Wstęp na podstawie zaproszeń
"Umiesz przenikać ściany? Umiesz to poczuć podskórnie? Rentgen prześwietla bryły czy obiekty stałe. Są bowiem rzeczy na niebie i ziemi, których nie widać tak po prostu. Czy zaskoczyło Cię kiedyś coś niewidocznego czy nieoczywistego? Czemu niedostrzegalne istnieje? Czy życie bywa zagadką? Pytania jedynie mnożą się ... Jednak czasem znajduję odpowiedź, głęboko w sercu wierząc, że słuszną. Własnym sędzią też bywam... A śniąc? Czy wszystkie tamte postaci odzwierciedlają nas w pełni? Wszystko to, co mamy? Czy w snach odpowiedzi same do nas przychodzą? I jeszcze jedno... Dorastałam w lasach. I dzięki nim wiele rozumiem. Drzewa stojące tuż obok, rosnące razem, dają sobie tak wiele."
W spektaklu użyto cytatów z „Rozmów o tańcu” Janiny Jarzynówny-Sobczak i Barbary Kanold (Gdańsk 2003), fragmentu filmu „Niobe" (1971, choreografia: Janina Jarzynówna-Sobczak, wykonanie: Alicja Boniuszko, muzyka: Juliusz Łuciuk), zdjęć Janusza Uklejewskiego (Twórcy Baletu Polskiego, CAF, Warszawa 1960), fragmentu cytatu “Log Lady” z Twin Peaks Sezon 2 (1990) w wykonaniu Margaret Lanterman.
Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Gdańska.
“Janina. Ona i one” jest jednym ze spektakli powstałych w ramach programu rezydencyjnego projektu Przestrzenie Sztuki - Taniec.
W trakcie rezydencji Katarzyna Chmielewska, tancerka i choreografka wraz z Iloną Trybułą oraz badaczką Hanną Raszewską-Kursą przyglądały się m.in. kwestii tożsamości artystycznej i jej wpływu na wybory choreograficzne i zawodowe artystek. Kluczową postacią w procesie artystycznych poszukiwań była dla nich Janina Jarzynówna-Sobczak – gdańska pionierka sztuki tańca, choreografka, tancerka i pedagożka, założycielka Gdańskiej Szkoły Baletowej.
Efekty rezydencji, czyli spektakl w koncepcji i choreografii Katarzyny Chmielewskiej premierowo zobaczyć będzie można 19 października w Klubie Żak.
Tak o twórczo-badawczym procesie towarzyszącym pracy nad spektaklem w wywiadzie z Anną Jazgarską mówiła Katarzyna Chmielewska: “ [...] finalnym efektem tego okresu badawczego jest materiał ruchowy. Ponieważ w całym projekcie nie chodziło mi o zajęcie się postacią pani Janiny wyłącznie w ujęciu biograficzno-historycznym, lecz o pochylenie się nad jej sposobem pracy, nad strukturą konkretnych choreografii. Co towarzyszyło tym konstrukcjom, co je warunkowało, modelowało. To było dla mnie najciekawsze. Janina Jarzynówna-Sobczak stworzyła ponad czterdzieści choreografii. Bardzo wiele. Była niezwykle twórczą osobą.”
Produkcja: Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülow”
Partnerzy: Klub Żak, Instytut Kultury Miejskiej, Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00 lub 30 minut przed pierwszym seansem.
Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00 lub 30 minut przed pierwszym seansem.
Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl