Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o ponad dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów.

Kino artystyczne, kino traktujące widza poważnie, jako osobę inteligentną, obdarzoną wrażliwością, poszukującą w kinie prawdziwych przeżyć, jest dziś w świecie filmu przestrzenią coraz bardziej niszową, marginalizowaną. Młodzi ludzie nie powinni „ruszać w świat" nieprzygotowani do samodzielnej oceny takiego poglądu na sztukę filmową, jaki prezentują multipleksy, wielkie wytwórnie i kampanie reklamowe.

Idea programu: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt umożliwiający dzieciom i młodzieży spotkanie z kinem (zarówno klasyką jak i twórczością współczesną), pogłębienie ich wiedzy na temat sztuki filmowej, rozwijający ich wrażliwość i przygotowujący do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą. Poprzez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej chcemy zaznajomić i rozkochać młodych widzów w sztuce filmowej, uzupełniając jednocześnie ich szkolną edukację.

Edukacja filmowa w kinach studyjnych, kinach posiadających swój własny charakter, prowadzonych przez ludzi zafascynowanych filmem i traktujących go jako sztukę a nie rozrywkę, jest naszym zdaniem bardzo ważnym elementem przeciwstawiania się postępującej komercjalizacji sfery kultury. Zapisując swoich podopiecznych do programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, dacie im Państwo szansę na poznanie wartościowego kina a może rozbudzicie w nich miłość do filmu artystycznego. Filmu, który stawia przed widzem pytania i prowokuje go do przemyśleń.

Wyjście z klasą do kina nie jest czasem straconym - Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej są inicjatywą, starającą się przełamać szkolny stereotyp „wychodzenia do kina” jako czasu wolnego od zajęć, czyli z punktu widzenia programu szkolnego - czasu straconego. Kadrze pedagogicznej coraz trudniej znaleźć czas na wyjścia z uczniami poza teren szkoły z powodu zbyt napiętego programu. W wielu szkołach takie wyjścia zdarzają się jedynie raz na semestr! Z perspektywy kształtowania młodych, świadomych odbiorców kultury wydaje się, że taką tendencję w systemie edukacji należy jak najszybciej przełamać.

Pobierz program Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej 2019/20

Program NHEF 2019/20.pdf

Pobierz

Koordynacja programu

Paweł Biliński

kontakt telefoniczny: 58 344 05 73
kontakt mailowy: edukacja@klubzak.com.pl
zapisy do programu on-line

Sezon 2019/2020

Nabór dla szkół do projektu trwa do 4 października 2019 (lub do wyczerpania limitu miejsc).

Karnet dla 1 ucznia (szkoły podstawowe klasy 4-8 i szkoły ponadpodstawowe) kosztuje 80,-

Karnet dla 1 ucznia (szkoły podstawowe klasy 1-3) kosztuje 90,-

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w roku szkolnym 2019/20

Cykl filmowe podróże 2019/20

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania. Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Cykl filmowi bohaterowie 2019/20

„Filmowi bohaterowie” to cykl przedstawiający plejadę wyjątkowych postaci z książek i filmów dla dzieci – inspirujących wzorców kształtujących pożądane postawy, takie jak poczucie własnej wartości, wewnętrzne zmotywowanie, otwartość na drugiego człowieka, zainteresowanie otaczającym nas światem. Zestaw filmów pełnometrażowych i krótkich animacji stanowi wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterami są przeważnie rówieśnicy widzów – dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które przeżywają różne przygody, zdobywają nowe doświadczenia, stawiają czoło podobnym problemom i dylematom. Dzieci, bawiąc się z filmowymi postaciami, uczą się właściwych zachowań, rozwijają swoje umiejętności i przyjmują postawy godne naśladowania w codziennym życiu. Dowiadują się, jak zachować się w nowej sytuacji, skąd czerpać motywację do działania, u kogo szukać wsparcia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji, dlaczego warto marzyć.

Cykl młodzi w obiektywie 2019/20

Młody widz, utożsamiając się z bohaterem filmowym, próbuje zdefiniować swoje miejsce w świecie. Interpretowanie postępowania postaci przychodzi mu niezwykle łatwo, gdyż śledzi decyzje rówieśnika na ekranie i dzięki temu uczy się, jak rozwiązywać własne problemy. Uczniowie z natury rzeczy wzbraniają się przed nakazowymi metodami, które prezentowałyby, co należy zrobić w danej sytuacji. Często przekornie postępują wbrew decyzjom dorosłych, jednak z racji swojego młodego wieku mają trudności z dostrzeżeniem konsekwencji własnych działań. Bohaterowie filmów przedstawianych w cyklu „Młodzi w obiektywie” stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Młody widz obserwuje gotowe rozwiązania, a jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wyselekcjonowane do cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Twórcy zaproponowanych filmów starają się dotknąć wszystkiego tego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu.

Cykl kino współczesne 2019/20

Nie da się wykształcić kompetentnego młodego odbiorcy kultury bez ukazania mu najnowszych dzieł światowej kinematografii, które zainspirują go do rozmyślań nad rzeczywistością oraz sprawią, że zidentyfikuje dotyczące go problemy okresu dorastania, np. bunt przeciwko autorytetom, jako nieodłączny naturalny element procesów o charakterze społeczno-kulturowym. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce licznych twórców – nie sposób na własną rękę wyśledzić filmy dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Cykl „Kino współczesne” idealnie wpisuje się w to zapotrzebowanie. Starannie dobrane nagradzane produkcje stanowią sublimację marzeń i lęków, które towarzyszą dojrzewaniu i pozwalają skonstruować swoistą mapę współczesności prezentującą palące problemy XXI wieku. Uczniowie biorący udział w projekcie mogą znaleźć odpowiedź m.in. na takie pytania, jak: czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce, czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną, jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym.

Cykl dojrzewanie w kinie 2019/20

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Kogo zobaczymy? Kogoś, kto pozwoli uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować ciekawość i niezależność? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi? Cykl „Dojrzewanie w kinie” stawia na bohatera poszukującego, który przekracza granicę dziecko–dorosły. To trudne, ale zarazem fascynujące wyzwanie. Prezentowane obrazy stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatków i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące ich problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni, samodzielni, walczą o swoją autonomię. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się w świecie dziecięcych fantazji i w rzeczywistości dorosłych. Uczniowie biorący udział w projekcie poznają wielowymiarowy świat uniwersalnych wartości. Obcują z postaciami, które tworząc piękne historie, otwierają pole do dyskusji na temat przyjaźni, miłości, rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.

Cykl świat wartości 2019/20

Cykl „Świat wartości” prezentuje zestaw siedmiu filmów. Obrazy, różnorodne zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym, łączy uniwersalny przekaz oraz skupienie na realnych problemach współczesności, zwłaszcza tych, które dotyczą młodych ludzi, takich jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. Dzięki konfrontacji z sytuacją ekranowych bohaterów uczniowie mają szansę stać się prawdziwymi obywatelami świata, odnaleźć się w niełatwej rzeczywistości. „Świat wartości” to atrakcyjna propozycja dla siódmo i ósmoklasistów, która pozwala uczniom uświadomić sobie, że niezależnie od długości i szerokości geograficznej wszyscy potrzebujemy tego samego: akceptacji, miłości, umiejętności radzenia sobie z samotnością i cierpieniem. Wybrane filmy można wykorzystać w korelacji z takimi przedmiotami jak: język polski, wiedza o społeczeństwie, historia, muzyka czy wychowanie do życia w rodzinie, a także podczas godzin wychowawczych.

Cykl kino polskie 2019/20

Cykl łączący najciekawsze produkcje ostatnich lat i dzieła klasyków kina polskiego. Sprawdzi się jako materiał do zajęć poświęconych rodzimej kinematografii czy – szerzej – kulturze. Kontakt z dziełami zawartymi w zestawieniu poszerzy także wiedzę uczniów na temat społecznych aspektów współczesności. Zestaw daje uczniom szansę poznania różnych form i gatunków filmowych, a także umożliwia zrozumienie złożoności jednostkowych postaw i wyborów. Proponowane fabuły i dokument, zróżnicowane pod względem formalnym i tematycznym, są dobrym pretekstem do dyskusji na tematy takie jak: godność, człowieczeństwo, wolność, rodzina czy przyjaźń. Filmy pochodzące z tego cyklu przybliżają też społeczne i polityczne aspekty polskiej rzeczywistości (od lat 50. do współczesności) i ich oddziaływanie zarówno na jednostkę, jak i zbiorowość. Mogą być zatem przydatne nie tylko wychowawcom, nauczycielom języka polskiego i wiedzy o kulturze, ale także WOS-u, HiS-u i historii. Ponieważ bohaterami wielu filmów cyklu są ludzie młodzi, czyni to ich historie bliskimi uczniom, co jest nie bez znaczenia w dyskusji wokół problemów i postaw prezentowanych w filmach.

Cykl analiza filmu 2019/20

Cykl „Analiza filmu” wymaga od uczniów teoretycznego przygotowania dotyczącego funkcjonalnej interpretacji tekstu kultury. Siedem tytułów umożliwia dyskurs w wielu kontekstach – w zakresie poetyki, estetyki, problematyki, koincydencji filmu i literatury. Wśród propozycji znalazły się wyjątkowe tytuły kinematografii polskiej i światowej, które są pretekstem do refleksji, rozważań nad różnymi aspektami aktywności człowieka oraz stanowią istotny przekaz pod względem znaczeniowym i formalnym. Ogromny potencjał wskazanych audiowizualnych tekstów kultury stanowi gotowy materiał do pracy przy przygotowaniu do ustnego i pisemnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. Procedury egzaminacyjne wymagają podania własnych, także pozaliterackich przykładów kontekstów, które umożliwią szczegółową analizę problemu zawartego w poleceniu. Zaproponowany wybór filmów może znacząco rozszerzyć perspektywę odbioru tekstów kultury.

Cykl między tekstami kultury 2019/20

Cykl „Między tekstami kultury” to dialog tekstów kultury, głównie dzieł literackich, z filmami. Obejmuje epoki od starożytności do XXI wieku, co pozwala nauczycielowi na wybór i dostosowanie filmu do poziomu i profilu klasy. Akcentując współczesną, a więc bliższą młodemu widzowi, perspektywę obrazowania i interpretowania ludzkich wyborów, pasji, namiętności oraz problemów, filmowy zestaw dziewięciu pozycji przedstawia ponadczasowe dylematy natury człowieka, ujęte w różnych konwencjach i stylistykach. Cykl uwzględnia wymagania nowej podstawy programowej, szczególnie ideę korelacji przedmiotowej i rozwijanie kompetencji kluczowych (porozumiewanie się w języku ojczystym, świadomość i ekspresję kulturalną), jest więc przydatny w nauczaniu historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii, religii, etyki, języków obcych. Udział w zajęciach uczy młodych ludzi kontaktu z klasyką i z ambitnym współczesnym repertuarem filmowym, poszerza horyzonty intelektualne i pogłębia wiedzę z przedmiotów humanistycznych. Pomaga w przygotowaniu do egzaminu maturalnego, wskazując ważne konteksty kulturowe. Uczestnik cyklu zostanie wyposażony w wiedzę ogólną o epokach oraz w narzędzia do analizy i interpretacji tekstu kultury, co pozwoli mu świadomie i satysfakcjonująco zakorzenić się w świecie tradycji, jak i funkcjonować w kulturze współczesnej.

Projekty w ramach kina

Program Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów. Poniżej znajdziesz także inne projekty Klubu Żak, dotyczące szeroko rozumianej sztuki kinowej.

  • Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

    Zobacz
  • Lucjan Bokiniec - jeden z założycieli DKF-u

    Zobacz