Edukacja filmowa

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o ponad dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów.

Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Kino artystyczne, kino traktujące widza poważnie, jako osobę inteligentną, obdarzoną wrażliwością, poszukującą w kinie prawdziwych przeżyć, jest dziś w świecie filmu przestrzenią coraz bardziej niszową, marginalizowaną. Młodzi ludzie nie powinni „ruszać w świat" nieprzygotowani do samodzielnej oceny takiego poglądu na sztukę filmową, jaki prezentują multipleksy, wielkie wytwórnie i kampanie reklamowe.

Idea programu: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt umożliwiający dzieciom i młodzieży spotkanie z kinem (zarówno klasyką jak i twórczością współczesną), pogłębienie ich wiedzy na temat sztuki filmowej, rozwijający ich wrażliwość i przygotowujący do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą. Poprzez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej chcemy zaznajomić i rozkochać młodych widzów w sztuce filmowej, uzupełniając jednocześnie ich szkolną edukację.

Edukacja filmowa w kinach studyjnych, kinach posiadających swój własny charakter, prowadzonych przez ludzi zafascynowanych filmem i traktujących go jako sztukę a nie rozrywkę, jest naszym zdaniem bardzo ważnym elementem przeciwstawiania się postępującej komercjalizacji sfery kultury. Zapisując swoich podopiecznych do programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, dacie im Państwo szansę na poznanie wartościowego kina a może rozbudzicie w nich miłość do filmu artystycznego. Filmu, który stawia przed widzem pytania i prowokuje go do przemyśleń.

Wyjście z klasą do kina nie jest czasem straconym - Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej są inicjatywą, starającą się przełamać szkolny stereotyp „wychodzenia do kina” jako czasu wolnego od zajęć, czyli z punktu widzenia programu szkolnego - czasu straconego. Kadrze pedagogicznej coraz trudniej znaleźć czas na wyjścia z uczniami poza teren szkoły z powodu zbyt napiętego programu. W wielu szkołach takie wyjścia zdarzają się jedynie raz na semestr! Z perspektywy kształtowania młodych, świadomych odbiorców kultury wydaje się, że taką tendencję w systemie edukacji należy jak najszybciej przełamać.

Najważniejsze zmiany, jakie w okresie pandemii wprowadziliśmy dla komfortu uczestników, to:

  • możliwość realizowania projektu w wersji stacjonarnej, online lub hybrydowej,
  • swoboda w zmianie formy uczestnictwa ze stacjonarnego na online (w przypadku ponownego zamknięcia kin lub decyzji o nauczaniu zdalnym),
  • ograniczenie liczby osób na seansach stacjonarnych na sali kinowej zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS,
  • realizacja indywidualnych seansów stacjonarnych dla jednej lub kilku klas z tej samej szkoły z wideo prelekcjami i omówieniami filmów (dokonanie zapisu  po kontakcie z koordynatorem).

Zachęcamy do korzystania z oferty NHEF stacjonarnie – w kinie i w przestrzeni szkolnej klasy, a także online, jako uzupełnienie lub inspiracja do zajęć. Program online to również szansa na uczestnictwo uczniów, którzy  wcześniej nie mieli możliwości oglądania naszych filmów w kinie. Wierzymy, że seans filmowy to wspaniała okazja do zdobywania wiedzy i dzielenia się doświadczeniami, a rozmowy o kinie rozwijają kompetencje społeczne i emocjonalne, które są dla uczniów bezcenne.

Koordynacja programu:

Marta Maciejewska
kontakt telefoniczny: 58 344 05 73
kontakt mailowy: edukacja@klubzak.com.pl
zapisy do programu on-line

Sezon 2022/2023
Właśnie ruszył nabór dla przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych na nowy rok szkolny 2022/2023 do programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Zapisy potrwają do 4 października

Seanse stacjonarne/hybrydowe:

Karnet na cały cykl (7 seansów) kosztuje 90 zł od osoby.

Bilet na jeden seans kosztuje 15 zł od osoby. Można wybrać najwygodniejszą dla grupy formę płatności.

Seanse online

Po dokonaniu zapisu na wybrany cykl skontaktuje się z Państwem koordynatorka, która pomoże przejść przez proces dokonania płatności internetowej oraz będzie wsparciem w pierwszym kontakcie z dostępem online do filmów. Po potwierdzeniu informacji z koordynatorką otrzymają Państwo link do płatności internetowej. Po uiszczeniu opłaty przesłany zostanie link do filmu wraz ze szczegółową instrukcją. Link można wysłać uczniom, rodzicom lub obejrzeć film wspólnie w klasie. Seans jest możliwy przez 30 dni, a od momentu indywidualnego zalogowania i aktywacji dostępu – każdy użytkownik ma własne 48 godzin na obejrzenie materiału.

Cena biletu dla jednego ucznia za dostęp do jednego filmu – 8 zł

Cena biletu dla jednego ucznia za dostęp do jednego filmu w karnecie* – 6,5 zł

* maksymalna liczba filmów w karnecie to 7, liczba filmów dostępnych online może być różna w zależności od wybranego cyklu

 

Działamy pod szyldem Edukacja do Kultury Gdańsk

#edkgdansk #edukacjadokultury

Cykl Chodzę do kina 2021/2022 (przedszkola)

Kino to niezwykłe miejsce, które w parę chwil jest w stanie przenieść nas do świata wyobraźni. Duży ekran i specyficzny klimat sprawiają, że dla przedszkolaka treść filmu staje się wyjątkowo realistyczna, a seans na długo pozostaje w pamięci ale również skłania do przemyśleń i wyciągania wniosków. „Chodzę do kina” to cykl starannie wyselekcjonowanych filmów z różnych zakątków świata, zarówno długo-, jak i krótkometrażowych, które bawią i uczą. Piękne, mądre, wartościowe obrazy z przekazem w pogodny sposób przybliżają świat. Poruszana w nich tematyka jest bliska dzieciom w wieku przedszkolnym, co pozwala im utożsamić się z bohaterem i aktywnie współprzeżywać jego radości i smutki. Proponowany zestaw filmów stanowi idealny punkt wyjścia do tworzenia sytuacji wychowawczych, rozwoju kompetencji społecznych oraz rozmów na takie tematy, jak uczucia i emocje (wachlarz uczuć kilkulatka jest bardzo szeroki, naprzemiennie pojawiają się chwile szczęścia, smutku, sympatii, niechęci, strachu, zazdrości, a nawet gniewu; dziecku nie jest łatwo poradzić sobie z tymi uczuciami, a jeszcze trudnej o nich rozmawiać), czym jest przyjaźń i rodzina, tworzenie relacji, pomaganie kolegom, umiejętność współpracy oraz identyfikowania się z cudzymi uczuciami. To pojęcia i wartości, których przedszkolak dopiero się uczy, podobnie jak bohaterowie oglądanych przez niego filmów. Towarzyszące cyklowi warsztaty plastyczne stanowią świetną okazję do estetycznej interpretacji filmów, a jednocześnie wpływają na rozwój motoryki małej i kreatywności.

Cykl Filmowe przygody 2021/2022 (przedszkola)

Seansom kinowym towarzyszy niezwykła atmosfera, odrobina tajemnicy i magii, dzięki której widzowie w łatwy sposób przenoszą się do świata wyobraźni. Warto odwiedzać kino już nawet z przedszkolakami. Ważne jest tylko, żeby starannie dobrać repertuar, biorąc pod uwagę możliwości rozwojowe oraz wrażliwość dzieci w tym wieku. Cykl „Filmowe przygody” prezentuje filmy krótko i długometrażowe o bardzo uniwersalnym przekazie, stanowiące idealną pomoc w rozwijaniu kompetencji społecznych dzieci. Kilkulatki szybko utożsamią się z bohaterami, którzy tak jak oni nawiązują pierwsze relacje towarzyskie, dowiadują się, na czym polega praca zespołowa i współdziałanie, uczą się rzetelności oraz odpowiedzialności za swoje czyny i podjęte decyzje. Bliskie im będą zarówno nieskrępowana niczym radosna zabawa, jak i trudne sytuacje niepowodzenia – takie jak uprzedzenia, brak akceptacji dla inności, odrzucenie ze strony kolegów. Filmy wzbudzają zaciekawienie młodego widza i zachęcają do refleksji nad poruszanymi zagadnieniami. Stanowią też świetny pretekst do organizowania sytuacji wychowawczych oraz warsztatów plastycznych.

Cykl Filmowe podróże 2021/2022 (szkoła podstawowa, kl. I–III)

Filmy tworzące cykl „Filmowe podróże” pokazują życie rówieśników zamieszkujących różne szerokości geograficzne i uświadamiają uczniom, że mimo odmiennych tradycji i zwyczajów łączą ich te same marzenia oraz potrzeby – zabawy, przyjaźni, miłości i bezpieczeństwa. Obejrzenie proponowanych filmów może stać się świetnym pretekstem do realizacji działań wychowawczych i kształtowania postaw oraz realizacji podstawy programowej. Odmienność kulturowa to znakomity punkt wyjścia do rozmów o szacunku, akceptacji i odmienności narodowej, kulturowej czy religijnej. Pomoże zrozumieć i dostrzec piękno innych państw, a w perspektywie uwrażliwić na potrzeby i wartości swoje i innych. Jednocześnie cykl pokazuje, że nie tylko realne podróże dają nam możliwości poznawcze – film również tworzy przestrzeń, w której można obserwować świat za pomocą wielu środków obrazu, światła czy muzyki.

Cykl Filmowe sekrety 2021/2022 (szkoła podstawowa, kl. I–III)

Czym są kino i film? Kto i co kryje się za obrazem i dźwiękiem, który towarzyszy nam w czasie seansu? Dzieci stawiają sobie i dorosłym wiele pytań. Chcą wiedzieć, jak powstają animacje, czy trudno być aktorem, co to jest rekwizyt i czy w każdym filmie potrzebne są słowa. Cykl „Filmowe sekrety” został opracowany właśnie z myślą o młodych odkrywcach. Uczestniczący w projekcie uczniowie mają okazję zapoznać się z obsypywanymi nagrodami wyjątkowymi produkcjami – wyselekcjonowanymi ze względu na świetnie przedstawione bliskie dziecku tematy (emocje, rodzina, przyjaźń, zwierzęta). Jednocześnie, poprzez specjalnie zaplanowane prelekcje i zajęcia szkolne prowadzone na podstawie starannie opracowanych scenariuszy, poznają tajemnice tworzenia i powstawania różnego rodzaju filmów, stając się bardziej świadomymi widzami.

Cykl Młodzi w obiektywie 2021/2022 (szkoła podstawowa, kl. IV–VI)

Bohaterowie cyklu „Młodzi w obiektywie” to rówieśnicy uczniów klas 4−6. Na ekranie przeżywają rozmaite przygody i stawiają czoła takim problemom jak: poszukiwanie własnej drogi i akceptacji, próba odnalezienia się w grupie. Przy okazji dowiadują się, jaką wartość mają przyjaźń czy rodzina. Do najważniejszych wyzwań stojących przed szkołą należą wspieranie ucznia w rozwiązywaniu problemów towarzyszących dojrzewaniu i kształtowanie właściwej postawy młodego człowieka. Edukacja filmowa jest jednym ze sposobów realizacji tego zadania. Filmy wyselekcjonowane do cyklu „Młodzi w obiektywie” dzięki odpowiednio dobranej tematyce i niebanalnej formie mają ogromny potencjał wychowawczo-edukacyjny. To ważne, gdyż dzieci, które wchodzą w nastoletniość, z natury rzeczy z oporem podchodzą do racji przedstawianych przez dorosłych, jednak towarzysząc rówieśnikom w ich filmowej przygodzie, łatwiej przyswajają istotę budowania relacji, zdobywania autonomii, podążania za swoimi marzeniami i aspiracjami, stawiania sobie celów oraz ponoszenia konsekwencji własnych działań. Co więcej, obserwując bohaterów, stają się bardziej wrażliwe na potrzeby innych, uczą się empatii i podmiotowego traktowania drugiego człowieka. Każdy z filmów z cyklu stanowi zaproszenie do dialogu dotyczącego życia i codzienności uczniów, pozwala im przedstawić swój punkt widzenia na wiele aspektów składających się na rzeczywistość dziesięcio-, jedenasto- czy dwunastolatka.

Cykl Świat filmu 2021/2022 (szkoła podstawowa, kl. IV–VI)

Obecność filmu w życiu młodych ludzi jest oczywistością. Filmy są wszędzie – w telewizji, w kinach, w internecie, w aplikacjach smartfonowych. Cykl „Świat filmu” umiejętnie łączy zagadnienia związane z historią tego medium z wiedzą o jego formie. W siedmiu odsłonach przedstawia najważniejsze elementy dzieła filmowego, które razem potrafią z niesamowitą siłą zawładnąć widzem, jego emocjami i przeżyciami. Jak to się dzieje, że oglądając film, płaczemy, wzruszamy się, boimy, a czasem nawet złościmy? Kto i co za tym stoi? Kim są i czym zajmują się współtwórcy filmu: scenarzysta, reżyser, operator, kompozytor czy aktor? W jaki sposób wpływa na nas muzyka, specyficznie pokazany obraz? Szczególną uwagę zwrócono również na aspekt społeczny filmu oraz powody, dla których kręci się filmy – co takiego dają one widzom i twórcom. Uczestniczący w projekcjach uczniowie nabywają wprawy w analizowaniu tekstów kultury, co przyda im się na kolejnych etapach edukacji polonistycznej i estetycznej. Należy podkreślić, że proponowane w cyklu filmy nie są tylko materiałem poglądowym do przedstawianego tematu spotkania. Są także, a może przede wszystkim, opowieściami, o których warto rozmawiać na lekcjach w szkole.

Cykl Dojrzewanie w kinie 2021/2022 (szkoła podstawowa, kl. VII–VIII)

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Kogo zobaczymy? Kogoś, kto pozwoli uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować ciekawość i niezależność? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi? Cykl „Dojrzewanie w kinie” stawia na bohatera poszukującego, który przekracza granicę dziecko–dorosły. To trudne, ale zarazem fascynujące wyzwanie. Prezentowane obrazy stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatków i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące ich problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni, samodzielni, walczą o swoją autonomię. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się w świecie dziecięcych fantazji i w rzeczywistości dorosłych. Uczniowie biorący udział w projekcie poznają wielowymiarowy świat uniwersalnych wartości. Obcują z postaciami, które tworząc piękne historie, otwierają pole do dyskusji na temat przyjaźni, miłości, rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.

Cykl Świat wartości 2021/2022 (szkoła podstawowa, kl. VII–VIII)

Cykl „Świat wartości” prezentuje zestaw siedmiu filmów. Obrazy, różnorodne zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym, łączy uniwersalny przekaz oraz skupienie na realnych problemach współczesności, zwłaszcza tych, które dotyczą młodych ludzi, takich jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. Dzięki konfrontacji z sytuacją ekranowych bohaterów uczniowie mają szansę stać się prawdziwymi obywatelami świata, odnaleźć się w niełatwej rzeczywistości. „Świat wartości” to atrakcyjna propozycja dla siódmo i ósmoklasistów, która pozwala uczniom uświadomić sobie, że niezależnie od długości i szerokości geograficznej wszyscy potrzebujemy tego samego: akceptacji, miłości, umiejętności radzenia sobie z samotnością i cierpieniem. Wybrane filmy można wykorzystać w korelacji z takimi przedmiotami jak: język polski, wiedza o społeczeństwie, historia, muzyka czy wychowanie do życia w rodzinie, a także podczas godzin wychowawczych.

Cykl Wielo- kulturowość w filmie 2021/2022 (szkoła ponad- podstawowa)

Filmy prezentowane w cyklu „Wielokulturowość w filmie” przeznaczone są dla uczniów, którzy interesują się różnymi aspektami istnienia we współczesnym świecie. Produkcje te mogą być punktem wyjścia do rozmów o swojskości i obcości w kulturze, o budowaniu wspólnoty i akceptowaniu odmienności etnicznej czy kulturowej, o asymilacji i poszanowaniu prawa do poszukiwania miejsca do godnego życia, o wielu możliwościach i zagrożeniach związanych z funkcjonowaniem w specyficznych wspólnotach. Cykl uatrakcyjni realizację treści programowych na zajęciach przedmiotowych z wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego czy historii. Także tematyka lekcji wychowawczych obejmuje omawianie bieżących tematów, reagowanie na to, co dzieje się w mediach, zwracanie uwagi na poglądy i zachowania ksenofobiczne, kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji dla wszelkiego rodzaju odmienności, często mających podłoże narodowo-etniczne czy religijne. Uczniowie, żyjący w świecie otwartych granic i rynku pracy, powinni rozumieć, że w przyszłości będą mogli wybrać swoje miejsce, a inni (reprezentujący różne kultury i wyznania) też mają prawo żyć i funkcjonować w kraju, który nie jest ich krajem urodzenia. Zestawione w tym cyklu filmy pokazują, w jaki sposób religia i kultura kształtują życie mieszkańców różnych kontynentów; jak te aspekty wpływały i wpływają na rozmaite relacje międzyludzkie; jak bardzo różnorodny jest świat, w którym żyjemy.

Cykl Trudne tematy 2021/2022 (szkoła ponad- podstawowa)

Nie jest łatwo zrozumieć współczesny świat, a równie skomplikowane są międzyludzkie relacje. Jednak zmagania młodego człowieka z codziennymi problemami stanowią miarę jego człowieczeństwa. Nic, co ludzkie, nie jest mu obce, a różne postawy i próby mierzenia się z trudnymi tematami są okazją do odkrywania prawdy o świecie, o innych i o sobie. Filmowe historie w cyklu „Trudne tematy” zachęcają do stawiania niewygodnych pytań, rozważań nad rozwiązaniami i poszukiwania odpowiedzi albo chociaż wskazówek. Bo przecież człowiek to tajemnica, a spotkania w kinie pozwalają dotknąć problemów, mierzyć się z dylematami etycznymi postaci ekranowych, poczuć i przeżywać nieprawdopodobne sytuacje. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej do nauczania języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie (w odniesieniu do kontekstów literacko-kulturowych, społecznych i historycznych) oraz wykorzystać podczas lekcji wychowawczych. W poprojekcyjnych dyskusjach uczniowie będą uczyć się myślenia krytycznego, odwoływać się do systemu wartości, nazywać problemy, kształtować swoje poglądy i wyrażać emocje. Być może niektórzy z nich doświadczą swego rodzaju przebudzenia umysłu, poczują się gotowi badać samych siebie.

Cykl Filmowa historia Polski 2021/2022 (szkoła ponad- podstawowa)

Pamięć o przeszłości, szczególnie tej trudnej, to jeden z głównych obowiązków, jakie na wolne społeczeństwo nakładają czasy pokoju. W ciągu ostatnich 250 lat Polacy doświadczali różnych przeciwności losu. Czasy rozbiorów, nieudane powstania przeciw zaborcom, udział w dwóch krwawych wojnach światowych oraz zniewolenie przez dwa zbrodnicze totalitaryzmy wywołały nieodwracalne skutki i stały się podstawą dla współczesnego postrzegania przeszłości. Jedną z naczelnych zasad polskiej edukacji historycznej, wpisanych w podstawę programową nauczania w szkole ponadpodstawowej, pozostaje „rozwijanie myślenia historycznego oraz wrażliwości moralnej i estetycznej” uczniów. Cykl „Filmowa historia Polski” wychodzi naprzeciw temu postulatowi i poprzez dobór interesujących, wartościowych i uwrażliwiających na postrzeganie przeszłości obrazów historycznych może stanowić doskonałe uzupełnienie lekcji historii w szkole ponadpodstawowej, a także lekcji języka polskiego, podczas których konteksty historycznie stanowią nieodzowny element interpretacji tekstów kultury.