Natalia Dopkoska / Najważniejszy format w twoim rzyciu to A4

Od 06 Paź
Do 30 Paź

Wernisaż: 6.10.2022, godz. 19:00, wstęp wolny
Wystawę można oglądać w dniach 6.10-30.10.2022, wstęp wolny

Miejsce

Galeria Żak (I piętro)
Miejsce

Galeria Żak (I piętro)

Bilety

Natalia Dopkoska portretuje codzienność z całym jej turpizmem. Artystka rejestruje szpetotę prowizorycznych reklam w przestrzeni publicznej, demaskuje estetykę kopiującą doskonałe wzorce ukazując i obnażając niedoróbki  pseudo bannerów, sklepowych witryn, neonów, samoklejących się literek budujących konkretne napisy…Format A4, za pomocą którego artystka chętnie się wyraża, posłużył także do ukazania w formie wizualnej naszej egzystencji- biurokracji. Wszelkie pisma urzędowe zostały sportretowane i ukazane jako artefakty. Rzycie pisane przez rz dobitnie osacza jednostkę, przytłacza ją ilością urzędowych spraw do załatwienia, jest anty-życiem, które dominuje nad marzeniami. Oprócz rysunków wystawę dopełnia wielkoformatowy obraz prezentujący strukturę siatki budowlanej rozpostartej na remontowanych budynkach. Siatka zasłania fasadę, stanowi jej substytut. Artystkę interesuje bylejakość, to co schowane, brzydkie, nijakie- ale co stanowi mapę estetyczną miast w ich realnym kształcie. Pesymistyczna perspektywa obserwatorki rejestrującej dyletanctwo jest - mimo swego wydźwięku - bardzo frapująca.
Agata Nowosielska

 

Wystawa „Najważniejszy format w twoim rzyciu to A4” przedstawia namalowane w skali 1:1 pisma, druczki, informacje, wnioski i korespondencje, które towarzyszą mi w codziennym życiu. Poprzez „sportretowanie” akcydensów, zebranie „okruchów życia” w jeden zbiór powstał obraz codzienności – skupiony nie na tym, co wielkie, doniosłe i heroiczne, ale na tym co zwykłe, powszednie, a przez to bliskie... choć nie do końca, bo maluję przecież dokumenty urzędowe: PITy, wnioski, zaświadczenia, faktury itd. Forma przepisywania druków nie jest przypadkowa. Ma nawiązywać ona do szkolnego „przepisywania podręcznika do zeszytu” w celu nauczenia się czy zapamiętania treści. Ale ten archaiczny model nie działa również w dorosłości. Często wydaje mi się, że w procesie przemalowywania pism rozumiem z nich coraz mniej.

Projekt ma też swój efekt uboczny. Starając się stworzyć biurokratyczny pejzaż codzienności uświadomiłam sobie, że przepisywanie otaczających mnie dokumentów tworzy obraz jednostkowej egzystencji w konkretnym miejscu i czasie – egzystencji artystki w roku 2022 r. Wyszedł więc też jakby autoportret.

Chociaż jak to mówi Charon/woźny sprzątający gmach urzędu do zrozpaczonego Orfeusza w filmie Czarny Orfeusz: „Widzisz, nikogo tu nie ma. To mnóstwo papieru, widzisz? Ten dom to 15 pięter pełnych papieru… na nic”.
Natalia Dopkoska

 

Natalia Dopkoska —  artystka pochodząca z Ostrołęki. Tytuł magistra na kierunku Malarstwo otrzymała w 2019 na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wraz z Piotrem Sz. Mańczakiem i Piotrem T. Mosurem współprowadzi Galerię UL; Wielokrotna stypendystka Miasta Gdańska oraz stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego. Autorka obiektów, prac malarskich, kolaży oraz prac wideo. Zapis jej działania pt. „Nasza Nowa Galeria” znajduje się w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku.