STANISŁAW LEM VS PHILIP K. DICK

13.12.2021

autor: Mateusz Pakuła | reżyseria: Maciej Gorczyński | wykonanie: Piotr Mateusz Wach | prowadzenie spotkania: Katarzyna Kręglewska

Współczesny polski dramat, poświęcony dwóm gigantom XX-wiecznej literatury science-fiction, który znalazł się w finale tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Mateusz Pakuła kreśli w swojej sztuce barwny – momentami absurdalnie zabawny, kiedy indziej tragiczny – obraz dwóch wyjątkowych osobowości, które dzieliło o wiele więcej, niż tylko żelazna kurtyna. Ich wkład w rozwój gatunku jest ogromny, twórczość pisarzy trafiła do głównego nurtu, skutkując między innymi słynnymi adaptacjami filmowymi ich dzieł (jak choćby „Blade Runner” oraz „Solaris”). W latach 70. obaj autorzy prowadzili ze sobą ożywioną korespondencję, która przerodziła się w relację koleżeńską, gwałtownie przerwaną przez paranoidalne oskarżenia Dicka pod adresem Lema.

- Według Philipa K. Dicka, Stanisław Lem nie istniał – opowiada reżyser czytania Maciej Gorczyński. –  ,,Lem" to po prostu tajna komórka KGB, która została powołana w celu zniszczenia amerykańskiej fantastyki. Wszak niemożliwe jest, żeby jedna osoba mogła napisać tyle genialnych powieści, operując jednocześnie głęboką wiedzą naukową i zmiennym stylem. Na słynny donos Dicka, będący znaną w środowisku pisarzy fantastyki anegdotą, możemy wzruszyć ramionami; ot przyczynek do portretu szalonego autora ,,Człowieka z Wysokiego Zamku"... A gdyby jednak spojrzeć na sprawę oczami Dicka, być może faktycznie istnienie polskiego pisarza okazałoby się problematyczne? Fascynuje mnie takie postawienie problemu. Dramat Mateusza Pakuły pozwala na stworzenie takiej możliwości. Pozwala również na przedstawienie, w eksperymentalnej formie teatralnego czytania, intymnego portretu amerykańskiego pisarza oraz zadanie pytania o polską recepcję twórczości Lema, nasz stosunek do tej ,,niemożliwej" postaci. Być może jesteśmy znacznie bliżsi postrzeganiu autora ,,Ubika", niż chcielibyśmy się przyznać?

Maciej Gorczyński jako twórca teatralny związany był przed laty z trójmiejskim środowiskiem teatru niezależnego. To absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz Filozofii na Uniwersytecie Gdańskim. Zrealizował dotąd m. in. spektakle ,,Inni ludzie" wg Doroty Masłowskiej (Teatr Barakah w Krakowie), za który zdobył nagrodę za reżyserię w ramach XX Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, „Woyzeck" (Teatr Mały Tychy), ,,Śniący chłopiec" (Teatr Miniatura w Gdańsku), ,,Matka Joanna od Aniołów" (Teatr Barakah). Przez 10 lat współpracował z Teatrem Gardzienice jako reżyser, kurator programów artystycznych festiwali, pedagog Akademii Praktyk Teatralnych i aktor. Był aktorem Teatru Stajnia Pegaza i współpracownikiem Sopockiej Sceny OffdeBicz. Wspólnie z Alicją Mojko prowadził w Trójmieście studencki teatr Lustra Strona Druga.

 

Piotr Mateusz Wach jest artystą działającym na przecięciu performance’u i choreografii. Swoją praktykę opiera na technikach świadomego śnienia i głębokiego słuchania, a poprzez zgłębianie transu i odmiennych stanów świadomości i ciała, konstruuje rozciągnięte w czasie ruchome obrazy - hipnotyczne, medytacyjne i niepokojące. Ukończył Wydział Teatru Tańca w Bytomiu w krakowskiej AST oraz Międzynarodową Akademię Sztuk Pięknych i Mediów w Wenecji (na kierunku choreografia i performance). Laureat Grand Prix 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, nagrody Shaking The Walls, Złotej Maski Woj. Śląskiego i innych. Podwójny stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca 2018, 2019 realizowanym przez Art Stations Foundation Grażyny Kulczyk w Poznaniu oraz stypendysta Bienalle Warszawa 2020. Współpracuje z m.in.: Teatrem INTERNO5 w Neapolu, Bodytalk w Münster, Deep Control Collective w Oslo, Teatrem Tańca i Ruchu ROZBARK w Bytomiu, Teatrem Barakah w Krakowie. W pracy artystycznej spotkał się z m.in.: Krystianem Lupą, Yoshiko Waki, Cecilią Moisio, Cezarym Iberem, Heleną Jonsdottir, Maciejem Gorczyńskim, Tomaszem Bazanem, Jackiem Poniedziałkiem, Anną Piotrowską czy Mikołajem Mikołajczykiem.

Warunki uczestnictwa zgodnie z aktualnymi zasadami sanitarnymi.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

13.12.2021 | g. 19:00

Bilety

Bez zniżek
25,-

Karta do Kultury*
20,-

ulgowe: Karta Dużej Rodziny, studenci, uczniowie, seniorzy*
15,-

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117.

Kup bilet

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na wydarzenie należy opłacić i odebrać w ciągu 3 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dane wydarzenie. Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na wydarzeniach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane.

Dziś

..

Jakub Konstanty Wasilewski

Miasto twarzy

Wystawa

Wstęp wolny

Więcej
..

BALLADA O BIAŁEJ KROWIE

r. Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha / wyst. Maryam Moghadam (Pardé) / Francja, Iran / 88 min.

  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo