JAKI NARKOTYK DLA MNIE?

PC Drama / 25.02.2019 /

autor: Kai Hensel | tłumaczenie: Iwona Nowacka | reżyseria, adaptacja tekstu i czytanie: Magdalena Boć | reżyseria obrazu: Filip Załuska | muzyka: | prowadzenie dyskusji: Weronika Łucyk | prapremiera | w dyskusji udział weźmie tłumaczka sztuki

Jaki narkotyk dla mnie” –  tekst Kaia Hensela, wielokrotnie nagradzanego niemieckiego dramaturga średniego pokolenia, tylko pozornie  dotyczy substancji psychoaktywnych. W istocie jest pytaniem o kondycję ludzką w świecie zdewaluowanych wartości, wyśrubowanych oczekiwań i szybkiej konsumpcjonistycznej gratyfikacji. Jak zapełnić metafizyczną pustkę, jak sprostać wyzwaniom, zadowolić innych, nie tracąc siebie, jak pokonać lęk, który nieustannie narasta? Seneka mówi: „Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry” – tak rozpoczyna swój monolog bohaterka dramatu,  która wspierając się stoicką etyką, podstawami neurobiologii, biochemii, psychoanalizy i wszelkimi dostępnymi substancjami psychoaktywnymi, usiłuje przekonać słuchaczy, a przede wszystkim siebie, że znalazła na te pytania odpowiedź. Trzydziestokilkuletnia housewife z eleganckiej dzielnicy, niczym bohaterka antycznej tragedii, im bardziej stara się zrealizować ideał żony i matki, tym bardziej się od niego oddala. „Aby poznać siebie, musisz wystawiać się na próbę”. Przejmująca historia o nadwrażliwości, niespełnieniu i samotności staje się właśnie taką próbą. Próbą analizy mechanizmów uzależnienia i diagnozą społeczeństwa, które takie mechanizmy generuje. [Magdalena Boć]

MAGDALENA BOĆ – aktorka teatralna i filmowa, od 2001 roku związana z Teatrem Wybrzeże. W ostatnich latach grała m.in. w następujących przedstawieniach: „Mapa i terytorium” (reż. E. Marciniak), „Czarownice z Salem” (reż. A. Nalepa), „Tresowane dusze” (reż. A. Orzechowski), „Płatonow” (reż. G. Wiśniewski). Na swoim koncie ma także współpracę z Teatrem BOTO (zagrała m.in. w „Nord-Ost” w reżyserii Adama Nalepy). Współpracowała już z PC Dramą w 2018 roku – zagrała m.in. w czytaniu sztuki Katji Brunner „w nogach za krótka” w reżyserii Doroty Androsz. W Akademii Muzycznej we Wrocławiu wyreżyserowała „Cleofide” Johanna Adolfa Hassego. Od 2009 roku wykłada na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wyreżyserowała „Zwyczajne szaleństwa” na podstawie sztuki „Opowieści o Zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenki (otwarty spektakl dyplomowy studentów III roku specjalności musical).

IWONA NOWACKA – tłumaczka, kuratorka projektów teatralnych i literackich. Studiowała filologię germańską i literaturoznawstwo na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Universita degli Studi w Maceracie (Włochy). Tłumaczy teksty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, m.in. takich autorów jak: Martin Heckmanns, Rainer Werner Fassbinder, Juli Zeh, Gesine Danckwart, Jan Fabre, Carsten Brandau, Lothar Kittstein, Falk Richter, Kristo Šagor, Nolte Decar, Bonn Park, Katja Brunner. Wspólnie z Jankiem Turkowskim tworzy duet Turkowski & Nowacka, realizujący spektakle z gatunku wideogawęda (Smalfilm, It’s happening in Norwich, Klosterhof). Stypendystka Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej (2012), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013) i dwukrotnie Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego (2014 i 2016), Künstlerhaus Lukas w Ahrenshoop (2017), a w 2017 i 2018 Literarisches Colloqium w Berlinie. Pomysłodawczyni i kuratorka (wspólnie z Dorotą Kowalkowską) festiwalu „Z Ogniem w Głowie” w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.

FILIP ZAŁUSKA – absolwent Realizacji Obrazu Filmowego na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, studiował również kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Reżyser, scenarzysta oraz autor zdjęć do filmów krótkometrażowych, reklam i teledysków. Jego krótki film „Konferencja”, do którego napisał scenariusz, pokazywany był na wielu festiwalach międzynarodowych, między innymi Camerimage oraz na Festiwalu Filmowym w Berlinie. Filip jest twórcą autorskich teledysków, które zdobyły szerokie uznanie, wygrywając wiele nagród na międzynarodowych festiwalach.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

25.02.2019 | g. 19:00

Bilety

Bez zniżek
20,-

Karta do Kultury*
15,-

Studenci, uczniowie, seniorzy*
10,-

Karta Dużej Rodziny*
8,-

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane) • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dane przedstawienie • Liczba biletów w danej puli limitowana • Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie • Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane • W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych • Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.