Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów.

Kino artystyczne, kino traktujące widza poważnie, jako osobę inteligentną, obdarzoną wrażliwością, poszukującą w kinie prawdziwych przeżyć, jest dziś w świecie filmu przestrzenią coraz bardziej niszową, marginalizowaną. Młodzi ludzie nie powinni „ruszać w świat" nieprzygotowani do samodzielnej oceny takiego poglądu na sztukę filmową, jaki prezentują multipleksy, wielkie wytwórnie i kampanie reklamowe.

Idea programu: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt umożliwiający dzieciom i młodzieży spotkanie z kinem (zarówno klasyką jak i twórczością współczesną), pogłębienie ich wiedzy na temat sztuki filmowej, rozwijający ich wrażliwość i przygotowujący do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą. Poprzez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej chcemy zaznajomić i rozkochać młodych widzów w sztuce filmowej, uzupełniając jednocześnie ich szkolną edukację.

Edukacja filmowa w kinach studyjnych, kinach posiadających swój własny charakter, prowadzonych przez ludzi zafascynowanych filmem i traktujących go jako sztukę a nie rozrywkę, jest naszym zdaniem bardzo ważnym elementem przeciwstawiania się postępującej komercjalizacji sfery kultury. Zapisując swoich podopiecznych do programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, dacie im Państwo szansę na poznanie wartościowego kina a może rozbudzicie w nich miłość do filmu artystycznego. Filmu, który stawia przed widzem pytania i prowokuje go do przemyśleń.

Wyjście z klasą do kina nie jest czasem straconym - Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej są inicjatywą, starającą się przełamać szkolny stereotyp „wychodzenia do kina” jako czasu wolnego od zajęć, czyli z punktu widzenia programu szkolnego - czasu straconego. Kadrze pedagogicznej coraz trudniej znaleźć czas na wyjścia z uczniami poza teren szkoły z powodu zbyt napiętego programu. W wielu szkołach takie wyjścia zdarzają się jedynie raz na semestr! Z perspektywy kształtowania młodych, świadomych odbiorców kultury wydaje się, że taką tendencję w systemie edukacji należy jak najszybciej przełamać.

Pobierz program Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej 2018/19

Program NHEF 2018/19.pdf

Pobierz

Koordynacja programu

Paweł Biliński

kontakt telefoniczny: 58 344 05 73
kontakt mailowy: edukacja@klubzak.com.pl
zapisy do programu on-line

Sezon 2018/2019

Nabór dla szkół do projektu trwa do 5 października 2018 (lub do wyczerpania limitu miejsc).

Karnet dla 1 ucznia (szkoły podstawowe klasy 4-7, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne) kosztuje 80,-

Karnet dla 1 ucznia (szkoły podstawowe klasy 1-3) kosztuje 90,-

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w roku szkolnym 2018/19

Cykl filmowe podróże 2018/19

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania. Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Cykl filmowe sekrety 2018/19

Kino to świat, z którym związanych jest wiele sekretów. Nie tylko najmłodsi zastanawiają się, jak twórcy filmów uzyskali pewne efekty, zadają sobie pytania o to, co widać na ekranie. Kino to pewien rodzaj magii. Dzięki umiejętnym zabiegom filmowców człowiek ma szansę przenieść się w nieznany wcześniej świat. Cykl „Filmowe sekrety” to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają dużo pytań na każdy temat. Filmy i scenariusze zostały przygotowane tak, aby pozwolić uczniom szukać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania: Jak powstaje film animowany? Czy animacja zawsze wygląda tak samo? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się aktorzy? Propozycje te sprawiają, że uczniowie stają się bardziej świadomymi widzami. Filmy prezentowane w tym cyklu to przepiękne i ciekawe historie, które pozwalają najmłodszym uczestnikom zastanowić się nie tylko nad ich formą, ale także nad treścią. Poruszają wiele ważnych dla młodego widza zagadnień: rodzina, przyjaźń, zagadki, przygoda czy strach. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla starszych uczniów, którzy mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię.

Cykl młodzi w obiektywie 2018/19

Młody widz, utożsamiając się z bohaterem filmowym, próbuje zdefiniować swoje miejsce w świecie. Interpretowanie postępowania postaci przychodzi mu niezwykle łatwo, gdyż śledzi decyzje rówieśnika na ekranie i dzięki temu uczy się, jak rozwiązywać własne problemy. Uczniowie z natury rzeczy wzbraniają się przed nakazowymi metodami, które prezentowałyby, co należy zrobić w danej sytuacji. Często przekornie postępują wbrew decyzjom dorosłych, jednak z racji swojego młodego wieku mają trudności z dostrzeżeniem konsekwencji własnych działań. Bohaterowie filmów przedstawianych w cyklu „Młodzi w obiektywie” stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Młody widz obserwuje gotowe rozwiązania, a jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wyselekcjonowane do cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Twórcy zaproponowanych filmów starają się dotknąć wszystkiego tego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu.

Cykl świat filmu 2018/19

Film dla współczesnych młodych widzów może stać się inspiracją do refleksji nad otaczającym światem, sposobem na kształtowanie uczuć, analizą i przedstawieniem rzeczywistości. Dlatego w ramach cyklu „Świat filmu” uczniowie klas 4–6 szkoły podstawowej poznają główne wiadomości z zakresu wiedzy o filmie, a także otrzymają możliwość omówienia kolejnych etapów tworzenia filmu, od pomysłu po sam koniec dzieła. Podczas kilku przemyślnie skonstruowanych spotkań w kinie uczniowie poznają twórców, którzy mają wpływ na realizację filmu – od scenarzysty, producenta, reżysera, operatora, montażysty, kostiumologa, charakteryzatora, kompozytora po aktorów. Kolejne spotkania mają na celu uświadomienie, że obraz filmowy tworzy zespół ludzi. Film to nie dzieło jednego twórcy. Każdy z elementów filmu ma bezpośredni wpływ na jego efekt. Dla współczesnego, młodego widza film stał się nieodłącznym elementem poznawczym otaczającego świata i źródłem wiedzy o sobie samym. Kino to miejsce nowych doznań i przeżyć. Sztuka filmowa staje się narzędziem wychowania. Kształtuje postawy ludzkie, może stać się kanonem wartości, odradzających się w indywidualnej jakości przeżyć, ekspresji, swobodnego dialogu człowieka z człowiekiem. Pełni rolę kompensacyjną, dostarczając potrzeb duchowych i uczuciowych w sferze wyobraźni. Propozycje filmowe cyklu dostosowane są do wieku w taki sposób, by przeżyte podczas projekcji chwile stały się przyczynkiem do realizacji treści zawartych w nowej podstawie programowej.

Cykl między kulturami 2018/19

Co definiuje z pozoru prosty zwrot „nasza kultura”? Czy u progu XXI wieku można wskazać na jakąkolwiek monokulturę? Czy nie będzie nadużyciem mówienie o czysto polskiej kulturze? Bo przecież nasza, polska kultura to wynik spotkania wielu, bardzo wielu kultur: tureckiej, niemieckiej, rosyjskiej, czeskiej, szwedzkiej, włoskiej… Dzisiejszy Polak jest swoistym patchworkiem, przy czym największą łatą jest ta koloru biało-czerwonego. Historia nauczyła nas, że spotkania z innymi kulturami wzbogacają i wzmacniają. Cykl „Między kulturami” to realizacja tej niezwykłej lekcji historii Rzeczypospolitej – wzbogacać kulturę w kontakcie z innymi, redefiniować w spotkaniu z nowym horyzontem kultury. Cykl „Między kulturami” to podróż przez świat różnorodnych kultur, religii, systemów politycznych. Pozwala on na zgłębianie wiedzy o bliskich dzięki globalizacji, lecz odległych kulturowo zakątkach świata. Nowa wiedza przeplata się z uniwersalnymi wartościami, co pozwala uczniom na sprawne odnalezienie się w nowych krajobrazach przy jednoczesnym odczuwaniu różnicy. Dzięki temu proponowane filmy stają się także doskonałymi kontekstami dla lektur czytanych w szkole. Pozwalają na dostrzeżenie wspomnianych podobieństw i różnic oraz uwspółcześnieniu omawianych zagadnień (np. „Balladyna” w bollywoodzkich Indiach). Poza wiedzą dotyczącą asymilacji, izolacji, tożsamości etnicznej czy narodowej w widzach kształtowana będzie postawa tolerancji i empatii.

Cykl młodzi w obiektywie 2018/19

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Co zobaczymy? Kogo? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi? I, wreszcie, kim jest młody, współczesny bohater filmowy? Czy stanie się kimś, kto pozwoli naszym uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować własną ciekawość i niezależność? Cykl proponowanych filmów stawia na bohatera poszukującego, który na ekranie mierzy się z trudnym, choć fascynującym przekraczaniem granicy dziecko – dorosły. Wskazane obrazy filmowe stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatka i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące go problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni i niezależni. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się nie tylko w świecie dziecięcych fantazji, ale i w rzeczywistości dorosłych. Cykl realizuje cele wychowawcze odnoszące się do uniwersalnego świata wartości. Wybrane filmy świadczą o jego wielowymiarowości, a młodzi bohaterowie tworzą piękne filmowe historie, otwierając dyskusję o przyjaźni, miłości, rówieśniczej rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.

Cykl kino polskie 2018/19

Cykl łączący najciekawsze produkcje ostatnich lat i dzieła klasyków kina polskiego. Sprawdzi się jako materiał do zajęć poświęconych rodzimej kinematografii czy – szerzej – kulturze. Kontakt z dziełami zawartymi w zestawieniu poszerzy także wiedzę uczniów na temat społecznych aspektów współczesności. Zestaw daje uczniom szansę poznania różnych form i gatunków filmowych, a także umożliwia zrozumienie złożoności jednostkowych postaw i wyborów. Proponowane fabuły i dokument, zróżnicowane pod względem formalnym i tematycznym, są dobrym pretekstem do dyskusji na tematy takie jak: godność, człowieczeństwo, wolność, rodzina czy przyjaźń. Filmy pochodzące z tego cyklu przybliżają też społeczne i polityczne aspekty polskiej rzeczywistości (od lat 50. do współczesności) i ich oddziaływanie zarówno na jednostkę, jak i zbiorowość. Mogą być zatem przydatne nie tylko wychowawcom, nauczycielom języka polskiego i wiedzy o kulturze, ale także WOS-u, HiS-u i historii. Ponieważ bohaterami wielu filmów cyklu są ludzie młodzi, czyni to ich historie bliskimi uczniom, co jest nie bez znaczenia w dyskusji wokół problemów i postaw prezentowanych w filmach.

Cykl między tekstami kultury - klasa 1. 2018/19

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program, ułożony według kolejności epok historyczno-literackich, uwzględnia wymagania podstawy programowej języka polskiego, jest także przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych. Udział w zajęciach uczy kontaktu z ambitnym repertuarem filmowym, poszerza horyzonty intelektualne i pogłębia bieżącą wiedzę młodych odbiorców w zakresie języka polskiego i przedmiotów humanistycznych. Już od klasy 1 przygotowuje do egzaminu pisemnego (na obu poziomach) i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których można się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i podczas konstruowania pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin maturalny, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury. Cykl dla klasy 1 obejmuje czas od starożytności do oświecenia: od dramatu zabójców Juliusza Cezara, przez odczytany na nowo Dekalog, do dylematów francuskich rewolucjonistów. Akcentując współczesną, a więc bliższą młodemu widzowi, perspektywę obrazowania i interpretowania odległych czasów, ludzkich wyborów, pasji, namiętności oraz problemów, filmowy zestaw dla klasy 1, pozwala uczniom lepiej zrozumieć ponadczasowe dylematy ludzkiej natury.

Cykl trudne tematy 2018/19

Cykl adresowany jest do uczniów ciekawych otaczającej ich rzeczywistości, skłonnych do odkrywania prawdy o współczesnym świecie i otwartych na postawy mierzące się z problemami codzienności. W cyklu zostały zaproponowane filmy, których problematyka jest bliska współczesnemu człowiekowi, poszukującemu odpowiedzi na nurtujące pytania i wskazówek do rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Dzięki spotkaniu z tym kinem uczniowie będą mogli poznać skomplikowaną naturę człowieka, zmierzyć się z problemami i dylematami etycznymi postaci filmowych, wspólnie przeżywać sytuacje, w których znaleźli się bohaterowie. Znajdą także inspiracje do refleksji na temat bliskiego sobie środowiska oraz makroprzestrzeni społecznej. „Trudne tematy” pełnią funkcję profilaktyczną – odwołują się do systemu wartości, kształtują poglądy, uczą motywacji, uwrażliwiają, pomagają uniknąć zagrożeń cywilizacyjnych i wskazywać źródła konfliktów w świecie. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej w szkole ponadgimnazjalnej, przywołując konteksty literacko-kulturowe, społeczne, historyczne, a także odwołując się do realizacji zagadnień wychowawczych, czy wręcz tematów z lekcji biologii.

Projekty w ramach kina

Program Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów. Poniżej znajdziesz także inne projekty Klubu Żak, dotyczące szeroko rozumianej sztuki kinowej.

  • Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

    Zobacz
  • Lucjan Bokiniec - jeden z założycieli DKF-u

    Zobacz