Sala kinowa
20 zł - normalny
18 zł – zniżka na Kartę Do Kultury
16 zł – ulgowy dla studentów, uczniów, seniorów
10 zł – czł. NHEF2021/2022, za okazaniem Karty Dużej Rodziny oraz obywatele Ukrainy, którzy przyjechali do Polski po 24 lutego 2022 r.
TANIE KINO: 12 zł - Poniedziałki dla wszystkich, Seniorskie środy, Studenckie piątki
KUP BILETMILCZENIE / TYSTNADEN
r. Ingmar Bergman / w. Gunnel Lindblom (Siódma pieczęć, Tam, gdzie rosną poziomki, Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, Sceny z życia małżeńskiego), Ingrid Thulin (Tam, gdzie rosną poziomki, Zmierzch bogów) / Szwecja / 1963 / 96 min.
Najczarniejszy dramat samotności, jaki wydała sztuka filmu — i najświetniejsze arcydzieło Bergmana, kontynuacja rozważań o nieobecności Boga z „Gości Wieczerzy Pańskiej”. Uniwersalizm zwiększony tym razem zostaje wyborem scenerii: wyimaginowane totalitarne państwo europejskie, z językiem na tyle odrębnym, by przybysze całkowicie byli izolowani barierą słowną. Przerywają tu podróż pociągiem dwie siostry. Zatrzymują się w hotelu, ponieważ starsza, poważnie chora, bardzo źle znosiła upał i duchotę.
Wracały do Szwecji, być może z wczasów na wybrzeżu dalmatyńskim, na których były z siedmioletnim synkiem młodszej. Siostry są bardzo odmienne. Hedonistyczna, zmysłowa Anna nie przywiązuje wagi do wiedzy, obowiązkowości i samodyscypliny, podczas gdy intelektualną Ester, z zawodu tłumaczkę, tylko silny rys maskulinistyczny różni od typowości staropanieńskiej Szwedki z opisu etnologa Akego Dauna, porównującego swych rodaków — powściągliwych, skrycie nieśmiałych, systematycznych i jak ognia obawiających się kompromitacji — do Japończyków. Ból i rozpacz burzą jednak narzucane sobie rygory: nieszczęśliwa Ester ucieka w alkohol i masturbację, bo siostra nie tylko nie odpowiada na jej namiętność, ale — wyzwolona z dawnego poddawania się jej naukom — dręczy demonstracyjnym seksualizmem i szukaniem przygody. Empatię i gesty opieki ofiarowuje jedynie dyżurujący na piętrze stary pokojowy.
Uważnym obserwatorem zjawisk pomiędzy ludźmi w mało na razie zrozumiałym świecie jest wędrujący po przepastnych korytarzach pustawego budynku mały Johan. Gdy na koniec wyjeżdża z matką, Ester — pozostawiana przez siostrę w stanie bliskim śmierci — ofiarowuje mu słowniczek obcego języka. Pierwszym wyrazem jest „duch".
Finałowy promyk przekazania chłopcu znaku tego, co w życiu najcenniejsze, należy do nielicznych jasnych akcentów dramatu i puentuje jeden z wątków, który można by nazwać tak, jak to zrobił o dwadzieścia lat wcześniej De Sica: patrzą na nas dzieci. W innym filmie temat Johana mógłby wystarczyć do spełnienia znacznych ambicji. Tu jest tylko jednym z kilku przewodnich, choć może właśnie w nim największy udział ma strategia inscenizacyjna, jako że Milczenie budowane jest wyraźnie odmiennie niż wcześniejsze dzieła Bergmana, a już zwłaszcza inaczej niż dwa poprzednie: udział pierwszoplanowy odebrany zostaje słowom (bynajmniej nie na rzecz muzyki, bo oprócz urywków melodii tanecznych brzmi tu tylko z radia, z bressonowską dyskrecją, urywek pasyjnego adagia g-moll, najdłuższego w „Wariacjach Goldbergowskich" Bacha), kluczową natomiast rolę pełnią wirtuozersko wykreowany klimat dźwiękowy i, oczywiście, obrazy twarzy. Bergmanowski najważniejszy element ekspresji nie tylko pełni poczesną rolę transparentów dusz, w które zagląda kamera. Milczenie to jedno z dzieł relacjonowanych grą spojrzeń. W tym też sensie wątek dziecka staje się jeszcze bardziej eksponowany: głównym świadkiem jest przecież Johan.
To, z czym obcuje na ogół nie rozumiejąc, tworzy wyjątkowo drastyczne zawęźlenie motywów Bergmana. Świat zewnętrzny objawia się groźnie i wrogo, czego znakiem obecne w pejzażu czołgi, lecz lęk wcale nie zacieśnia więzów pomiędzy miotanymi frustracjami erotycznymi ludźmi, którzy dają się powodować agresji zamiast zaufać wzajemności dobrych uczuć. Izolację Ester pogłębia odmienność seksualna, choroba, przemijanie, brak wsparcia religijnego, niewypełnienie roli biologicznej w macierzyństwie. Właśnie ona, która swą pracą wspomaga integrację i wierzy w kulturę, zepchnięta zostaje na dno rozpaczy, traci godność, u kresu życia zaznaje głębokiego upokorzenia. Ów ostatni, szwedzki — i osobisty — motyw, który z wielką siłą i wszechstronnością przedstawił Bergman w „Wieczorze kuglarzy”, wyeksponowany jest także tutaj. Dominuje jednak udręka braku miłości w świecie głuchego milczenia z nieba. Oprócz Johana wolni są od niej ewentualnie tylko starzec z obsługi oraz dostarczające rozrywek hiszpańskie karły, spotkane przez chłopca podczas spaceru po hotelu — a więc ci, którzy w nurcie życia uczestniczą nie w pełni lub nie w jego centrum.
(...) Bezlitosna wizja Bergmana łączy się z wyjątkową, jak na początek lat sześćdziesiątych, otwartością i gwałtownością scen erotycznych. Nie ocenzurowana wersja filmu nie dostała się na żadne niemal ekrany poza rodzimymi, a w wielu krajach nie będzie znana jeszcze długo po premierze, nawet gdy przez świat przetoczy się fala kontrkultury i zapanuje swoboda seksualna, której pewne aspekty „Milczenie” poniekąd wyprzedza. Dodatkowym powodem owych trudności była właśnie przejmująca powaga filmu. W połączeniu z odkonkretyzowaniem groziła ona pułapką pustej emfazy; Bergman był jednak tego świadomy. Uzgadniając kształt wizualny z Nykvistem, z góry wykluczył oniryczność miękkiego konturu i przenikań; kreując świat imaginacyjny, chciał być w subiektywnej arealności jak najdalszy od poetyki snu. „Milczenie” jest skąpanym w czerni koszmarem na jawie. Bez porównania gorzej powiedzie się ów trudny wybór tonu i znaków przekazu w następnym dramacie podobnego pokroju: „Persona” (1966), powstała w wyjątkowo trudnym okresie kolejnego kryzysu osobistego nakładającego się na zdrowotny, doprowadza tematy dualizmu osobowego (dwie siostry z „Milczenia” miała pierwotnie kreować jedna aktorka), wampiryzmu psychicznego i izolacji we wrogim świecie do zimnej manieryczności.
Adam Garbicz – „Kino, wehikuł magiczny”, tom III
Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom.
Bilety ulgowe i zniżkowe są w sprzedaży wyłącznie w kasie Klubu Żak za okazaniem przed zakupem biletu ważnej legitymacji, Karty, Karnetu (1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę / 1 Karnet). Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.
Niewykorzystane limity wejść na dany karnet po upływie terminu ważności przepadają. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.
Zasady rezerwacji
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, filmy należy odebrać w ciągu 3 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert/przedstawienie/ seans filmowy.
Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00 lub 30 minut przed pierwszym seansem.
Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl
Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom.
Bilety ulgowe i zniżkowe są w sprzedaży wyłącznie w kasie Klubu Żak za okazaniem przed zakupem biletu ważnej legitymacji, Karty, Karnetu (1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę / 1 Karnet). Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.
Niewykorzystane limity wejść na dany karnet po upływie terminu ważności przepadają. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.
Zasady rezerwacji
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, filmy należy odebrać w ciągu 3 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert/przedstawienie/ seans filmowy.
Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00 lub 30 minut przed pierwszym seansem.
Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl