Festiwal Jazz Jantar

Festiwal Jazz Jantar od lat skupia się na nowych zjawiskach i nurtach polskiego i światowego jazzu. Jest ceniony za wyrazisty program, otwarty na nowości, przez lata z reaktywowanej lokalnej imprezy z tradycjami, wspiął się do piątki najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. Nominowany do Fryderyka za 2018, daje silne wsparcie polskim muzykom. Popularyzowanie jazzu poprzez atrakcyjny i bogaty program, prezentujący z jednej strony klasykę, a z drugiej twórców poszukujących to najważniejsze cechy Festiwalu Jazz Jantar. W Polsce rokrocznie organizuje się ponad 100 festiwali jazzowych, ale czytelnicy magazynu „Jazz Forum” to właśnie Jazz Jantar uznali za najlepszy festiwal jazzowy 2021 i 2023 roku (wcześniej przez kilka lat Jazz Jantar lokował się w pierwszej piątce). Dodajmy, że Klub Żak zdaniem czytelników magazynu należy do trójki najlepszych Klubów Jazzowych w Polsce.

Krótka historia

Międzynarodowy Festiwal Jazz Jantar jest „okrętem flagowym” działalności muzycznej Klubu. Narodził się w latach 70-tych w Klubie Studentów Wybrzeża Żak i krótkimi przerwami jest realizowany do dziś. W 1976 roku Polskie Stowarzyszenie Jazzowe włączyło go w cykl objazdowych koncertów Pomorskiej Jesieni Jazzowej. Klub Studentów Wybrzeża Żak reaktywował Festiwal w 1981 roku, a koncerty organizował na katamaranach, w Wielkim Młynie, w Klubie Kwadratowa i w Teatrze Wybrzeże. W tamtych latach częstymi gośćmi Festiwalu byli: Antiquintet, String Connection, Tie Break, Tomasz Stańko grający w różnych składach, Extra Ball, Andrzej Zaucha, Stanisław Sojka, Jan Ptaszyn Wróblewski, Helmut Nadolski, Ewa Bem, Wojciech Karolak, Novi Singers, Tomasz Szukalski czy Józef Skrzek. 

W 1986 roku gwiazdą festiwalu był saksofonista Phil Woods, w następnym roku na scenie szalała legendarna formacja Young Power. Na początku lat 90-tych Festiwal został zawieszony, ale odbywały się koncerty jazzowe, m.in. w Żaku koncertują Adam Pierończyk, For Dee Krysi Stańko, Jarek Śmietana, Wojciech Staroniewicz, Rama 111, Olo Walicki, Krzysztof Ścierański, Miłość, Niebieski Lotnik, Maciej Sikała, Adam Went, Zbigniew Namysłowski, Leszek Możdżer. 

Po kolejnej krótkiej przerwie Festiwal został reaktywowany w 1997 roku (na początek w gościnnym Teatrze Wybrzeże). Wystąpili wtedy: Walk Away, Orange Trane (Sławek Jaskułke, Piotr Lemańczyk, Tomek Łosowski), Adam Pierończyk, Sidney Guitar Crusher Selby i Havana Sax, a rok później Tomasz Stańko, Pilich und Funk i Funky Grove Marka Napiórkowskiego. Gwiazdy kolejnych edycji ze zdumieniem oglądały „sale koncertowe”: Bill Evans Audytorium Novum Politechniki, a Gary Thomas kościół świętej Brygidy.

Od 2001 roku koncerty festiwalowe odbywają się w Klubie Żak we Wrzeszczu, a w ciągu ostatnich lat na Festiwalu wystąpili m.in.: Aaron Diehl, Aaron Parks, Amir ElSaffar, Ambrose Akinmusire, Avishai Cohen, Brad Mehldau, Branford Marsalis, Cecile McLorin Salvant, Christian Scott, Craig Taborn,  Dave Douglas, Dave Holland, Erik Truffaz, Esbjorn Svensson, Gary Peacock, Helen Sung, Jack DeJohnette, Jamie Branch, James Carter, James Brandon Lewis, Jason Moran, Joe Lovano, Joey Calderazzo, John McLaughlin, Joshua Redman, Julian Lage, Mark Ribot, Mark Turner, Mary Halvorson, Miguel Zenon, Nils Petter Molvaer, Ravi Coltrane, Robert Glasper, Ron Carter, Rudresh Mahanthappa, Shabaka Hutchings, Steve Coleman, Steve Lehman, Terence Blanchard, Theo Croker, Tineke Postma, Tomasz Stańko, Vijay Iyer, a także Maciej Obara, Emil Miszk, Marek Napiórkowski, Henryk Miśkiewicz, Leszek Kułakowski, Maciej Sikała, Dominik Bukowski, Krystyna Stańko, Aga Derlak, Kinga Głyk, Franciszek Pospieszalski, Adam Pierończyk.

28. Festiwal Jazz Jantar

26-30.03.2025 /Klub ŻAK

Wiosenna odsłona Festiwalu Jazz Jantar

W 2025 roku formuła Festiwalu Jazz Jantar zostanie odświeżona – zamiast kilku krótkich bloków koncertowych rozrzuconych po całym roku, zorganizowane zostaną dwa zwarte i rozbudowane (trzynaście koncertów w pięć dni), dzięki czemu wzmocnione zostanie poczucie uczestnictwa w intensywnym święcie jazzu. Wiosenna edycja potrwa od 26 do 30 marca, koncerty będą tym razem nie tylko w Sali Suwnicowej, ale również w Kinie Żak i w Galerii Żak. 

Na przestrzeni lat Jazz Jantar dał się poznać jako jeden z najbardziej poszukujących europejskich festiwali jazzowych, prezentujący artystów i nurty, które rzadko pojawiają się na innych tego rodzaju wydarzeniach. Między innymi z tego powodu czytelnicy magazynu Jazz Forum w 2023 roku po raz drugi uznali Jazz Jantar za Najlepszy Festiwal Roku (od wielu lat zajmujemy miejsce w pierwszej piątce w tej kategorii, a Klub Żak w kategorii Najlepszego Klubu Jazzowego). Ta cecha szczególna nie zmieni się, a wręcz zostanie pogłębiona, dzięki podjęciu działań o charakterze edukacyjnym.

Marcowa odsłona 28. Festiwalu Jazz Jantar rozpocznie się bez publiczności – na kilka dni przed pierwszym koncertem zawita do Gdańska wybitna saksofonista Zoh Amba, o której legendarny David Murray powiedział: Znaleźć własny głos w tak młodym wieku to rzadka rzecz. Miniony rok był dla Amby wyjątkowo udany, nagrała dwa bardzo dobrze przyjęte albumy z dwoma bardzo różnymi projektami – amerykańskim Beings i z oktetem Marka Pospieszalskiego. Jej rezydencja podczas Jazz Jantaru jest z kolei związana z rozpoczęciem bliskiej współpracy z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, czego owocem będą warsztaty przeprowadzone dla szerokiego grona studentów i studentek, a także kilkudniowa praca nad improwizowanym setem wraz z czterema wybranymi uczniami. Powstały w ten sposób materiał zostanie zaprezentowany podczas inauguracji festiwalu. Dodatkowo dwa dni później Zoh Amba wykona także solową improwizację saksofonową w Galerii Żak.

Kolejnym przedsięwzięciem o charakterze edukacyjnym, skierowanym do młodszej publiczności, będą dwa koncerty popołudniowe. Pomysł został zaczerpnięty z brytyjskiej sceny punkrockowej lat 70., gdzie wiele zespołów poza koncertami wieczornymi, grało także popołudniami dla młodszej, wpuszczanej do klubu nieodpłatnie widowni. W takiej formule ostatniego dnia festiwalu wystąpią dwie grupy, które dotąd w Polsce nie miały okazji się zaprezentować – norweski Splashgirl (tworzony przez muzyków znanych między innymi z zespołów Nilsa Pettera Molværa, Philipa Glassa czy Jenny Hval) oraz niemiecki Sinularia łączący bity zaczerpnięte z wonky oraz IDM-u, zainspirowane między innymi twórczością Flying Lotusa i Aphex Twin, z jazzową improwizacją. Popołudniu uczniowie szkół podstawowych i liceów oraz techników będą mogli zobaczyć występy tych dwóch projektów bezpłatnie, a wieczorem wystąpią ponownie dla festiwalowej publiki. Wychodzimy z założenia, że niesłusznie pokutuje przekonanie jakoby jazz był muzyką trudną, wymagającą muzycznego wykształcenia czy osłuchania. Zachęcając młodzież do udziału w koncertach, zamierzamy położyć kres temu fałszywemu przekonaniu.

Pozostała część programu to w zrównoważonym stopniu nowe, mało znane zespoły, jak i te już uznane i cenione. Siedemnastoosobowa Fire! Orchestra wystąpi z dopiskiem Special Edition, co oznacza pierwszy koncert z nowym materiałem i w nowym składzie. Tutaj również wkrada się wątek edukacyjny – dzień przed premierą podczas Festiwalu Jazz Jantar orkiestra zagra otwartą dla studentów próbę na gdańskiej Akademii Muzycznej.

Na marcowym Jazz Jantar po wielu latach przerwy w działalności powróci również niemal legendarny rodzimy Contemporary Noise Sextet w odświeżonym składzie z Michałem Janem Ciesielskim i Olem Walickim. Usłyszeć będzie można projekt Being & Becoming Petera Evansa, gdzie na wibrafonie zagra cieszący się w ostatnich latach dużą popularnością Joel Ross – muzyk uchodzący obecnie za twarz kultowego Blue Note Records. Nowy projekt – Exhaust – przedstawi najbardziej rozchwytywany pianista młodej brytyjskiej sceny, Kit Downes. Pojawią się także niedawni debiutanci, dotąd nieznani polskiej publiczności koncertowej – londyński duet O., który gra z punkrockową zaciekłością oraz amerykańskie Foster/Crawford/Sullivan Trio, sięgające po free jazz, awangardę i niezliczone tradycje ludowe.

Nie mogło wreszcie zabraknąć silnej reprezentacji lokalnej. Podczas marcowego Jazz Jantaru odbędą się premiery wydawnictw trzech trójmiejskich zespołów – Klawo, Tentno i Daltonists.

Marcowa edycja Festiwalu Jazz Jantar 2025 – w odróżnieniu od poprzednich lat – obejmie działania angażujące całą przestrzeń Klubu Żak. Większość koncertów wciąż będzie się odbywać na Sali Suwnicowej, ale zaplanowaliśmy także trzy w Kinie Żak i jeden w Galerii Żak. Dodatkowo w sali kinowej prezentowane będą filmy o tematyce jazzowej, a w Kawiarni Żak będzie można posłuchać rozmów z artystami i artystkami na temat współczesnego jazzu.

 

Informacje

 

PROGRAM 

26.03. g.19 

Zoh Amba + Jantar aMuz Quintet / USA, Polska / premiera
Zoh Amba - saksofon, Jakub Semeniuk - trąbka, Jakub Janoszek - fortepian, Bartek Brózda - kontrabas, Alan Kapołka - perkusja

Peter Evans | Being & Becoming / USA
Peter Evans - trąbka, Joel Ross - wibrafon, Nick Jozwiak - kontrabas, Michael Ode - perkusja

27.03, g. 19.00
Tentno / Polska / premiera
Krzysztof Hadrych - gitara, Szymon Zalewski - kontrabas, Alan Kapołka - perkusja, Marta Prabucka – wizualizacje

Exhaust / Wielka Brytania, Argentyna / pierwszy raz w Polsce / koncert w kinie ŻAK
Kit Downes - fortepian, Camila Nebbia - saksofon, Andrew Lisle - perkusja

Klawo / Polska / premiera
Konstanty Kostka - klawisze, perkusja, wokal, Jakub Krzanowski - perkusja, Tomasz Rafalski - klawisze, perkusja, wokal, Alicja Sobstyl - flet, wokal, Artur Szalsza - bas, gitara, Karol Tchórz – trąbka

28.03, g. 19.00
O. / Wielka Brytania / pierwszy raz w Polsce
Joe Henwood - saksofon, Tash Keary - perkusja

Zoh Amba Solo / USA / koncert w galerii ŻAK
Zoh Amba - saksofon

Contemporary Noise Sextet / Polska / premiera
Kuba Kapsa - fortepian, Wojciech Jachna - trąbka, Michał Jan Ciesielski - saksofon tenorowy, Kamil Pater - gitara elektryczna, Olo Walicki - kontrabas, Bartek Kapsa - perkusja

29.03, g. 19.00
Daltonists / Polska / premiera
Roman Wróblewski - syntezator, Piotr Orzechowski - gitara basowa, Jacek Rezner - perkusja

Foster/Crawford/Sullivan Trio / USA / pierwszy raz w Polsce (koncert w kinie ŻAK)
Michael Foster - saksofony, Webb Crawford - gitara, banjo, instrumenty domowej roboty, Joey Sullivan - perkusja, perkusjonalia

Fire! Orchestra Special Edition / Szwecja, Norwegia, Dania, Belgia, Włochy, Portugalia, Kanada, Brazylia, Argentyna / światowa premiera
Sofia Jernberg - wokal, Anna Líndal - skrzypce, Mats Gustafsson - saksofon barytonowy, elektronika, dyrygentura, Mette Rasmussen - saksofon altowy, Anna Högberg - saksofon altowy, Adia Vanheerentals - saksofon tenorowy i sopranowy, Mats Äleklint - puzon, Sebi Tramontana - puzon, Heiða Karine Jóhannesdóttir - tuba, elektronika, Susana Santos Silva - trąbka, Lina Allemano - trąbka, Joachim Nordwall - elektronika, Alex Zethson - instrumenty klawiszowe, Johan Berthling - kontrabas, Mads Forsby - perkusja, Maria Portugal - perkusja i wokal, Juan Romero – perkusjonalia

30.03, g. 19.00
Splashgirl / Norwegia / pierwszy raz w Polsce
Andreas Stensland Løwe - fortepian, elektronika, Jo Berger Myhre - kontrabas, elektronika, Andreas Lønmo Knudsrød - perkusja, elektronika

Sinularia / Niemcy / pierwszy raz w Polsce
Jo Wespel - gitara elektryczna, elektronika, Felix Henkelhausen - kontrabas, elektronika, Max Santner - perkusja, elektronika



Bilety będą w sprzedaży  od 17 stycznia na  www.tickets.klubzak.com.pl i w kasie Klubu Żak

Bilety:

26 marca, godz. 19.00
bilety na dwa koncerty: 100 zł / 75 zł (Karta do Kultury) / 55 zł (ulgowe)
Peter Evans Being & Becoming, Zoh Amba & Jantar Quartet

27 marca, godz. 19.00
bilety na dwa koncerty: 85 zł / 60 zł (Karta do Kultury) / 40 zł (ulgowe)
Klawo, Tentno (Sala Suwnicowa)

bilety na trzy koncerty: 100 zł / 75 zł (Karta do Kultury) / 55 zł (ulgowe)
Klawo (Sala Suwnicowa), Exhaust (Kino Żak), Tentno (Sala Suwnicowa)

28 marca, godz. 19.00
bilety na trzy koncerty: 120 zł / 85 zł / 65 zł
Contemporary Noise Sextet (Sala Suwnicowa), Zoh Amba Solo (galeria), O. (Sala Suwnicowa)

bilety na dwa koncerty: 100 zł / 75 zł (Karta do Kultury) / 55 zł (ulgowe)
Contemporary Noise Sextet, O. (Sala Suwnicowa)

29 marca, godz. 19.00

bilety na trzy koncerty: Fire! Orchestra Special Edition (Sala Suwnicowa), Foster/Crawford/Sullivan Trio (Kino Żak), Daltonists (Kino Żak) 150 zł /110 zł / 90 zł)
 

bilety na jeden koncert: Fire! Orchestra Special Edition za 120 zł / 85 zł / 65 zł
pula: 200

30 marca, godz. 19.00
bilety na dwa koncerty: 90 zł / 65 zł / 45 zł
Splashgirl, Sinularia
 

Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl. Regulaminy sprzedaży znajdują się na stronie Klubu Żak klubzak.com.pl

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 – w.117.

Organizator: Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197, kasa@klubzak.com.pl

 

Kasa biletowa

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w
soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl