Jacaszek / Radosław Kurzeja

18.09.2021 / 11. Dni Muzyki Nowej

  • Radosław Kurzeja

Jacaszek / Gardenia

Michał Jacaszek - elektronika

Radosław Kurzeja / Ogród botaniczny w Palermo

Radosław Kurzeja - laptop, klawiatura midi, keyboard Casio, gitara, walkman, dyktafon

 

11. edycja Dni Muzyki Nowej odbędzie się w dniach od 16 do 19 września 2021 roku. Trzeciego dnia zapraszamy na solowe koncerty Jacaszka i Radosława Kurzeji

18.09.2021 / G.20.00

Jacaszek / Gardenia

Michał Jacaszek - elektronika

 

Jacaszek - kompozytor, multiinstrumentalista, producent muzyki elektronicznej i elektroakustycznej, mieszkający i tworzący w Gdańsku. Autor muzyki do filmu, teatru i słuchowisk. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Czołowa postać polskiej sceny eksperymentalnej.

Początki jego kariery to m.in. współpraca z poetką i wokalistką Miłką Malzahn [„Mapa” (2004) i „Sequel” (2005)]. Debiutancki album Jacaszka „Lo-Fi Stories” ukazał się w 2004 roku nakładem rodzimej oficyny Gusstaff Records, na którym wykorzystał m.in. sample z winylowych płyt z bajkami i słuchowiskami dla dzieci. W tym samym czasie Jacaszek wziął udział w pracach nad wydawnictwem Stefana Wesołowskiego „Kompleta” (2006).

Znaczący przełom w karierze Jacaszka nastąpił wraz z wydaniem albumu „Treny” (Miasmah / Gusstaff Records, 2008), przynosząc mu światowy rozgłos i uznanie. Jacaszek w oryginalny sposób połączył elektronikę z brzmieniem instrumentów klasycznych. Na opublikowanej rok później płycie „Pentral” z kolei sięgnął po ambient i muzykę konkretną.

Twórczość Jacaszka docenił też amerykański label Ghostly International publikując longplay „Glimmer” (2011), będący autorską podróżą do świata baroku i muzyki współczesnej. Spore zaskoczenie przyniósł materiał pt. „Pieśni” (2013) zawierający interpretacje tradycyjnych melodii religijnych.

- Dziedzictwo kulturowe nie wymaga pietyzmu, lecz należytego zrozumienia oraz uwagi. I przede wszystkim pamięci. Jacaszek zaklął mistycyzm w sygnale cyfrowym – jego interpretacje pieśni liturgicznych powinny wprowadzić je do zbiorowej świadomości młodego pokolenia – Daniel Barnaś, Nowamuzyka.pl

Efekt współpracy Jacaszka z zespołem Kwartludium to płyta „Catalogue des arbres" (2014) wydana przez słynną brytyjską wytwórnię Touch. Główną inspiracją dla artysty był zbiór trzynastu utworów na fortepian „Katalog ptaków” Oliviera Messiaena.

- Ciekaw jestem, jak się będzie ta współpraca rozwijać – i czy będzie miała ciąg dalszy. No i z jakim przyjęciem spotka się „Catalogue des arbres” na świecie, bo moim zdaniem to rzecz warta wzmianki także w światowym kontekście, a dla Jacaszka wydawnictwo bardzo ważne, w pewnym sensie ukoronowanie dotychczasowej drogi, bo pokazujące w dobrych proporcjach – i w dość przystępnej jednak formule – różne wątki pojawiające się wcześniej w jego muzyce – pisał Bartek Chaciński na blogu Polifonia.pl

Kolejny solowy album Jacaszka to „Kwiaty” (Ghostly International / Requiem Records, 2017), tym razem nagrany z wokalistką Hanią Malarowską. Należy też wspomnieć o projekcie Rimbaud (Jacaszek, Mikołaj Trzaska, Tomasz Budzyński), czyli elektronicznej interpretacji płyty „Legenda” Armii, wspólnym albumie z Vocal Varshe „Bramy Nieba" (nagrodzonym Grand Prix na Festiwalu Nowa Tradycja 2018) czy projekcie „Stutthof. Apel cieni”. W październiku 2020 roku ukazała się najnowsza płyta Jacaszka zatytułowana „Gardenia” (Touch), która powstała pod wpływem ubiegłorocznej rezydencji artysty w Republice Południowej Afryki.

Kompozytor opublikował jeszcze jedno wydawnictwo w 2020 roku, a mianowicie „Music for Film” (Gusstaff Records/Ghostly International), zawierające utwory ze ścieżek dźwiękowych do takich filmów jak „Listopad”, „Golgota Wrocławska”, „Żelazny Most” i „He Dreams of Giants”. - Oprócz całego zestawu ciemnych, melancholijnych, tajemniczych emocji, dostajemy wraz nowym albumem Jacaszka muzykę, którą konstytuują powaga, pewność siebie, kontrolowane wyciszenie i dojrzałość - Mateusz Piżyński, Nowamuzyka.pl

 

Radosław Kurzeja / Ogród botaniczny w Palermo

Radosław Kurzeja - laptop, klawiatura midi, keyboard Casio, gitara, walkman, dyktafon

Radosław Kurzeja - muzyk, rysownik, bibliotekarz. Na koncie ma cztery albumy: „Lake or Sad War” (test tube, 2012), „Nowa Apokalipsa” (wydanie własne, 2014), „Noce” (BDTA, 2017) i „Ogród Botaniczny w Palermo” (Nasze Nagrania, 2020). Występował na przedsięwzięciach takich jak: Scena Robocza, Sygnał/Szum, Laboratorium Stereo, Kolonia Artystów. Przez kilka lat zajmował się oprawą dźwiękową Slamu w Magazynie Kultury.

Metoda twórcza Kurzei związana jest z jego zainteresowaniami, oscylującymi wokół rysunku, literatury, kina i próbami wyobrażenia sobie, w jaki sposób dziedziny te korespondują i wpływają na tworzenie muzyki. Komponując muzykę wykorzystuje instrumenty analogowe oraz elektroniczne, rejestracje własnego głosu, nagrania terenowe, taśmy magnetofonowe, dźwięki urządzeń i przedmiotów użytku codziennego. Podczas występów na żywo korzysta z ponad dwudziestoletnich klawiszy Casio, klawiatur sterujących, taśm magnetofonowych, gitary i laptopa. Pochodzi ze Starego Sącza, aktualnie mieszka i pracuje w Krakowie.

„Ogród Botaniczny w Palermo” doczekał się ciepłego przyjęcia przez krytyków, nie tylko w Polsce:

- Radosław Kurzeja w swoim najnowszym albumie „Ogród Botaniczny w Palermo” kontynuuje eksplorację szeroko rozumianej muzyki ambient. (…) W przeciwieństwie do poprzedniego krążka „Noce”, nowy materiał nie powstał na bazie anonimowych inspiracji. „Ogród Botaniczny w Palermo” to intuicyjne poszukiwanie spójnej narracji ze źródłami sięgającymi życia osobistego, muzyki (Christian Fennesz, David Sylvian, Ryūichi Sakamoto), literatury (Raymond Roussel, Matteo Collura) i filmów (włoski neorealizm). Cały album jest jak opowieść utkana ze wspomnień, mitów z odbytych podróży i przygód - wallofambient.com.

- W pewnym momencie straciłem możliwość kontrolowania zmian utworów, gdyż całość zlewa się ze sobą. Dopiero wyraziste akcenty gitary w „Końcu maja” sygnalizują koniec. Za szybki, niespodziewany i niesprawiedliwy – Jarek Szczęsny, Nowamuzyka.pl.

Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl. Na koncertach w Sali Suwnicowej liczba miejsc jest ograniczona zgodnie z aktualnym zarządzeniem Rady Ministrów, a udział w koncertach przy zachowaniu dystansu i w masce. Regulaminy sprzedaży znajdują się na stronie Klubu Żak www.klubzak.com.pl

Warunki uczestnictwa w koncertach zgodnie z aktualnymi zasadami sanitarnymi.

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

18.09.2021 | g. 20:00

Bilety

ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny – tylko w kasie Klubu
30 zł

super zniżka* na Kartę do Kultury – tylko w kasie Klubu 
40 zł

bez zniżek – w sklepie internetowym i w kasie Klubu
50 zł

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom, emerytom i rencistom oraz na Kartę Dużej Rodziny – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub Karty.

Kup bilet

Dziś

..

Joanna Rusinek

Miłość w czasach zarazy

Wystawa

Wstęp wolny

Więcej
..

Aida / Quo Vadis Aïda

r. Jasmila Žbanić / / Bośnia i Hercegowina / 2020 / / 104 min.

..

A-ha / A-ha. The Movie

r. Thomas Robsahm / dokument / Norwegia / 2021 / 109 min.

..

Jacaszek / Radosław Kurzeja

11. Dni Muzyki Nowej