Kłamstewko • The Farewell

Kino Studyjne Żak

Złoty Glob 2020: Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu

reżyseria: Lulu Wang, produkcja: Chiny, USA 2019, 98 minut

 

Już od czasu premiery filmu na festiwalu Sundance, gdzie Kłamstewko zebrało bardzo ciepłe recenzje, reżyserka Lulu Wang podkreśla na poły autobiograficzny charakter opowieści. Tak jak jej bohaterka, urodziła się w Chinach i w wieku 6 lat wyemigrowała z rodzicami do Stanów, spędzając wcześniej rok u babci w Changchun. Osią opowieści uczyniła dysonans między chińskim i zachodnim rozumieniem powinności dzieci wobec rodziców. (…)

Awkwafina, której uroda odbiega od kanonów narzucanych przez Gong Li, Lucy Liu, Zyji Zhang czy inne chińskie gwiazdy, w tej roli zaskakuje przede wszystkim naturalnością. Jako szara myszka o wielkim sercu pragnie okazać empatię tym, których kocha i którzy są dla niej symbolem rodziny, dla każdego Chińczyka instytucji najważniejszej na świecie.

[Źródło: Konrad J. Zarębski, „Kino”]

 

Największą siłę Kłamstewka stanowi doskonały balans powagi z humorem. Temat wydawałby się na pierwszy rzut oka niezbyt zabawny – nie dość, że rzecz o starości i umieraniu, to jeszcze stawia przed bohaterką wcale niełatwe dylematy etyczne – jednak właśnie stanowiące oś fabuły kłamstwo pozwoliło na rozegranie opowieści w lekkim tonie. Najśmieszniejsze żarty opierają się tu bowiem na niewiedzy Nai Nai co do prawdziwego powodu rodzinnego zjazdu. Wielka w tym zasługa odgrywającej jej rolę Zhao Shuzhen, która zawłaszcza praktycznie każdą scenę ze swym udziałem, stanowiąc emocjonalne i energetyczne serce obrazu.

Świetnie wypadła też Awkwafina. Jej Billie jest w równym stopniu zawieszona między wyjawieniem prawdy a podtrzymaniem mistyfikacji, co między Chinami a Ameryką. Emigracja to jeden z pobocznych tematów Kłamstewka – uwydatniony chociażby silną obecnością języka angielskiego (mniej więcej połowa kwestii dialogowych) w filmie z ducha jednak azjatyckim. Międzynarodowe są też skojarzenia, które wywołuje opowiadana historia – od najbardziej oczywistego: „Dzikiej kaczki” Ibsena, przez inne kinowe portrety rodzinne łączące dramat z komedią („Sekrety i kłamstwa”, „Sieranevada”), po „Tokijską opowieść” Ozu, podejmującą również temat starości i stosunku rodziny do swych nestorów, choć dochodzącą do zgoła odmiennych, bardziej gorzkich niż u Wang wniosków.

[Źródło: Jędrzej Sławnikowski, pelnasala.pl]

Kiedy

28.02.2020 - 01.03.2020 | g. 18:15

02.03.2020 - 05.03.2020 | g. 20:30

Bilety

Normalny
18 zł

Karta Do Kultury*
16 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele