Ekspozycjoniści • Jean-Michel Ribes

autor: Jean-Michel Ribes • tłumaczenie: Tomasz Chomiszczak • reżyseria: Joanna Kreft-Baka • komentarz naukowy: Tomasz Swoboda • tekst przeczytają: Justyna Bartoszewicz, Monika Chomicka-Szymaniak, Joanna Kreft-Baka, Marzena Nieczuja-Urbańska, Mirosław Baka, Michał Kowalski, Dariusz Szymaniak, Zbigniew Olszewski

O wydarzeniu

PC Drama - interdyscyplinarny projekt, którego głównym założeniem jest performatywne czytanie dramatu współczesnego. W ramach projektu odbędą się otwarte próby czytane przygotowywane na podstawie współczesnej dramaturgii, aktorskie wypowiedzi słowne lub słowno-muzyczne stworzone i wykonywane przez uznanych artystów. Paralelnie do performatywnego czytania dramatu odbywać się będzie cykl kameralnych rozmów z udziałem publiczności, do których zaprosimy najwybitniejszych twórców i reformatorów teatru; prezentowane będą autorskie prace Iwony Zając, Młodej Załogi i studentów Katedry Kulturoznawstwa, nawiązujące tematyką do comiesięcznych otwartych prób czytanych, wykonywane na billboardzie stojącym przed Klubem Żak. W ramach Instrumentarium Teatru odbywać się będzie blok warsztatów dotyczących tkanki teatru, z której skonstruowany jest spektakl, czyli komponentów takich jak: muzyka, scenografia, gra aktorska. Planujemy uruchomić również Szkołę Dramatu - cykl dwudniowych spotkań, które poprowadzą najbardziej uznani dramatopisarze polscy; oraz interdyscyplinarne warsztaty krytyczne.

Ekspozycjoniści w przekładzie Tomasza Chomiszczaka w ironiczny sposób podejmuje temat ekspozycji muzealnych starej i nowej sztuki... Stanowiąc satyrę społeczną na współczesny, rządzący się ekonomicznymi zasadami rynek sztuki. Dramat francuskiego autora Jeana Michela Ribesa Ekspozycjoniści porusza temat stosunku społeczeństwa do malarstwa, zwłaszcza współczesnego. Ribes nie staje w obronie sztuki, ani jej nie atakuje. W Ekspozycjonistach Ribes konsekwentnie realizuje gatunkowy wzorzec komedii, eksploruje problematykę słowa będącego faktyczną przestrzenią dramatycznego kryzysu. Podobnie jak wielu współczesnych dramatopisarzy francuskich, którzy w przeszłości poetyki widzą źródło nowych inspiracji, żongluje pojęciami literackości i teatralności, niweluje granice pomiędzy ontologicznymi porządkami różnych sztuk, stawia na nowo pytania o sceniczną figuratywność, inscenizacyjną interpretację, dramaturgiczne modelowanie rzeczywistości, tematyzowanie teatralnych i dramatycznych konwencji.

Reżyserka o dramacie - „Ekspozycjoniści” Ribesa jest to dramat mówiący przede wszystkim o Sztuce. Autor stawia pytania o granice Sztuki, o wpływ Sztuki na nasze życie, a także o nasz stosunek do Sztuki. Czytając tę „książkę“ - jak mówi o niej sam autor - możemy popaść w „meandry zamyślenia” na temat wychowania, samotności, niezrozumienia, kondycji nas samych. Jeśli dodać do tego odrobinę zabawy, dowcipu, ironii, to myślę sobie, że wszyscy mamy szansę przeżyć nietuzinkowy wieczór. Razem.

O uczestnikach wydarzenia

  • Mirosław Baka

    Absolwent PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. W latach 1987-1988 aktor Teatru Norwida w Jeleniej Górze. Od 1989 roku aktor Teatru Wybrzeże. Za rolę chłopca w spektaklu Godzina kota w 1994 roku odebrał nagrodę na XXIX Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form w Szczecinie i Statuetkę Pegaza. W 1996 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi z okazji 50-lecia Teatru Wybrzeże. Za tytułową kreację w przedstawieniu szekspirowskim Hamlet (1997) zdobył nagrody - wojewody gdańskiego i prezydenta Gdańska. Rola w dramacie sensacyjnym Amok (1998) przyniosła mu nominację do nagrody Orła. W 1998 roku został laureatem nagrody imienia Leona Schillera.

    Więcej
  • Justyna Bartoszewicz

    Absolwentka PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. Występowała gościnnie na Scenie Dramatycznej w Jeleniej Górze. Od 2006 roku w zespole Teatru Wybrzeże. W 2005 roku nagrodzona Nagrodą Specjalną ZASP za różnorodne role w przedstawieniu Decydujące zwarcie, czyli próby Bogusława Schaeffera na XXIII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W 2010 roku nominowana do nagrody Sztorm Roku za kreację aktorską w Kamieniu Mayenburga.

    Więcej
  • Monika Chomicka-Szymaniak

    Absolwentka PWST w Krakowie. Od 1997 roku aktorka Teatru Wybrzeże. Otrzymała indywidualne wyróżnienie za rolę żeńską w Pieszo w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej | 2010.

    Więcej
  • Michał Kowalski

    Absolwent Akademii Teatralnej imienia Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 1994-1995 związany z Teatrem imienia Stefana Jaracza w Olsztynie. Od 2000 roku aktor Teatru Wybrzeże. W 2006 otrzymał wyróżnienie za rolę Czepca w przedstawieniu Wesele Stanisława Wyspiańskiego na 31. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska.

    Więcej
  • Joanna Kreft-Baka

    Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Występowała na scenie Teatru Norwida w Jeleniej Górze, w Śnie nocy letniej, Balu w operze, Biesach. Potem zaś związała się z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Na deskach Teatru Wybrzeże występuje między innymi w przedstawieniach Bal manekinów, reżyseria Ryszard Major, Szef wszystkich szefów, reżyseria Krzysztof Rekowski. Grała również w filmach: Bez grzechu Wiktora Skrzyneckiego, Kocham kino Piotra Łazarkiewicza, Zero życia Rolanda Rowińskiego, Kogel mogel Romana Załuskiego. 

    Więcej
  • Marzena Nieczuja-Urbańska

    Absolwentka Studium Aktorskiego przy Teatrze Wybrzeże w 1984 roku. Przez trzy sezony była aktorką Teatru imienia Siemaszkowej w Rzeszowie. Aktorka Teatru Wybrzeże od 1987 roku. Laureatka nagrody teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego w 2003 roku.

    Więcej
  • Zbigniew Olszewski

    Absolwent PWSFTViT w Łodzi. Od 1974 do 1978 roku związany z Teatrem Polskim imienia Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 1978 aktor Teatru Wybrzeże. Jest laureatem honorowej nagrody Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Gdańsku. W 2009 roku otrzymał brązowy medal Gloria Artis.

    Więcej
  • Jean Michel Ribes

    Dramatopisarz, reżyser, scenarzysta telewizyjny i filmowy. Od 2002 roku kieruje działalnością Théâtre du Rond-Point w Paryżu, który jako zasadę przyjął prezentowanie publiczności jedynie tekstów żyjących autorów. Ribes napisał i zrealizował ponad tuzin sztuk teatralnych, między innymi Tout contre un petit bois (Wszystko przeciwko laskowi | 1976), Batailles (Bitwy | 1983) we współpracy z Rolandem Toporem oraz nagrodzoną trzema nagrodami Moliera Théâtre sans animaux (Teatr bez zwierząt | 2003). W 2000 roku Ribes został wybrany prezydentem nowo założonego towarzystwa Les Ecrivains associées du théâtre (EAT), natomiast w 2002 roku za całokształt twórczości otrzymał Grand Prix du Théâtre de l’Académie Française. 

    Więcej
  • Tomasz Swoboda

    Autor książki To jeszcze nie koniec? (słowo/obraz terytoria | 2009); laureat nagrody „Literatury na Świecie” za rok 2008 w kategorii Nowy głos; wykłada literaturę francuską na Uniwersytecie Gdańskim.

    Więcej
  • Dariusz Szymaniak

    Absolwent PWST w Krakowie. Od 1995 roku aktor Teatru Wybrzeże. Laureat Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego w 2002 roku za najlepszą rolę męską (Kopenhaga, reżyseria Krzysztof Babicki).

    Więcej

Recenzje

  • Magdalena Zielińska | „Teatralia Trójmiasto”

    W muzeum niczym nie ryzykujesz

    W ostatni poniedziałek lutego w ramach projektu PC Drama odbyło się performatywne czytanie sztuki Jean-Michela Ribesa w reżyserii Joanny Kreft-Baki. Po raz kolejny, po spektaklu Piotra Cieplaka Charlie bokserem, na trójmiejskiej scenie poruszany jest temat sztuki.

    Treść dramatu świetnie podsumowała debiutująca reżyserka: Autor stawia pytania o granice sztuki, o wpływ sztuki na nasze życie, a także o nasz stosunek do sztuki. I tak Ribesowi udało się umieścić w jednym z francuskich muzeów sztuki wszystkie frustracje, absurdy czy też zwykłość ludzkiego życia. Siedmiu zwiedzających i ich przewodnik razem przemierzają kolejne wystawy, wyrażając nie tylko swoje podejście do sztuki (ile razy nie irytowało nas czyjeś nadmierne uniesienie nad jakimś obrazem?) czy też sprowadzając ją do czegoś kompletnie trywialnego (czy w sklepiku z pamiątkami będą serwetki z obrazami Degasa?). Obok tego balansowania pomiędzy przesadną egzaltacją a porównywaniem sztuki z czymś błahym, autor udowadnia, w jak bliskiej korelacji jest sztuka z codziennym życiem. Porównuje bezrobocie do surrealizmu, ożywia i personifikuje obrazy na wystawie, które wypowiadają słowa: obrazy muszą mówić o społeczeństwie. A to wszystko w błyskotliwej formie wielu gier słownych czy absurdalnych sytuacji, jak ta, w której zwiedzający orientuje się, że zaparkował samochód „przy Picassie”.

    Ribes wytyka także, że do rangi sztuki podciągnięte może być wszystko. Stąd terrorystyczny zamach na muzeum zostaje wzięty przez zwiedzających jako kolejny performans, a ludzie błagający o pomoc uważani są za artystów. Natura z kolei stawiana jest przez Ribesa jako antagonistka sztuki. Zepchnięta także przez nią na drugi, gorszy plan, w akcie zemsty atakuje muzeum. Dokonuje się apokalipsa, którą spowodowaliśmy sami, bardziej wielbiąc drzewa na obrazie Jeana-Baptiste Corota niż świerk za oknem.

    Liczba gagów czy wielość płaszczyzn, na jakich można odczytywać tę sztukę, jest niezliczona. Autorowi jednak udało się je zawrzeć w bardzo prostej, łatwej i przyjemnej w odbiorze formie, a co najważniejsze bezpretensjonalnej. Jest to po prostu dobra, inteligentna komedia. Joanna Kreft-Baka natomiast, nie odwracając uwagi widzów zbędnymi rekwizytami, doskonale zaakcentowała humor zawarty w sztuce. Przy bardzo ograniczonych środkach - trudno powiedzieć, by było to typowe czytanie - przez co stało się ono jeszcze bardziej interesujące. Aktorzy Teatru Wybrzeże także świetnie wcielili się w role neurotycznych zwiedzających.

    Ciekawe, jaka będzie kolejna sztuka zaprezentowana w ramach projektu PC Drama?

    Więcej

Inne wydarzenia archiwalne

  • 19.01.2015

    Oskar i Ruth

    PC Drama

  • Natalia Hirsz

    WaltFreud

  • JOANNA DUDA / Keen

    10.02.2019 / 22. Festiwal Jazz Jantar / zima

  • 19.03.2011

    Marcin Wasilewski Trio

    Polska Scena Jazzowa • Festiwal Jazz Jantar

  • Solo Dance Contest 2019/10.06.2019

    11.GDAŃSKI FESTIWAL TAŃCA/ 10.06.2019 /

  • FASHION / Pink Mama Theatre

    11.GDAŃSKI FESTIWAL TAŃCA/ 16.06.2019 /

  • GAS

    1.02.2019 / 9. Dni Muzyki Nowej

  • 22.02.2010

    Taniec Delhi • Iwan Wyrypajew

    PC Drama

  • 25.03.2011

    Spięty

    Antyszanty

  • 29.10.2011

    Nosowska

    8

  • Beata Sosnowska

    Moja prowincja

  • VOLITANT / Rita Góbi

    11.GDAŃSKI FESTIWAL TAŃCA/ 15.06.2019 /