Portret kobiety w ogniu • Portrait de la jeune fille en feu

Kino Studyjne Żak

MFF w Cannes 2019: Nagroda za scenariusz

reżyseria: Céline Sciamma, produkcja: Francja 2019, 120 minut

 

Zaludniona prawie wyłącznie przez kobiety, filmowa rzeczywistość Sciammy rozszerza się coraz bardziej. Zagarnia też kolejne języki i gatunki filmowe. Ciekawe, że "Portret..." to kolejny po "Faworycie" Yorghosa Lanthimosa oraz "Na pokuszenie" Sofii Coppoli film, który wpisuje feministyczną narrację w strukturę filmu kostiumowego. Jest coś rebelianckiego i subwersywnego w takim postawieniu sprawy – za krępujący kobiece ruchy gorset konwenansu odpowiadają przecież głównie mężczyźni. Zaś Sciamma wywraca tę historię na lewą stronę z perwersyjną frajdą. Haenel i Merlant są w swoich rolach wyborne, z kolei kontrast pomiędzy ich fizycznością i wrażliwością buduje kluczowe, emocjonalne napięcie filmu. Zwłaszcza gdy w toku akcji jeden fabularny twist zamieni ekranowe love story w opowieść o samej definicji "kobiecego" spojrzenia na sztukę. Jeśli nie dostrzegacie różnicy, Sciamma wskaże ją bez protekcjonalnego tonu.

[Źródło: Michał Walkiewicz, filmweb.pl]

 

Sciamma przedstawia tę relację, daleki jest od temperatury panującej w sercach bohaterek. Reżyserka stąpa niezwykle rozważnie i delikatnie, Marianne i Héloïse są niezwykle powściągliwe, choć twórczyni doskonale zadbała o to, by ich rosnąca fascynacja była odpowiednio zaakcentowana – kobiety regularnie wymieniają drobne gesty i wymowne spojrzenia, choć każda z nich chowa się za niewidzialną emocjonalną gardą. Aktorki wspaniale ze sobą współpracują: niczym jasna i ciemna strona mocy, Adèle i Noémie doskonale odgrywają wszystkie niuanse tej nieoczywistej relacji. Miłość bohaterek nie jest platoniczna – nie brakuje tu fizyczności, choć nie jest ona tak intensywna jak choćby w Życiu Adeli. Sciamma stawia na czułą subtelność – Portrait of a Lady on Fire jest niemal pozbawiony muzyki, a wszystko po to, by każdy gest, spojrzenie i słowo wybrzmiało lepiej, głębiej, czulej.

O filmie Céline Sciammy od dwóch dni mówi się w Cannes bardzo dużo. To dzieło z duszą, które niezwykle silne uczucia bohaterek z powodzeniem przekazuje widzom. To film, który w dużej mierze się czuje, dlatego być może tylko osoby z konkretnym typem wrażliwości docenią emocjonalną złożoność twórczyni Girlhood.

[Źródło: Dawid Myśliwiec, film.org.pl]

Kiedy

18.10.2019 - 20.10.2019 | g. 20:30

21.10.2019 - 24.10.2019 | g. 18:10

Bilety

Normalny
18 zł

Karta Do Kultury*
16 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele