Polski i Europy;

d)      wzbogacenie oferty kulturalnej i edukacyjnej miasta;

e)      promocja kultury niekomercyjnej;

f)        promocja debiutujących twórców;

g)       rozwój instytucji kultury, jaką jest Klub Żak;

h)      stworzenie silnego ośrodka promocji i rozwoju szeroko pojętego tańca współczesnego.

 

Na przestrzeni lat Klub zbudował markę wydarzeń rozpoznawalnych na całym świecie. Koncerty jazzowe, muzyki w tym muzyki eksperymentalnej, pokazy teatrów i teatrów tańca, wystawy młodych artystów. W programie do 30 września 2027 r. nie jest planowane utworzenie nowych wydarzeń w Klubie Żak, a zmiana formuły i rozwój istniejącej już oferty: Festiwalu Jazz Jantar, Gdańskiego Festiwalu Tańca, oferty kina, koncertów, teatru i galerii.

 

PLAN STRATEGICZNY W LATACH 2024-2027

 

REALIZACJA CELÓW STATUTOWYCH:

a)       organizowanie różnorodnych form zespołowego uczestnictwa w działaniach artystycznych i kulturalnych, w szczególności z dziedziny teatru, muzyki, filmu i sztuk plastycznych dla mieszkańców Gdańska;

b)      prowadzenie edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę wśród mieszkańców Gdańska;

c)       podnoszenie poziomu kultury mieszkańców Gdańska;

d)      promocja Miasta Gdańska w kraju i zagranicą jako ważnego ośrodka kultury.

 

REALIZACJA INNYCH CELÓW:

a)       współpraca z innymi ośrodkami kultury w mieście i kraju oraz organizacjami pozarządowymi;

b)      stworzenie przestrzeni do podnoszenia kompetencji pracowników;

c)       aktywne pozyskiwanie środków zewnętrznych i pozabudżetowych;

d)      aktywne dążenie do wzbogacania oferty kulturalnej i edukacyjnej;

e)      szerzenia idei edukacji kulturalnej na każdym etapie życia;

f)        aktywne dążenie do zwiększania dochodów własnych;

g)       działać na rzecz równości, różnorodności i inkluzywności miejsca oraz realizowanej oferty kulturalnej (dostępność budynku i oferty kulturalnej dla różnych grup odbiorców bez względu na posiadane dochody, otwartość dla różnorodnych grup bez względu na płeć, wiek, pochodzenie, orientacja, religia, status niepełnosprawności czy przekonania);

h)      aktywizacja środowiska artystycznego poprzez realizację wydarzeń i rezydencji z ich udziałem, wspieranie indywidualnych projektów i inicjatyw zgodnie z celami statutowymi klubu i możliwościami finansowymi.

 

PLAN MERYTORYCZNY W LATACH 2024-2027.

W okresie od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. realizowane będą podjęte przez Klub Żak plany programowe i współpracę, codzienna działalność kulturalno-edukacyjna oraz gospodarcza zgodna ze Statutem Klubu Żak.

 

PLAN MERYTORYCZNY 2025 r.

W 2025 roku planowana jest Statutowa działalność Klubu – kulturalna, edukacyjna i gospodarcza. Klub będzie działał codziennie w godzinach jak w latach poprzednich, z uwzględnieniem przerw w dniach: 1.01.2025 r., 19-21.04.2026 r. (przerwa świąteczna), 13.06-13.07.2024 r. (przerwa remontowa), 1.11.2025 r., 24-27.12.2025 r. (przerwa świąteczna) 31.12.2025-1.01.2026 r. (przerwa noworoczna).

 

Działalność codzienna:

 

a)    kino studyjne;

b)    galeria;

c)    koncerty (weekendy);

d)    PC drama (ostatni pon. miesiąca);

e)    festiwale (zgodnie z planem wydarzeń);

f)     biuro obsługi widzów/kasa (pon.-pt. godz. 15:00-21:00, sb.-nd. 16:00-21:00);

g)    kawiarnia;

h)    imprezy djskie w piątki.

 

Działalność kina studyjnego:

 

W repertuarze kina znajdzie się około 900 filmów rocznie. W ofercie utrzymane zostaną filmy artystyczne, kino europejskie, azjatyckie oraz szereg przeglądów filmowych. Szczegółowy repertuar zależny będzie od aktualnej oferty dystrybutorów i dostępnych kopii filmów.

▪       utrzymanie bieżącej ilości seansów (2-3 seanse wieczorne);

▪       zwiększenie liczby przeglądów filmowych we współpracy z dystrybutorami. Przeglądy kina Niemieckiego, Hiszpańskiego, Francuskiego, ale także przeglądy filmowe będące autorskimi programami kuratorów klubu;

▪       realizacja Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Początkowo Dyskusyjny Klub Filmowy odbywać będzie się raz w miesiącu do wybranego z repertuaru filmu. Do dyskusji zapraszani będą eksperci i dziennikarze. Rozmowę prowadzić będzie kurator/kuratorka kina. Jeżeli formuła się przyjmie w przeciągu pół roku od pierwszego spotkania ilość spotkań w miesiącu wzrośnie do dwóch. DKF wpisuje się w strategię edukacji dla dorosłych;

▪       większa współpraca z Uniwersytetem Gdańskim, wykładowcami i studentami. Uniwersytet Gdański ma bardzo prężnie działające kierunki Wiedza o filmie i kulturze audiowizualnej oraz Produkcja form audiowizualnych, których studenci nie tylko są potencjalnymi odbiorcami żakowego kina, ale też przyszłymi współtwórcami jego programu.

 

Finansowanie działalności filmowej: samofinansowanie się zadania, pozyskiwanie z środki z programów operacyjnych MKiDN oraz sponsorów.

 

Działalność Edukacja Filmowa:

 

Dyskusyjny Klub Filmowy: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Program o ponad 19-letniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekcje kinowe oraz online dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Projekt będzie kontynuowany i rozwijany zgodnie z możliwościami jakie oferuje Organizator cyklu i odbywać będą się zgodnie z kalendarzem szkolnym w okresie styczeń-maj oraz październik-grudzień. Każdy seans wzbogacony będzie o prelekcje i działania edukacyjne.

 

Finansowanie działalności cyklu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej: samofinansowanie się zadania.

 

Kino dla dzieci.

Cykliczne pokazy kina dla dzieci odbywają się w Kinie Żak w sobotnie poranki. W ofercie są filmy przyjazne sensorycznie oraz filmy w ramach Dyskusyjnego Klubu Bajkowego, zainicjowanego w zeszłym roku przez kuratorkę cyklu. Pokazom filmowym towarzyszyć będą prelekcje a także warsztaty, spotkania i gry. Planowanych jest 15-20 pokazów w ciągu roku.

 

Finansowanie działalności cyklu: zadanie realizowane z dochodów Klubu pozyskanych ze sprzedaży biletów i towarów.

 

Działalność wystawiennicza – Galeria Żak:

 

Kontynuacja modelu wspierania młodych artystów zarówno z Trójmiasta, jak i z całej Polski. Artyści będą mogli, także wykorzystywać do ekspozycji przestrzeń holu Klubu oraz liczne szyby, które dzięki ich ingerencji będą stawać się nośnikami sztuki. Odbędzie się 8-10 wystaw w roku.

 

Finansowanie działalności Galerii Żak: zadanie realizowane z dochodów Klubu pozyskanych ze sprzedaży biletów i towarów. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN.

 

Działalność teatralna:

 

Gdański Festiwal Tańca.

Festiwal ma na celu wspieranie i rozwój najbardziej wartościowych zjawisk tańca współczesnego. Przedstawiając szerokie spektrum technik wykonawczych zapewnia egalitarny dostęp twórcom i odbiorcom sztuki tańca. Dzięki prezentacji najciekawszych spektakli polskich i zagranicznych artystów stanowi wizytówkę tańca współczesnego i polskiej kultury. Umożliwia kreowanie nowych wartości, budowaniu pomostu w relacjach oraz zwiększenie kompetencji artystów i widzów poprzez wydarzenia towarzyszące.

▪       festiwal odbędzie się we wrześniu w swojej 10 dniowej formule. Ustalona zostanie jedna cykliczna data, dzięki czemu zarówno artyści, jak i publiczność będą co roku wiedzieli, kiedy odbywa się festiwal. Pozwoli zbudować spójną komunikację i wpisać wydarzenie w kalendarz stałych wydarzeń w środowisku tanecznym, a także zbudować stałą publiczność i wzmocnić turystykę kulturalną osób zainteresowanych tym obszarem sztuki. Utrzymany zostanie konkurs Solo Dance Contest, który ściąga do miasta tancerzy z całego świata. Konkurs jest wydarzeniem rozpoznawalnym, o czym świadczy ilość zgłoszeń, która co roku napływa do Klubu.;

▪       w programie festiwalu odbędą się: 4 spektakle teatrów tańca z całego świata, pokaz młodych tancerzy z Gdańskiej Szkoły Baletowej oraz 5 dni konkursu Solo Dance Contest;

▪       termin festiwalu: 19-28.09.2025 r.;

▪       w pozostałych miesiącach odbywać będą się rezydencje dla solistów oraz korporacji tanecznych, podczas których powstaną nowe spektakle markowane przez Klub Żak;

▪       termin I rezydencji: maj (2 tygodnie) z premierą w 2 połowie miesiąca;

▪       termin II rezydencji: listopad (3 tygodnie) z premierą na początku grudnia;

 

Program główny festiwalu wzbogacony zostanie o przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń. W klubowej kawiarni odbywać będą się spotkania z tancerzami, krytykami, producentami i miłośnikami tańca. Program kina wzbogacony zostanie o pokazy filmów związanych z tańcem. Planowane są śniadania dla tancerzy, które sprzyjać będą rozmowom i nawiązywaniu współpracy. Publiczność będzie miała możliwość porozmawiania z artystami. Klub Żak na 10 dni zmieni się w festiwalowe centrum tańca, a festiwal nabierze charakteru święta tańca.

W czasie programu głównego planowane są również warsztaty taneczne dla mieszkanek i mieszkańców miasta.

 

Rezydencje będą przestrzenią do promowania polskich teatrów tańca, a w kolejnych latach niewykluczony jest też udział tancerzy zagranicznych. Każda rezydencja będzie miała swojego mentora i wzbogacona będzie o otwarte rozgrzewki dla tancerzy lokalnych. Wydarzenie sprzyjać będzie integracji środowiska oraz promocji miasta. Prezentacji rezydencji towarzyszyć będą rozmowy pospektaklowe, które poprowadzą znawcy i krytycy tańca oraz teatru.

 

Planowane jest bezpłatne udostępnianie przestrzeni Sali Suwnicowej na próby i rozgrzewki dla lokalnych tancerzy, w dniach nie kolidujących z planami Klubu.

 

Finansowanie Gdańskiego Festiwalu Tańca: zadanie będzie finansowane z dotacja Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i od sponsorów

 

PC drama.

Performatywne czytanie współczesnych dramatów to wydarzenie, które w ostatnich latach przyciąga coraz mniejsze grono publiczności. Zarówno proponowane czytania jak i obsada aktorska czy reżyserska przestały być atrakcyjne.

▪       w celu utrzymania wydarzenia konieczny jest powrót do zapraszania aktorów rozpoznawalnych szerszemu gronu publiczności. Dobieranie tematów, które trafiać będą też do młodszego grona widzów;

▪       planowana jest współpraca z lokalnym środowiskiem uniwersyteckim i studentami (kierunków Wiedzy o teatrze i kierunku Sztuka Kreatywnego Pisania);

▪       w 2025 roku PC drama odbywać będzie jak do tej pory, w każdy ostatni poniedziałek miesiąca, poza sezonem wakacyjnym. Łącznie odbywać będzie się 6 czytań w roku.

 

Jeżeli 2025 rok wydarzenie nie będzie przyciągać publiczności, konieczna będzie rezygnacja z tego wydarzenia i poszukanie z kuratorem ds. teatru nowej atrakcyjnej formuły.

 

Finansowanie PC drama: zadanie będzie finansowane z dotacja Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i sponsorów.

 

Działalność koncertowa:

 

Festiwal Jazz Jantar.

Festiwal pokazuje wybitne osobowości świata jazzu jak i z pogranicza tego gatunku muzyki. Artystów z Polski, Europy, Ameryki czy Azji. Publiczność festiwalu ma możliwość zobaczenia wschodzących gwiazd i muzyków już rozpoznawalnych. Festiwal wyróżnia się na tle innych wydarzeń innowacyjnym podejściem w doborze wykonawców. Pokazuje premiery płytowe, zespoły, które wcześniej nie występowały w Trójmieście. Doceniany jest zarówno przez stałą publiczność jak i krytyków. Otrzymał m.in. tytuł najlepszego festiwal za rok 2023 według czytelników magazynu JazzForum.

Wydarzenie będzie odbywać się dwa razy do roku w cyklach kilkudniowych koncertów:

▪       edycja wiosenna: 26-30 marca 2025 r.:

26-27.03 (środa-czwartek) oraz 30.03 (niedziela) – 2 koncerty dziennie;

28-29.03 (piątek-sobota) – 3 koncerty dziennie;

▪       edycja jesienna: 22-26 października 2025 r.:

22-23.10 (środa-czwartek) oraz 26.10 (niedziela) – 2 koncerty dziennie;

24-25.10 (piątek-sobota) – 3 koncerty dziennie.

▪       pokazywane będą zarówno zespoły z Trójmiasta, Polski oraz w dużej mierze zespoły zagraniczne;

▪       prezentowani będą rokujący studenci ostatniego roku i absolwenci szkół wyższych o profilu muzycznym, a także młode zespoły nie związane z uczelniami;

▪       program festiwalu wzbogacony zostanie o spotkania i rozmowy z muzykami, które poprowadzą dziennikarze i krytycy muzyczni. Rozmowy będą odbywać się w klubowej kawiarni;

▪       planowane jest poszerzenie programu o działania edukacyjne i improwizacyjne;

▪       koncerty i wydarzenia w ramach JJ odbywać będą się w całym klubie.

 

Finansowanie Festiwalu Jazz Jantar: zadanie będzie finansowane z dotacja Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i od sponsorów.

 

Koncerty

▪       powrót do cyklicznie odbywających się koncertów poza programem festiwalu Jazz Jantar. Koncerty będą odbywać się minimum raz w miesiącu z wyłączeniem miesięcy, kiedy odbywa się Festiwal Jazz Jantar i Gdański Festiwal Tańca. Program koncertowy bazować będzie na prezentacji i promowaniu nowych, rokujących zespołów, które jeszcze nie znalazły się w ofercie festiwali muzycznych. Odbywać będą się także koncerty zespołów, które trójmiejskiej publiczności są szczególnie bliskie. Poza polskimi zespołami, w miarę możliwości finansowych klubu, planowane jest pokazywanie i przyciąganie do miasta nowych zjawisk muzycznych z zagranicy;

▪       planowanych jest 10-12 koncertów w roku (styczeń, luty, maj, lipiec, sierpień, wrzesień).

Scena unplugged/improwizacyjna

▪       w przestrzeni klubowej kawiarni, a miesiącach letnich także ogrodu, odbywać będą się sesje jamowe unplugged/ muzyczne improwizacje;

▪       artyści będą musieli zgłosić swój udział w “jamowaniu” z miesięcznym wyprzedzeniem;

▪       wydarzenia będą odbywać się raz w miesiącu w ostatni czwartek miesiąca;

▪       planowana ilość w 2025 roku: 5 spotkań (kwiecień, maj, lipiec, sierpień, listopad).

 

Finansowanie koncertów: zadanie będzie finansowane z dotacja Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN.

 

Działalność kawiarni

Kawiarnia pełni funkcję miejsca integracji i rozrywki. Chętnie spotykają się tu miłośnicy gier planszowych oraz organizowane są spotkania wielonarodowościowych grup językowych. Nieodzownym elementem kawiarni jest ogród, który nie tylko poszerza przestrzeń funkcjonalną miejsca, ale także jest dla wielu osób miejscem wytchnienia i odpoczynku od zgiełku miasta.

 

▪       piątkowe imprezy djskie;

▪       organizacja wydarzeń towarzyszących festiwalom – spotkania z artystami, twórcami, śniadania dla artystów, mini koncerty;

▪       jamy muzyczne/ muzyczne improwizacje;

▪       utrzymanie bezpłatnych rezerwacji miejsc i przystępnych ceny wpisują się w politykę dostępności instytucji;

▪       dalszy rozwój ogrodu, a w sezonie letnim, gdy program Klubu jest mniej intensywny, organizacja atrakcji rekreacyjnych umożliwiających spędzenie aktywnego czasu w mieście. Ogród będzie pełnił również rolę miejsca koncertowego, gdzie odbywać będą się jamy muzyczne a w czasie trwania Gdańskiego Festiwalu Tańca warsztaty taneczne dla mieszkańców.

 

Organizacja Gali Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury

Termin: 29.11.2025 r.

 

PLAN MERYTORYCZNY 2026 r.

W 2026 roku planowana jest Statutowa działalność Klubu - kulturalna, edukacyjna i gospodarcza. Klub będzie działał codziennie w godzinach jak w latach poprzednich, z uwzględnieniem przerw w dniach: 1.01.2026 r., 4-6.04.2026 r. (przerwa świąteczna), 19.06-13.07.2026 r. (przerwa remontowa), 1.11.2026 r., 24-27.12.2026 r. (przerwa świąteczna) 31.12.2026-1.01.2027 r. (przerwa noworoczna).

 

Działalność codzienna:

a)         kino studyjne,

b)        galeria,

c)         koncerty (weekendy),

d)        PC drama (ostatni pon. miesiąca),

e)        festiwale (zgodnie z planem wydarzeń),

f)          biuro obsługi widzów/kasa (pon.-pt. godz. 15:00-21:00, sb.-nd. 16:00-21:00),

g)         kawiarnia,

h)        imprezy djskie w piątki,

 

Działalność kina studyjnego:

 

W repertuarze kina znajdzie się około 900 filmów rocznie: filmy artystyczne, filmy festiwalowe, kino europejskie, azjatyckie oraz szereg przeglądów filmowych. W tym przeglądy kuratorowane przez zespół Klubu Żak. Szczegółowy repertuar zależny będzie od aktualnej oferty dystrybutorów i dostępnych kopii filmów.

▪            utrzymanie ilości seansów (2-3 seanse wieczorne);

▪            zwiększenie liczby przeglądów filmowych we współpracy z dystrybutorami. Przegląd kina światowego;

▪            przeglądy filmowe kuratorowane przez zespół Klubu Żak;

▪            kontynuacja Dyskusyjnego Klubu Filmowego do wybranych z repertuaru filmów;

▪            kontynuacja współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, wykładowcami i studentami;

▪            nawiązanie współpracy ze stowarzyszeniami i fundacjami zajmującymi się działalnością filmową;

W latach 2026-2027 planowane jest nawiązanie współpracy z festiwalami filmowymi w Gdańsku oraz pozyskiwanie wydarzeń-satelit innych festiwali, które odbywają się w Polsce lub przeszły do formy online.

 

Finansowanie działalności filmowej: samofinansowanie się zadania, pozyskiwanie z środki z programów operacyjnych MKiDN oraz sponsorów.

 

Działalność Edukacja Filmowa:

 

Dyskusyjny Klub Filmowy: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Projekt będzie kontynuowany i rozwijany zgodnie z możliwościami jakie oferuje Organizator cyklu i odbywać będzie się zgodnie z kalendarzem szkolnym, w okresie styczeń-maj oraz październik-grudzień. Program dedykowany będzie uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także młodszym widzom w wieku przedszkolnym. Każdy seans poprzedzony będzie prelekcją lub innymi aktywnościami zgodnie z planem Organizatora.

 

Finansowanie działalności cyklu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej: samofinansowanie się zadania.

 

Kino dla dzieci.

Kontynuacja cyklicznych pokazów kina dla dzieci w sobotnie poranki. Pokazom filmowym towarzyszyć będą prelekcje a także warsztaty, spotkania i gry. Planowanych jest 15-20 pokazów w ciągu roku. Realizowane będą nowe atrakcyjne formy prezentacji filmów i animowanych wydarzeń po seansie np. filmy z muzyką na żywo, gry edukacyjne czy weekendowa szkoła filmowa dla najmłodszych.

 

Finansowanie działalności cyklu: zadanie realizowane z dochodów Klubu pozyskanych ze sprzedaży biletów i towarów.

 

Działalność wystawiennicza - Galeria Żak:

 

Kontynuacja modelu wspierania młodych artystów zarówno z Trójmiasta, jak i z całej Polski. Prezentacja różnorodnych form sztuk wizualnych w ramach możliwości przestrzennych i finansowych Klubu. Odbędzie się 8-10 wystaw w roku.

 

Finansowanie działalności Galerii Żak: zadanie realizowane z dochodów Klubu pozyskanych ze sprzedaży biletów i towarów. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN.

 

 Działalność teatralna:

 

Gdański Festiwal Tańca.

Festiwal ma na celu wspieranie i rozwój najbardziej wartościowych zjawisk tańca współczesnego. Przedstawia szerokie spektrum technik wykonawczych oraz prezentuje najciekawsze spektakle polskich i zagranicznych artystów. Festiwal stanowi wizytówkę tańca współczesnego i polskiej kultury. Kreuje nowe wartości, buduje pomost w relacjach oraz zwiększa kompetencje artystów oraz widzów poprzez wydarzenia towarzyszące.

▪       festiwal odbędzie się we wrześniu w swojej 10 dniowej formule w ustalonej cyklicznej dacie;

▪       kontynuowany będzie, rozpoznawalny na całym świecie, konkurs Solo Dance Contest;

▪       w programie festiwalu odbędzie się: 4-6 spektakli teatrów tańca z całego świata, pokaz młodych tancerzy z Gdańskiej Szkoły Baletowej oraz 5 dni konkurs Solo Dance Contest;

▪       termin festiwalu: 18-27.09.2026 r.,

▪       planowane jest poszerzenie programu festiwalu o konferencje i wykłady oraz warsztaty dla tancerzy, które będą sprzyjać pogłębianiu wiedzy i doświadczeń w środowisku tanecznym i pozwolą zbudować spójne i zgrane środowisko taneczne nie tylko w regionie, ale i w całej Polsce, ale także podnieść rangę Gdańska jako stolicy tańca;

▪       planowana jest również współpraca z lokalnym środowiskiem tanecznym oraz innymi instytucjami jak Gdański Teatr Szekspirowski, Opera Bałtycka i warszawski Dom Tancerza.

 

Rezydencje taneczne. Na wiosnę i jesienią odbywać będą się rezydencje dla solistów oraz korporacji tanecznych, podczas których powstaną nowe spektakle markowane przez Klub Żak,

I termin I rezydencji: kwiecień (2 tygodnie) z premierą pod koniec miesiąca,

II termin II rezydencji: listopad (3 tygodnie) z premierą na początku grudnia,

 

Planowane jest bezpłatne udostępnianie przestrzeni Sali Suwnicowej na próby i rozgrzewki dla lokalnych tancerzy, w dniach nie kolidujących z planami Klubu.

 

Finansowanie Gdańskiego Festiwalu Tańca: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i od sponsorów.

 

PC drama/ teatry.

PC drama zostanie utrzymana w programie w zależności od zainteresowania publiczności wydarzeniem w 2025 roku. Jeżeli odnotowany zostanie dalszy odpływ publiczności wypracowana zostanie nowa, atrakcyjna formuła teatralne, we współpracy z kuratorem ds. teatru.

 

Finansowanie PC drama: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i sponsorów.

 

Działalność koncertowa:

 

Festiwal Jazz Jantar.

Kontynuacja formuły festiwalu odbywającego się dwa razy w roku w cyklach kilkudniowego, rozbudowanego programu. Festiwal pokazuje wybitne osobowości świata jazzu jak i z pogranicza tego gatunku muzyki. Artystów z kraju i całego świata. Publiczność festiwalu ma możliwość zobaczenia wschodzących gwiazd i muzyków już rozpoznawalnych. Poszerzenia swojej wiedzy i zdobycia nowych doświadczeń muzycznych.

▪       edycja wiosenna: 25-29 marca 2026 r.:

25-26.03 (środa-czwartek) oraz 29.03 (niedziela) – 2 koncerty dziennie;

27-28.03 (piątek-sobota) – 3 koncerty dziennie.

▪       edycja jesienna: 21-25 października 2026 r.:

21-22.10 (środa-czwartek) oraz 25.10 (niedziela) – 2 koncerty dziennie;

23-24.10 (piątek-sobota) – 3 koncerty dziennie.

▪       pokazywane będą zarówno zespoły lokalne oraz w dużej mierze zespoły zagraniczne;

▪       prezentowani będą rokujący studenci ostatniego roku i absolwenci szkół wyższych o profilu muzycznym, a także młode zespoły nie związane z uczelniami;

▪       planowane jest zaangażowanie całej działalności Klubu w święto jazzu;

▪       oferta festiwalu poszerzona będzie o spotkania z twórcami, przestrzenie dyskusji i część edukacyjną;

Od 2026 roku planowana jest nawiązanie współpracy z międzynarodowymi organizacjami działającymi na rzecz muzyków, w szczególności muzyków jazzowych.

 

Finansowanie Festiwalu Jazz Jantar: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i od sponsorów.

 

Koncerty.

▪       cyklicznie odbywające się koncerty, minimum raz w miesiącu z wyłączeniem miesięcy, kiedy odbywa się Festiwal Jazz Jantar i Gdański Festiwal Tańca. Program koncertowy, będzie indywidualnym wyborem kuratorów Klubu i bazować będzie na prezentacji i promowaniu nowych, rokujących zespołów, sceny eksperymentalnej ale odbywać będą się także koncerty zespołów, które trójmiejskiej publiczności są szczególnie bliskie. Prezentowane zostaną zarówno zespoły z Polski jak i scena zagraniczna;

▪       planowanych jest 12-15 koncertów w roku (styczeń, luty, maj, lipiec, sierpień, listopad).

Scena unplugged

▪       kontynuacja sesji jamowych unplugged/ improwizacji muzycznych (jeżeli formuła sprawdzi się w 2025 roku);

▪       jamowania/improwizacje muzyczne odbywać będą się raz w miesiącu, w ostatni czwartek miesiąca;

▪       planowana ilość spotkań w 2026 roku: 6-7 spotkań (luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, wrzesień, listopad).

 

Finansowanie koncertów: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN.

 

 Działalność kawiarni:

 

W programie klubowej kawiarni odbywają się:

▪       imprezy djskie,

▪       organizowane będą wydarzenia towarzyszących festiwalom – spotkania z artystami, twórcami, śniadania dla artystów, mini koncerty i jamy muzyczne,

▪       utrzymanie bezpłatnych rezerwacji miejsc i przystępnych ceny wpisują się w politykę dostępności instytucji,

▪       dochody z kawiarni przeznaczane będą na program Klubu jak i niezbędne remonty i drobne inwestycje,

▪       rozwijanie przestrzeni ogrodowej.

 

Organizacja Gali Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury

- jeżeli organizator utrzyma wydarzenie w tej miejscu.

Termin: 27.11.2026 r.

 

PLAN MERYTORYCZNY 2027 r.

W 2027 roku planowana jest Statutowa działalność Klubu – kulturalna, edukacyjna i gospodarcza. Klub będzie działał codziennie w godzinach jak w latach poprzednich, z uwzględnieniem przerw w dniach: 1.01.2027 r., 27-29.04.2027 r. (przerwa świąteczna), 17.06-11.07.2027 r. (przerwa remontowa), 1.11.2027 r., 24-27.12.2027 r. (przerwa świąteczna) 31.12.2027 r.-1.01.2028 r. (przerwa noworoczna).

 

Działalność codzienna:

 

a)    kino studyjne;

b)    galeria;

c)    koncerty (weekendy);

d)    PC drama (ostatni pon. miesiąca);

e)    festiwale (zgodnie z planem wydarzeń);

f)     biuro obsługi widzów/kasa (pon.-pt. godz. 15:00-21:00, sb.-nd. 16:00-21:00);

g)    kawiarnia;

h)    imprezy djskie w piątki;

 

Działalność kina studyjnego:

 

W repertuarze kina znajdzie się około 900 filmów rocznie. W ofercie znajdą się filmy artystyczne, filmy festiwalowe, kino międzynarodowe oraz szereg przeglądów filmowych, będących ofertą dystrybutorów, jak i autorskim wyborem kuratorów. Szczegółowy repertuar zależny będzie od aktualnie dostępnych kopii filmów.

▪       utrzymanie ilości seansów (2-3 seanse wieczorne);

▪       zwiększenie liczby przeglądów filmowych we współpracy z dystrybutorami;

▪       dalsze rozwijanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego do pojedynczych filmów i przeglądów. Rozmowy z ekspertami prowadzić będzie kurator_ka kina;

▪       rozszerzenie współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, wykładowcami, studentami, kołami naukowymi;

▪       rozszerzenie współpracy ze stowarzyszeniami i fundacjami zajmującymi się działalnością filmową,

▪       kontynuacja współpracy z festiwalami filmowymi w Gdańsku oraz pozyskiwanie wydarzeń-satelit innych festiwali, które odbywają się w Polsce lub przeszły do formy online.

 

Finansowanie działalności filmowej: samofinansowanie się zadania, pozyskiwanie z środki z programów operacyjnych MKiDN oraz sponsorów.

 

Działalność Edukacja Filmowa:

 

Dyskusyjnego Klubu Filmowego: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Projekt będzie kontynuowany i rozwijany zgodnie z możliwościami jakie oferuje Organizator cyklu. Nowe Horyzonty Edukacja Filmowa odbywać będą się zgodnie z kalendarzem szkolnym w okresie styczeń-maj oraz październik - grudzień. Każdy seans poprzedzony będzie prelekcją lub innymi aktywnościami zgodnie z planem Organizatora.

 

Finansowanie działalności cyklu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej: samofinansowanie się zadania.

 

Kino dla dzieci.

Kontynuacja cyklicznych pokazów kina dla dzieci w sobotnie poranki poszerzone o działania edukacyjno-rozrywkowe dla najmłodszych. Planowanych jest 15-20 pokazów w ciągu roku.

 

Finansowanie działalności cyklu: zadanie realizowane z dochodów Klubu pozyskanych ze sprzedaży biletów i towarów.

 

Działalność wystawiennicza - Galeria Żak:

 

Galeria ma na celu prezentacje młodych artystów prezentujących różnorodne formy sztuk wizualnych.

W 2027 roku odbędzie się 8-10 wystaw.

 

Finansowanie działalności Galerii Żak: zadanie realizowane z dochodów Klubu pozyskanych ze sprzedaży biletów i towarów. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN.

 

 Działalność teatralna:

 

Gdański Festiwal Tańca.

Festiwal wspiera i rozwija różnorodne zjawiska tańca współczesnego, dając jednocześnie egalitarny dostęp do kultury. Prezentacja szerokiego spektrum wydarzeń tanecznych i edukacyjnych w zakresie tańca współczesnego. Program oferujący wydarzenia dla profesjonalistów i mieszkanek oraz mieszkańców miasta, a także turystów. Festiwal stanowi wizytówkę tańca współczesnego i polskiej kultury. Kreuje nowe wartości oraz zwiększa kompetencje widzów poprzez wydarzenia towarzyszące. Festiwal odbędzie się we wrześniu w swojej 10 dniowej formule w ustalonej cyklicznej dacie,

▪          kontynuacja formuły rezydencji tanecznych;

▪          rozwijanie formuły o nowe atrakcyjne dla publiczności aktywności.

 

Planowane jest bezpłatne udostępnianie przestrzeni Sali Suwnicowej na próby i rozgrzewki dla lokalnych tancerzy, w dniach nie kolidujących z planami Klubu.

 

Finansowanie Gdańskiego Festiwalu Tańca: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i od sponsorów

Teatr.

Cykl wydarzeń teatralnych wypracowanych we współpracy z kuratorem ds. Teatrów, w celu wypełnienia aktualnej niższy ofercie kulturalnej miasta.

 

Finansowanie teatr: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i sponsorów.

 

 Działalność koncertowa:

 

Festiwal Jazz Jantar.

Kontynuacja formuły festiwalu odbywającego się dwa razy w roku w cyklach kilkudniowego, rozbudowanego programu. Prezentacja wybitnych osobowości świata jazzu, jak i z pogranicza tego gatunku muzyki. Artystów z kraju i całego świata. Utrzymanie edukacyjnej części festiwalu.

▪       edycja wiosenna: 10-14 marca 2027 r.:

10-11.03 (środa-czwartek) oraz 14.03 (niedziela) – 2 koncerty dziennie;

12-13.03 (piątek-sobota) – 3 koncerty dziennie.

▪       edycja jesienna: 20-24 października 2027 r.:

20-21.10 (środa-czwartek) oraz 24.10 (niedziela) – 2 koncerty dziennie;

22-23.10 (piątek-sobota) - 3 koncerty dziennie.

 

Planowana jest kontynuacja międzynarodowych współprac.

 

Finansowanie Festiwalu Jazz Jantar: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN i od sponsorów.

 

Koncerty.

▪       rozwijanie sceny muzycznej o ciekawe koncerty i programy muzyczne,

▪       ilość wydarzeń: minimum raz w miesiącu, 15 koncertów w roku (styczeń, luty, maj, lipiec, sierpień, listopad, grudzień);

▪       program koncertowy, będzie indywidualnym wyborem kuratorów Klubu.

Scena unplugged:

▪       kontynuacja sesji jamowych unplugged/ improwizacji muzycznych (jeżeli formuła utrzyma się w 2026 roku);

▪       planowana ilość: 6-7 spotkań (luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, wrzesień, listopad).

 

Finansowanie koncertów: finansowanie zależne od aktualnej wysokości dotacji od Organizatora, ze środków Klubu wypracowanych (ze sprzedaży biletów i karnetów oraz środki ze sprzedaży towarów) przeznaczone na finansowanie działalności statutowej. Planowane jest pozyskanie środki z programów operacyjnych MKiDN.

 

 Działalność kawiarni

W programie klubowej kawiarni odbywają się:

▪       kontynuowane będą działania muzyczne, organizowane będą wydarzenia towarzyszących festiwalom – spotkania z artystami, twórcami, śniadania dla artystów;

▪       utrzymanie bezpłatnych rezerwacji miejsc i przystępnych ceny wpisują się w politykę dostępności instytucji;

▪       poszerzanie oferty aktywności w kawiarni;

▪       dalsze wzbogacenie oferty spędzania czasu wolnego w klubowym ogrodzie.

 

Organizacja Gali Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury

- jeżeli organizator utrzyma wydarzenie w tej miejscu.

Termin: 26.11.2027 r.

 

STRATEGIA NARZĘDZI KOMUNIKACJI.

W celu prowadzenia systematycznej i spójnej komunikacji Klubu Żak konieczny jest zgrany zespół osób z pasją i entuzjazmem realizujących wyznaczone zadania. Osobą spajającą przepływ komunikacji, o wydarzeniach i marce Klubu Żak, będzie osoba specjalisty ds. social media i ds. public relations silnie współpracująca z działem programowym oraz specjalistą ds. pozyskiwania sponsorów.

Klub dysponuje:

a)    stronami internetowymi: klubzak.com.pl; jazzjantar.pl; gdanskifestiwaltanca.pl; tickets.klubzak.com.pl (sklep internetowy);

b)    profilami społecznościowymi: Klubu Żak (FB i Instagram), Festiwalu Jazz Jantar (FB i Instagram), Gdańskiego Festiwalu Tańca (FB i Instagram), Dni Muzyki Nowej, Galerii Żak (FB i Instagram) i PC Dramy;

c)    kanał YouTube.

 

W latach 2025-2027.

▪       utrzymane zostaną profile na social mediach, ale będą sukcesywnie zmieniane i uspójnianie z polityką promocyjną Klubu oraz bieżącymi trendami zarządzania w social mediach;

▪       w celu zwiększenia dostępności cyfrowej i zwiększenia narzędzi promocji Klubu planowane jest aktywowanie i sukcesywne wykorzystywanie kanały YouTube w celu dotarcia do większego grona odbiorców.

 

W 2025 r.

 Stworzenie strategii promocji Klubu Żak, z którą zapoznani zostaną wszyscy pracownicy Klubu. W celu utożsamienia się pracowników z nową strategią konieczna jest wspólna praca nad jej stworzeniem, tak żeby spełniała potrzeby całego klubu jak i dawała poczucie zaangażowania oraz sprawczości każdemu pracownikowi. Strategia obejmować będzie plan promocji całego Klubu, poszczególnych wydarzeń, jak również kawiarni. Obejmować będzie strategię współpracy z mediami, komunikacji na zewnątrz Klubu, zarządzania i prowadzenia treści na stronie klubu oraz kanałach social media.

 

W latach 2026-2027.

W celu realizacji spójnego systemu komunikacji planowana jest stworzenie nowej strony www Klubu Żak, rezygnacja ze stron poszczególnych festiwal organizowanych przez Klub i przeniesienie ich treści na stronę www.klubzak.com.pl.

▪       na stronie znajdzie się większa liczba treści merytorycznych jak recenzje spektakli, koncertów, filmów, relacje publiczności;

▪       digitalizacja zbiorów materiałów promocyjnych, katalogów i wydawnictw z poprzednich lat działalności Klubu, które poprzez digitalizację będą dostępne szerszemu gronu odbiorców.

Materiały drukowane

▪       utrzymanie druku klubowych informatorów, plakatów i ulotek, które są świetnym narzędziem informacyjnym dla osób wykluczonych cyfrowo jak i osób starszych;

▪       podjęcie współpracy z dobrymi projektantami, którzy nie tylko tworzą estetyczne wizualnie projekty, ale również uwzględniają w nich czytelność i skład graficzny tak aby był on jak najbardziej czytelny i wyrażał za pomocą komunikatu wizualnego najistotniejsze treści;

▪       dystrybucja materiałów w miejscach dostępnych dla mieszkanek i mieszkańców miasta (w zaprzyjaźnionych instytucjach i uczelniach oraz na miejskich słupach ogłoszeniowych i citylight, czy środkach komunikacji miejskiej);

▪       nowa formuła katalogów festiwali, które będą przystępne i poręczne w formie, a tym samym chętniej pobierane przez odwiedzający klub goście.

ODBIORCY.

Główna grupa odbiorców:

a)       mieszkanki i mieszkańcy miasta oraz regionu, wszystkich grup wiekowych;

b)      środowisko artystyczne z Polski i zagranicy;

c)       członkowie wieloosobowych rodzin posiadający gdańską Kartę Dużej Rodziny;

d)      studenci i uczniowie;

e)      miłośnicy tańca współczesnego, kina, muzyki i sztuki;

f)        turyści z Polski i obszarów państw sąsiedzkich;

g)       goście Punktu Informacji Turystycznej w Kunszcie Wodnym w Gdańsku;

h)      czytelnicy Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej korzystający z Kart do Kultury;

i)        partnerzy i sponsorzy Klubu Żak.

 

Pozyskanie nowych odbiorców w latach 2025-2027.

Przez najbliższe 3 lata planowane jest sukcesywne zwiększanie poniższych grup odbiorców:

▪       osoby uprawiające turystykę kulturalną w celu uczestnictwa w cyklicznych wydarzeniach organizowanych przez Klub Żak;

▪       młodych odbiorców poprzez wykorzystanie narzędzi social media oraz współpracę z uczelniami wyższymi i innymi instytucjami / organizacjami o podobnej funkcji;

 

Pozyskanie do współpracy więcej partnerów medialnych zarówno w portalach i magazynach branżowych jak i mediach ogólnopolskich (radio, telewizja, prasa, portale internetowe, blogi), które zwiększą zasięg dotarcia informacji o wydarzeniach organizowanych w Klubie Żak na całą Polskę.

 

POLITYKA CENOWA w latach 2025-2027.

Klub Żak na przestrzeni lat wypracował przystępną politykę cenową, która zostanie utrzymana z drobnymi zmianami.

a)    przystępne ceny biletów na wydarzenia i do kina;

b)    karnety na wydarzenia;

c)    podniesienie cen koncertów, w szczególności dużych gwiazd;

d)    promocje na bilety, umożliwiające uczestnictwo w imprezach osobom z mniej zasobnym portfelem, m.in.: promocyjne ceny biletów do kina (w poniedziałki dla wszystkich, w środy dla seniorów, w piątki dla studentów);

e)    Kart Tancerza, upoważniających do bardzo dużych zniżek;

f)     zniżki na Karty do Kultury;

g)    zniżki na Kartę Dużej Rodziny;

h)    zniżki dla studentów i uczniów oraz seniorów;

 

STRUKTURA, LUDZIE I PROCEDURY.

Zespół Klubu Żak tworzą osoby kreatywne, zaangażowane i poszukujące nowych rozwiązań by tworzyć jeszcze ciekawszą i bogatszą ofertę kulturalną miasta. Inspirują się trendami w kulturze i sztuce, które chętnie wdrażają w ofertę programową Klubu. Zespół, otwarty i wrażliwy na otaczający świat, tworzy miejsce przyjazne, zachęcające do spotkań i dialogu. Kieruje się etyką otwartości, szczerości, zaufania i współpracy. Działają transparentnie i w sposób zrównoważony. Angażuje publiczność, otwiera przestrzeń dla różnych grup odbiorców i likwidujemy bariery dostępu do kultury. Buduje relacje i wzajemne zaufanie z publicznością, partnerami i sponsorami tworząc miejscem, do którego chce się wracać.

 

Cele:

▪       zbudowanie struktury organizacyjnej z jasno wyznaczonym podziałem zadań i obowiązków;

▪       rozpisanie i wdrożenie czytelnych zasad i procedur, które ułatwią pracę zarówno obecnym jak i nowym pracownikom instytucji;

▪       współpracujący ze sobą zespół na każdym etapie realizowanych projektów, również na poziomie księgowym i administracyjnym;

▪       szkolenie dla pracowników z zadań i obowiązków innych osób w instytucji w celu wzajemnego zrozumienia zakresu pracy i obowiązków i usprawnienia procesów pracy nad projektami;

▪       stwarzanie przestrzeni dla pracowników do realizacji nowych inicjatyw kulturotwórczych i programowych w ramach możliwości finansowych instytucji;

▪       dyrektorka instytucji będzie osobą otwartą na potrzeby pracowników, do której zawsze będzie można przyjść i skonsultować wyzwania czy pomysły;

▪       atmosfera pracy sprzyjająca rozwojowi instytucji i pracowników w celu realizacji wyznaczonych celów statutowych instytucji.

 

Plan rozwoju zawodowego i szkoleń:

▪       stworzenie dla pracowników możliwości uczestnictwa w szkoleniach i kursach, konferencjach, warsztatach, uczestnictwa w organizacjach międzynarodowych oraz festiwalach branżowych;

▪       stworzenie systemu motywacyjnego do stałego rozwoju własnego pracowników i wzmacniania ich poczucia sprawczości w realizowanych zadaniach;

W celu realizacji powyższych założeń planowane jest stworzenie w latach 2026-2027 pozycji w budżecie instytucji na rozwój zawodowy pracowników i delegacje.

 

Planowany stan zatrudnienia w 2025 r.

Planowany stan zatrudnienia w 2025 r. przy założeniu nie zwiększenia w tym okresie dotacji podmiotowej: 18 etatów.

1.       dyrektor_ka – 1 etat

2.       Dział księgowości:

główna_y księgowa_wy – 1 etat

księgowy_a – 1 etat

specjalista_ka do spraw kadr i płac – 1 etat

3.       Dział administracji i zaopatrzenia:

pracownik_czka administracyjny_a i specjalista_tka ds. zamówień publicznych – 1 etat

specjalista_tka ds. technicznych – 0,5 etatu

sekretarka_rz – 1 etat

4.       Dział realizacji imprez:

kierownik_czka – producent_ka wydarzeń – 1 etat

kinooperator_ka – 1 etat

kasjer-ka – 1 etat

5.       Dział programowy:

kurator_ka ds. teatru tańca – 0,5 etatu

kurator_ka ds. muzyki – 1 etat

kurator_ka ds. filmu – 1 etat

kurator_ka ds. edukacji filmowej i kina dzieci – 1 etat

koordynator wydarzeń teatralnych – 1 etat

6.       Dział Promocji i Komunikacji:

specjalista_tka ds. social media i ds. public relations – 1 etatu

specjalista_tka ds. pozyskiwania sponsorów i marketingu – 1 etat

7.       Dział gastronomii:

kierownik_czka kawiarni – 1 etat

kucharka_rz – 1 etat

Łącznie: 18 etatów

 

Planowany stan zatrudnienia w 2026-2027.

Planowany stan zatrudnienia w okresie 2026-2027 r. przy założeniu zwiększenia w tym okresie dotacji podmiotowej: 21 etatów.

1.       dyrektor_ka – 1 etat

2.       Dział księgowości:

główna_y księgowa_wy – 1 etat

księgowy_a – 1 etat

specjalista_ka do spraw kadr i płac – 1 etat

3.       Dział administracji i zaopatrzenia:

pracownik_czka administracyjny_a i specjalista_tka ds. zamówień publicznych – 1 etat

specjalista_tka ds. technicznych – 1 etat

sekretarka_rz – 1 etat

4.       Dział realizacji imprez:

kierownik_czka – producent_ka wydarzeń – 1 etat

kinooperator_ka – 1 etat

kasjer-ka – 1 etat

5.       Dział programowy:

kierownik/kierowniczka działu programowego – 1 etat

kurator_ka ds. teatru i teatru tańca – 1 etat

kurator_ka ds. muzyki – 2 etaty

kurator_ka ds. filmu – 1 etat

kurator_ka ds. edukacji filmowej i kina dzieci – 1 etat

koordynator_ka wydarzeń teatralnych – 1 etat

6.       Dział Promocji i Komunikacji:

specjalista_tka ds. social media i ds. public relations – 1 etat

specjalista_tka ds. pozyskiwania sponsorów i marketingu – 1 eta

7.       Dział gastronomii:

kierownik_czka kawiarni – 1 etat

kucharka_rz – 1 etat

Łącznie: 21 etatów

 

Opis stanowisk – zgodnie z planowanym stanem zatrudnienia w latach 2025- 2027:

1.       Dyrektor - zarządza Klubem, w tym (zgodnie ze statutem): kształtuje i koordynuje działalność merytoryczną Klubu, reprezentuje Klub na zewnątrz, tworzy warunki do właściwej realizacji zadań artystycznych i kulturotwórczych, dobiera i właściwe zarządza kadrą oraz umożliwia podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, zapewnia pracownikom właściwe warunków pracy, nadzoruje właściwą gospodarkę mieniem i środkami finansowymi, pozyskuje środki finansowych od podmiotów innych niż Organizator oraz wykonuje inne czynności powierzone przez Prezydenta Miasta Gdańska.

2.       Główna księgowa – zgodnie z ustawą o rachunkowości i finansach publicznych kieruje działem księgowości, prowadzi księgowość na zasadach ogólnych oraz nadzoruje i kontroluje działalność finansową i gospodarczą Klubu, a w szczególności: opracowuje wspólnie z Dyrektorem plany i sprawozdania finansowe, zleca inwentaryzację składników majątkowych Klubu, prowadzi sprawy kadrowe, płacowe, organizuje pracę działu.

3.       Księgowa: zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzi i dokonuje operacji finansowych Klubu, prowadzi i przechowuje dokumentację finansowo-księgową, prowadzi sprawy szkoleń, wydaje zaświadczenia dla pracowników Klubu, prowadzi fundusz świadczeń socjalnych, nadzoruje sprzedaż biletów i karnetów na imprezy, prowadzi kasę.

4.       Specjaliści do spraw kadr i płac: prowadzi całą dokumentację związaną z zatrudnionymi pracownikami, sporządza umów o pracę i aneksy, wnioski urlopowe, zwolnienia lekarskie, zaświadczenia ZUS, zwolnienia i wypowiedzenia, rozliczaniem wynagrodzeń – w zakres tych działań wchodzi ewidencja czasu pracy, na podstawie którego naliczane jest wynagrodzenie, oraz rozrachunki z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym, pilnowanie przestrzegane przepisy zarówno Kodeksu Pracy, jak i BHP, zlecanie szkoleń pracowniczych w tym zakresie, przygotowywanie i rozliczanie delegacji.

5.       Pracownik kasy biletowej – prowadzi Biuro Obsługi Widza, w szczególności wprowadza dane do internetowego systemu sprzedaży biletów oraz prowadzi sprzedaż biletów i karnetów na wszystkie imprezy organizowane przez Klub, udziela informacji o działalności Klubu (także telefonicznie i pocztą elektroniczną).

6.       Pracownik ds. administracji oraz specjalista ds. zamówień publicznych – organizuje i nadzoruje naprawy majątku Klubu, remonty, usługi świadczone przez firmy zewnętrzne (ochrona, sprzątanie, media, obsługa instalacji, inne), wynajem pomieszczeń i sprzętu oraz organizuje i realizuje zamówienia publiczne, przeprowadza inwentaryzację wg zaleceń działu księgowości (spisy, znakowanie składników majątkowych, nadzór nad stanem składników majątkowych, itp.), zabezpiecza mienia, zabezpiecza warunki pracy zgodnie z przepisami bhp i p.poż., zakup wyposażenia higienicznego i socjalnego Klubu.

7.       Pracownik ds. sprzętu / zaopatrzeniowiec: zaopatruje Klub w sprzęt techniczny niezbędny do prawidłowej działalności Klubu. W szczególności sprzęty i wyposażenie Sali Suwnicowej, kawiarni, kina i kinooperatorki, dba o ich konserwację i naprawę. Współpracuje z podmiotami zewnętrznymi świadczącymi usługi w zakresie konserwacji sprzętu technicznego i gastronomicznego. Przygotowuje rozeznanie rynku, dokumentacje i wycenę do przeprowadzenia postępowania zgodnie z odpowiednimi przepisami zamówień publicznych.

8.       Sekretarz: prowadzi sekretariat Klubu, gromadzi i przechowuje dokumentację (korespondencja, pisma wewnętrzne, umowy, prasówka, itp.), prowadzi archiwum klubu, prowadzi sprzedaż karnetów na edukację filmową w godzinach pracy sekretariatu, nadzoruje i realizuje odbiór i wysyłkę filmów.

9.       Kinooperator: wykonuje obsługę kinooperatorską (wyświetlanie filmów), dokonuje konserwacji i naprawy sprzętu kinotechnicznego, wykonuje obowiązki biletera przed seansami filmowymi.

10.   Kierownik Programowy: nadzoruje pracę zespołu programowego, współtworzy i akceptuje programy roczne wydarzeń realizowanych w Klubie i konsultuje je z Dyrektorem. Wspiera zespół w realizacji zadań pod względem posiadanej wiedzy i w kwestiach organizacyjnych. Sprawdza i akceptuje przygotowywane przez pracowników dokumenty (umowy z podwykonawcami, wnioski o pozyskanie środków zewnętrznych, współpracę z partnerami zewnętrznymi). Dba o rozwój zawodowy pracowników działu programowego.

11.   Kurator: organizuje i realizuje różnorodne formy zespołowego uczestnictwa w działaniach artystycznych i kulturalnych, organizuje i realizuje edukację kulturalną, organizuje przeglądy i festiwale artystyczne, negocjuje warunki współpracy z artystami, w tym uzgadnia treść umów, przygotowuje umowy z artystami i innymi podmiotami zaproszonymi do udziału w danej imprezie, przygotowuje materiały dla działu promocji i komunikacji na temat organizowanych wydarzeń, wykonuje inne czynności związane bezpośrednio z realizacją imprez, których jest kuratorem. Przygotowuje wnioski o pozyskanie środków zewnętrznych na realizowane przez siebie wydarzenia.

12.   Koordynator wydarzeń teatralnych: wspiera pracę kuratora przy realizacji działań teatralnych. Przygotowuje harmonogramy i programy rezydencji teatralnych, nadzoruje ich przebieg. Realizuje konkurs Solo Dance Contest. Wspiera dział promocji i komunikacji w przygotowywaniu treści promujących wydarzenia teatralne.

13.   Kierownik kawiarni: organizuje pracę pracowników kawiarni (zatrudnionych na etat i umowy-zlecenia), nadzoruje sprzedaż i przychody ze sprzedaży. Nadzoruje i dokonuje zakupów produktów spożywczych oraz drobnego sprzętu i wyposażenia umożliwiającego sprawne i zgodne ze stosownymi przepisami funkcjonowanie działalności gastronomicznej, opracowuje menu, prowadzi sprzedaż napojów (alkohol, woda, soki, kawa, herbata) i innych artykułów spożywczych (także: dania gastronomiczne wg menu) w kawiarni Klubu. Nadzoruje i koordynuje rezerwacje w kawiarni. Nadzoruje przygotowanie posiłki dla gości Klubu (wg zapotrzebowania zgłoszonego przez kuratora - organizatora imprezy) oraz catering na zamówienie, okolicznościowe (wernisaże, premiery, promocje). Organizuje i rozlicza imprezy djskie.

14.   Kucharz - przygotowuje dania znajdujące się w menu, przygotowuje posiłki dla gości Klubu (wg zapotrzebowania zgłoszonego przez kuratora - organizatora imprezy), przygotowuje catering na zamówienie, okolicznościowe (wernisaże, premiery, promocje).

15.   Kierownik działu realizacji imprez: organizuje pracę pracowników działu (zatrudnionych na umowę o pracę i umowy zlecenia), organizuje i realizuje imprezy od strony technicznej w siedzibie Klubu lub w innych obiektach (ustawianie widowni i sceny, zapewnienie potrzebnego sprzętu i wyposażenia, zorganizowanie pracy pracownikom porządkowym, szatni, etc.). Dokonuje zakupu potrzebnego sprzętu technicznego we współpracy z pracownikiem administracji i zaopatrzeniowcem oraz dyrektorem.

16.   Specjalista ds. social media i ds. public relations: odpowiada za wdrażanie i realizację strategii promocji Klubu. Organizacje miejsca promocji imprez. Nawiązuje współpracę z mediami (prasa, internet, radio, telewizja) służącą informacji o wydarzeniach kulturalnych organizowanych lub współorganizowanych przez Klub. Opracowuje bieżące materiały promujące wydarzenia, w tym zakresie silnie współpracując z działem programowym oraz specjalistą ds. pozyskiwania sponsorów. Prowadzi oficjalne stron www Klubu oraz na portalach społecznościowych.

17.   Specjalista ds. pozyskiwania sponsorów i marketingu: pozyskuje nowych sponsorów dla Klubu oraz podtrzymuje współpracę z dotychczasowymi sponsorami. Odpowiada za prowadzenie negocjacji na temat sponsorowania działalności Klubu i umieszczenia reklam na terenie Klubu. We współpracy z dyrektorem uzgadnia ostateczną treści umów. Współpracuje z kuratorami i specjalistą ds. social media i ds. public relations w celu tworzenia spójnych komunikatów informacyjno-reklamowych. Przygotowuje coroczną ewaluację działań marketingowo-promocyjnych Klubu. Specjalista ds. dostępności.

 

PLANOWANE DZIAŁANIA INWESTYCYJNE I REMONTOWE.

 

W latach 2025-2026:

a)         naprawa dachu budynku Klubu Żak;

b)        wprowadzanie do pomieszczeń systemu klimatyzacji. W 2025 r. planowany jest montaż klimatyzacji w kinie i pomieszczeniu kinooperatora. W kolejnych latach, planowane jest sukcesywny montaż wentylacji i klimatyzacji w biurach na piętrze budynku, w kawiarni i na sali koncertowo-teatralnej, tak aby nie zakłócać pracy i działalności Klubu;

c)         zaprojektowanie i wyprodukowanie systemu komunikacji (wayfinding) celu zwiększenia inkluzywności i polepszenia warunków gości o specjalnych potrzebach oraz ich komfortu przebywania w budynku bez konieczności proszenia o pomoc;

d)        modernizacja windy;

e)        remont Galerii Żak, w tym montaż nowego oświetlenia i systemy wystawienniczego;

f)          stworzenie muralu informacyjnego na elewacji budynku w celu zwiększenia rozpoznawalności i pełnienia funkcji informacyjnej o odbywających się w budynku wydarzeniach kulturalnych. Do współpracy przy projekcie muralu planowane jest zaproszenie projektantów, którzy posiadają duże doświadczenie w tym obszarze i których praca będzie mogła wpisywać się w założenia Ustawy Krajobrazowej Gdańska;

g)         remont biur wraz z wymianą oświetlenia w celu polepszenia warunków pracy i zmniejszeniu zużywania nadmiernej ilość prądu.

 

W latach 2026-2027:

a)         budowa nowej strony Internetowej Klubu Żak (2026 r.);

b)        remont ściany dzielącej salę koncertową od reszty klubu w celu zniwelowania szkodliwego hałasu(2026);

c)         remont holu wraz z podłogą i drzwiami wejściowymi od strony ulicy i od strony ogrodu w celu zwiększenia inkluzywności obiektu oraz poprawy jego energochłonności(2026);

d)        wymiana krzeseł w sali kinowej (2026 r.);

e)        wymiana podłogi w kawiarni i Sali Suwnicowej ze względów bezpieczeństwa przebywających w budynku gości i pracowników(2027 r.);

f)          remont kuchni i zaplecza kawiarni (2027 r.);

g)         Doposażenie oświetlenia scenicznego, w celu polepszenia warunków scenicznych oraz zmniejszeniu zużywania nadmiernej ilość prądu (2027 r.).

W celu realizacji powyższych inwestycji konieczne będzie dodatkowe wsparcie finansowe ze strony władz miasta jak i pozyskanie funduszy z projektów ministerialnych oraz projektów unijnych.

 

BUDŻET INSTYTUCJI I PLAN POZYSKIWANIA FUNDUSZY.

Dotacja podmiotowa z budżetu dla samorządowej instytucji kultury: 3 614 932,00 zł (stan na rok 2024)

 

Plan pozyskiwania funduszy:

▪       pozyskanie funduszy zewnętrznych z środków z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na działania programowe oraz inwestycje zwłaszcza mające na celu zwiększenie inkluzywności obiektu;

▪       pozyskanie funduszy zewnętrznych z środków unijnych na działania remontowo-inwestycyjne mających na celu polepszenie warunków technicznych obiektu i wpisywać się w założenia zrównoważonego rozwoju miasta. Łagodzenie negatywnego wpływu na środowisko, energooszczędność, ograniczanie emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczeń.

 

Zakładane środki z dotacji celowych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przeznaczonych na festiwale i projekty w 2025 r.:

▪       Gdański Festiwal Tańca (100 000,00)

▪       Festiwal Jazz Jantar (90 000,00 zł)

▪       PC Drama (30 000,00 zł)

▪       Koncerty (50 000,00 zł)

▪       Galeria (20 000,00 zł)

▪       Kino (30 000,00 zł)

▪       Inwestycje (150 000,00 zł)

 

Zakładane źródła przychodów Klubu Żak w 2025 r.:

wynajem (40 000,00 zł)

sponsoring (30 000,00 zł)

darowizny (100 000,00 zł)

parking płatny (5 000, 00 zł)

sprzedaż towarów i usług (400 000,00 zł) 

 

Sprzedaż biletów i karnetów na działalność programową:

▪       kino, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (300 000,00 zł)

▪       działalność muzyczna (250 000,00 zł)

▪       działalność teatralna (50 000,00 zł)

 

Zakładane środki z dotacji celowych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przeznaczonych na festiwale i projekty w 2026 r.:

▪       Gdański Festiwal Tańca (100 000,00)

▪       Festiwal Jazz Jantar (90 000,00 zł)

▪       PC Drama (30 000,00 zł)

▪       Koncerty (50 000,00 zł)

▪       Galeria (20 000,00 zł)

▪       Kino (30 000,00 zł)

▪       Inwestycje (150 000,00 zł)

 

Zakładane źródła przychodów Klubu Żak w 2026 r.:

wynajem (45 000,00 zł)

sponsoring (40 000,00 zł)

darowizny (100 000,00 zł)

parking płatny (5 000, 00 zł)

sprzedaż towarów i usług (440 000,00 zł) 

 

Sprzedaż biletów i karnetów na działalność programową:

- kino, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (340 000,00 zł)

- działalność muzyczna (300 000,00 zł)

- działalność teatralna (60 000,00 zł)

 

Zakładane środki z dotacji celowych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przeznaczonych na festiwale i projekty w 2027 r.:

▪       Gdański Festiwal Tańca (100 000,00)

▪       Festiwal Jazz Jantar (90 000,00 zł)

▪       PC Drama (30 000,00 zł)

▪       Koncerty (50 000,00 zł)

▪       Galeria (20 000,00 zł)

▪       Kino (30 000,00 zł)

▪       Inwestycje (150 000,00 zł)

 

Zakładane źródła przychodów Klubu Żak w 2027 r.:

wynajem (50 000,00 zł)

sponsoring (50 000,00 zł)

darowizny (100 000,00 zł)

parking płatny (5 000, 00 zł)

sprzedaż towarów i usług (484 000,00 zł) 

 

Sprzedaż biletów i karnetów na działalność programową:

- kino, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (400 000,00 zł)

- działalność muzyczna (340 000,00 zł)

- działalność teatralna (65 000,00 zł)