JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA

16.01.2019 / 9. Dni Muzyki Nowej

JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / Free

Jorgos Skolias – voice / Piotr Rachoń - piano

PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA / Modular

Miłosz Pękala - vibraphone, percussion, synthesizers, electroacoustics / Magdalena Kordylasińska-Pękala - marimba, percussion

Jorgos Skolias, kompozytor, wokalista. „Zainspirowany bluesem, jazzem i muzyką etniczną wokalista preferuje harmoniczną technikę śpiewu, pełną rozmaitych modulacji głosu.” Na polskiej scenie obecny od 1982 r.. Zaczynał w jazz rockowej formacji Krzak, potem przyszła kolej na legendarne zespoły Young Power, Tie Break, Pick Up & Free Cooperation czy  Osjan. Współpracował m.in. z Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Zbigniewem Namysłowskim, Pawłem Kaczmarczykiem, braćmi Oleś (album „Sefardix”).  Jego głos znajdziemy na ponad 50 płytach. Jak sam o sobie mówi: „Jestem muzykiem czynnym, poszukującym i poszukiwanym.”

Piotr Rachoń jest eksperymentującym pianistą, cenionym muzykiem sesyjnym, znanym z takich formacji jak Lion Vibrations i Night Out.

Jesienią 2018 roku muzycy wydali album „Free". „Stosownie, bowiem program albumu wypełniają improwizacje. Muzycy przystąpili do nagrań bez przygotowanych wcześniej kompozycji, czy choćby szkiców utworów, a cała sesja nagraniowa w studio Monochrom trwała zaledwie 55 minut. (…) Ogrom emocji zawartych w śpiewie Jorgosa Skoliasa poraża ładunkiem autentycznych uczuć i ekscytacją. W wokalizach artysta używa słów polskich, greckich, chorwackich, japońskich oraz pochodzących z afrykańskiego języka suahili, bawiąc się ich brzmieniem i formą. Modulując głos artysta nie tylko śpiewa i melodeklamuje improwizowane teksty, ale też wydobywa z siebie rozmaite fantazyjne dźwięki (szepty, krzyki, pojękiwania), niejednokrotnie stosując efekt echa i pogłosu. Piotr Rachoń okazał się muzykiem nie tylko zdającym się bezbłędnie odczytywać intencje wokalisty, ale też w wielu przypadkach kreatorem brzmienia, do którego z kolei dopasowuje się Skolias. Takim utworem jest blisko 9-minutowa forma Ta Onda", stanowiąca jednocześnie znakomity przykład wyrafinowanej jazzowej pianistyki Rachonia. Kilkakrotne pianista preparuje instrument. Robi to jednak w sposób umiarkowany i ściśle uzasadniony przebiegiem i ewoluującą formą utworu.”
(Cytaty pochodzą tekstu Roberta Ratajczaka / longplayrecenzje.blox.pl)

 

 

Duet PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA działa na polskiej scenie muzycznej od 2004 r. Muzycy realizują swoje muzyczne aspiracje czerpiąc z wielu różnych stylów i nurtów muzycznych, od transkrypcji utworów przeszłych epok przez muzykę nową, alternatywną do muzyki noise włącznie. Miłosz – wibrafonista, improwizator a także adiunkt w klasie perkusji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Magda – marimbafonistka specjalizująca się w kameralistyce XX i XXI wieku, pedagog. Wspólnie odkrywają nowe kompozycje przeznaczone na instrumentarium perkusyjne. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. W ramach zespołu HOB-BEATS PERCUSSION GROUP  realizują większe pod względem obsady projekty kameralne. Wraz z pianistami LUTOSŁAWSKI PIANO DUO tworzą zespół KWADROFONIK, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. 


Łukasz Komła na portalu nowamuzyka.pl o albumie „Modular” pisał:  „Porwały mnie nocne, wręcz ambientowe, dronowe i minimalistyczne utwory (…). Podobnie zaskakują odmiennością czy swoistą dywersyfikacją aranżacyjną dwa nagrania autorstwa Miłosza Pękali: „Modular #2” i „Maszyny #1” – posiadające w sobie zbójnickość, ekstrawagancję i nieprzewidywalność sygnowaną choćby przez Felixa Kubina. (…) Może będzie to banalna refleksja, ale „Drone #2” to dla mnie jedna z najbardziej poruszających kompozycji tego roku. Zresztą „Modular” to jedna z tych płyt 2018.”


„Mamy więc tu różne odmiany sztuki perkusyjnej dokładnie zamarynowanej w zalewie ambientu, co wcale nie ułatwia dokładnego umiejscowienia całości na mapie gatunków poza rzucaniem ogólnikowych etykiet. Nie ułatwiają go również zamiary autorów, z tą poetycką dedykacją dla ich dzieci, o której wspomina Miłosz Pękala – można sobie o tym poczytać, słuchając zarazem bandcampowej wersji tego znakomitego albumu.
Music, jak gdzieś kiedyś pisali, has the right to children. I wtedy też, jak pamiętam, był ten problem, że łatwiej się słuchało niż opisywało.”

Bartek Chaciński polifonia.blog.polityka.pl

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

16.01.2019 | g. 19:00

Bilety

Zniżkowe na Kartę Dużej Rodziny
20 zł - I pula • 30 zł - II pula

Zniżkowe dla studentów, uczniów, seniorów
25 zł - I pula • 35 zł - II pula

Zniżkowe na Kartę do Kultury
35 zł - I pula • 45 zł - II pula

Normalne
45 zł - I pula • 55 zł - II pula

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 grudnia 2018. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.