Tubis Trio / Mary Halvorson’s Code Girl

14.03.2020 / 23. Festiwal Jazz Jantar / wiosna

Tubis Trio / So Us/ Polska Scena Jazzowa

Maciej Tubis – fortepian / Paweł Puszczało – kontrabas / Przemysław Pacan - perkusja

Mary Halvorson’s Code Girl / Code Girl / Avant Days

Amirtha Kidambi – vocals / Maria Grand - saxophone, vocals / Adam O’Farrill – trumpet / Mary Halvorson – guitar / Michael Formanek – bass / Tomas Fujiwara - drums

 

Tubis Trio / So Us/ Polska Scena Jazzowa

Maciej Tubis – fortepian / Paweł Puszczało – kontrabas / Przemysław Pacan - perkusja

Tubis Trio powstało w 2006 roku, a od 2008 roku tworzą go: pianista Maciej Tubis, kontrabasista  Paweł Puszczało i perkusista Przemek Pacan. Zespół wykonuje autorskie kompozycje, „których styl nakreśla improwizacja zaczerpnięta z jazzu, ale otwarta na szersze horyzonty. Muzycy tworzą utwory z melodyjnymi tematami, ale nieprzewidywalnymi formami. Klasycyzujące polifonie przechodzą w rockowe ostinata. Trio inspiracje czerpie z szeroko pojętej muzyki, czasami sięgając nawet po tematy muzyki pop, ale przerobione z największym kunsztem artystycznym. W ten sposób nawiązując do zespołów takich jak The Bad Plus czy E.S.T.”

Lider tria inspiruje się twórczością Arvo Parta, muzyką minimalistyczną, skandynawskim jazzem. Ich album "Live in Luxembourg" (nagrany w 2008 roku, wydany dwa lata później) zyskał sobie przychylność krytyki, m.in. magazynów Jazzwise, the New York Village Voice i  AllAboutJazz.com.

Geno Thackara w portalu All About Jazz w recenzji albumu „So Us” (4 gwiazdki) pisze m.in.: „W najgłośniejszych momentach Tubis walił w klawisze jak szaleniec, podczas gdy bębny Pacana zbliżają się do poziomów rocka i thrashu. „Secret Agent” wydaje się być partyturą dla jakiegoś wysokooktanowego thrillera szpiegowskiego (…), Z kolei „Komorebi Now” przywołuje kontemplacyjne odcienie Billa Evansa, siedzącego na spokojnej polanie oświetlonej słońcem pośrodku dzikiego lasu. (…) Podążają za kilkoma wyraźnymi poprzednikami, takimi jak Esbjorn Svensson Trio, łącząc jazz z bardziej nowoczesnymi formami.”

Maciej Tubis – absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej. Dyskografia autorska, oprócz najnowszego albumu Tubis Trio „So Us” wydanego pod koniec 2019 roku, to m.in. Tubis Trio „Flashback” (2018), Bolewski/Tubis „Lunatyk” (2018), Tubis Trio „The Truth (2017), Tubis Trio „Live in Luxembourg” (2010). Paweł Puszczało – absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, współpracował z wieloma artystami m.in. z Tomaszem Szukalskim, Zbigniewem Namysłowskim, Arturem Dutkiewiczem, Moniką Borzym czy Antoniną Krzysztoń. Przemysław Pacan – od lat 90-tych współpracuje i współpracował z wieloma artystami, m.in. z Andrzejem Smolikiem, Tomaszem Stańko, Januszem Muniakiem, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem.

Mary Halvorson’s Code Girl / Code Girl / Avant Days

Amirtha Kidambi – vocals / Maria Grand - saxophone, vocals / Adam O’Farrill – trumpet / Mary Halvorson – guitar / Michael Formanek – bass / Tomas Fujiwara - drums

„Code Girl” to tytuł nowego projektu Mary Halvorson. Projektu, który zaskakuje wszystkich. Zarówno dotychczasowych słuchaczy gitarzystki, śledzących losy amerykańskiej sceny improwizowanej jak i tych, którzy z twórczością Mary Halvorson stykają się poraz pierwszy, spodziewając się przy tym albumu jazzowo-gitarowego. Na pierwszy plan wysuwa się tu nie liderka, lecz zaproszona wokalistka – Amirtha Kidambi, która wyśpiewuje poetyckie teksty autorstwa... Mary Halvorson. Ale to dopiero początek niespodzianek. Muzycznie „Code Girl”, to mieszanka rocka, muzyki improwizowanej i alternatywnej. Jest więc bardzo ekstrawertycznie. Tak teraz gra Nowy Jork! Tak będzie grał cały świat.”

Marta Jundziłł / jazzarium.pl

Bartek Chaciński: „Moje pierwsze spotkanie z tą gitarzystką (było) przed sześcioma laty, gdy wystąpiła na Warsaw Summer Jazz Days. Wtedy miałem wrażenie, że od sceny bije strasznym chłodem – pewnie dlatego, że ten typ gitarowego grania skojarzył mi się z jakimiś niekończącymi się ćwiczeniami interwałowymi. Dlatego tym większe wrażenie robi na mnie „Code Girl”: długi zestaw piosenek, a właściwie swobodnych utworów wokalno-instrumentalnych opartych na poetyckich tekstach Halvorson i granych przez zebrany przez liderkę zespół – z fantastycznie zmieniającym ją albo uzupełniającym na prowadzeniu Ambrose’em Akinmusire’em oraz sekcją Formanek/Fujiwara z tyłu. Tak, pominąłem jedną osobę – bo to nie Halvorson śpiewa swoje teksty, tylko Amirtha Kidambi, świetna nowojorska wokalistka o niebywałym stylu wymykającym się jakiejkolwiek klasyfikacji – ani przez pryzmat klasycznej, ani jazzowej wokalistyki. Pochodząca z hinduskiej rodziny muzykolożka i improwizatorka, wychowująca się w Kalifornii na muzycznej diecie z rapu i Bacha, a później zafascynowana awangardą, pokazuje, że takie muzyczne multikulti może zaowocować nie jakąś suchą zglobalizowaną mieszanką, tylko jakimś kompletnie bezprzymiotnikowym śpiewaniem z jasnym wzywaniem: love or hate. Jeszcze przed wysłuchaniem płyty miałem okazję czytać tekst Phila Freemana, który w „The Wire” w dość zaskakujący sposób porównywał Kidambi z Morrisseyem. I po przesłuchaniu muszę stwierdzić, że jest w tym coś zaskakująco trafnego.

O ile w wokalach mamy pewną stałą, Halvorson nieustannie zmienia sposób gry. Od miękkiego, akordowego akompaniamentu, po dysonansowe figury i partie, w których przetwarza przez efekty brzmienie swojej potężnej, elektroakustycznej gitary marki Guild jak gdyby była raczej Nelsem Cline’em i grała na czysto elektrycznym instrumencie.”

Polifonia.blog.polityka.pl

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

14.03.2020 | g. 20:00

Bilety

Zniżkowe dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny
40 zł I pula / 50 zł II pula

Zniżkowe na Kartę do Kultury
60 zł I pula / 80 zł II pula

Normalne
70 zł I pula / 90 zł II pula

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia. Ostatni dzień sprzedaży I puli: 23.02.2020. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.