Hüma Utku Live / Radical Polish Ansambl

17.09.2021 / 11. Dni Muzyki Nowej

  • Radical Polish Ansambl
  • Hüma Utku foto: Gozde Gungor
  • Hüma Utku foto: Gozde Gungor

Hüma Utku Live / Retrieve / pierwszy raz w Polsce
Hüma Utku - elektronika

Radical Polish Ansambl / nowy materiał

Maciej Filipczuk – skrzypce / Emilia Bolibrzuch – skrzypce / Łucja Siedlik – skrzypce / Maria Stępień – skrzypce / Mateusz Kowalski – skrzypce / Marcin Lorenc – skrzypce / Piotr Gwadera – dżaz / Michał Brzozowy - szeptun

 

11. edycja Dni Muzyki Nowej odbędzie się w dniach od 16 do 19 września 2021 roku. Drugiego dnia po raz pierwszy w Polsce wystąpi turecka artystka Hüma Utku, a potem na scenie pojawi się 9 muzyków tworzących Radical Polish Ansambl

17.09.2021 / G.20.00

Hüma Utku Live / Retrieve / pierwszy raz w Polsce
Hüma Utku - elektronika

Hüma Utku urodziła się w Istambule, ale z czasem przeprowadziła się do Berlina, gdzie nieustannie prowadzi poszukiwania na polu elektronicznej muzyki abstrakcyjnej, łącząc przy tym nagrania terenowe, instrumenty akustyczne, ambient, noise. Muzyka Utku bezpośrednio łączy się z jej wykształceniem - przemyca do niej treści związane z psychologią i poglądami Junga, a także nawiązuje do mistycyzmu. W lipcu 2019 roku wydała debiutancki album - "Gnosis", a niedługo później zaangażowała się w prace nad nową wersją "Struggle for Pleasure" Vanessy Wagner (w oryginale Wima Mertensa) wraz z Wolfgangiem Voigtem (GAS), Suzanne Ciani i Vladislavem Delay'em.

Pod koniec października ubiegłego roku Utku nawiązała współpracę z pochodzącą z Teheranu Sahrą Homami, artystką wizualną specjalizującą się z jednej strony w animacji i programowaniu, z drugiej od najmłodszych lat studiującą tajniki kaligrafii, a ich projekt (A/V Live) zahaczający o industrial i techno zadebiutował na Festival für Clubkultur w Dreźnie.

Pierwotnie podczas Dni Muzyki Nowej miało dojść do drugiej prezentacji A/V Live, ale Hüma Utku postanowiła poświęcić 2021 rok na pracę nad nowym materiałem solowym, i gdańskiej publiczności jako pierwszej przedstawi najwcześniejsze rezultaty. Koncept oparty jest o podróż w głąb siebie, na bazie wprowadzenia w niemalże szamański trans. To podróż w całkowicie odrębny świat, nienaruszony przez naszą rzeczywistość i jej ograniczenia - opowiada artystka. - W całym tym odizolowaniu, w tych ograniczeniach (zarówno fizycznych, jak i psychicznych) i tym chaosie, można odkryć możliwość odmiennego doświadczania rzeczywistości. Nie skupiać się na tym, co utraciliśmy, a raczej na nowych możliwościach. Dostrzec szansę w pozornej destrukcji tego, co znaliśmy - to swoista transformacja.
 

Radical Polish Ansambl / nowy materiał

Maciej Filipczuk – skrzypce / Emilia Bolibrzuch – skrzypce / Łucja Siedlik – skrzypce / Maria Stępień – skrzypce / Mateusz Kowalski – skrzypce / Marcin Lorenc – skrzypce / Piotr Gwadera – dżaz / Michał Brzozowy - szeptun

 

 

Radical Polish Ansambl powstał w 2017 roku z inicjatywy skrzypka Macieja Filipczuka, który zaprosił do współpracy pięcioro innych wspaniałych skrzypków: Emilię Bolibrzuch, Łucję Siedlik, Marię Stępień, Mateusza Kowalskiego i Marcina Lorenca, a także perkusistę Piotra Gwaderę grającego na dżazie. To muzycy znani choćby z takich zespołów jak L. Stadt, Lautari, Tęgie Chłopy czy Odpoczno. Ich pierwsze działania pod nazwą Radical Polish Ansambl skupiły się na przygotowaniu utworu „Aus aller Welt stammende" Zygmunta Krauzego, który następnie trafił na album „Zygmunt Krauze: Folk Music" (Bôłt Records).

W 2018 roku RPA zagrali premierowe występy w ramach Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody w Lublinie, Slow Festu w Supraślu oraz krakowskiego Sacrum Profanum. Na tym ostatnim festiwalu Radical Polish Ansambl zrealizowali specjalny koncert z okazji 80. urodzin Zygmunta Krauzego.

W grudniu 2019 roku ukazała się ich debiutancka płyta zatytułowana po prostu „Radical Polish Ansambl” (Bôłt Records / Unzipped Fly Records), będąca swoistą rekonstrukcją muzyki - o ewidentnie mazurkowej proweniencji - enigmatycznej postaci Tadeusza Sielanki, czyli wiejskiego muzykanta z okolic Sochaczewa, wcielonego przed wojną do Wojska Polskiego, a odkrytego w 2016 roku przez wybitnego klarnecistę i eksperymentatora Wacława Zimpla w archiwach Biblioteki Publicznej w Delhi.

- Trans to mocno wyeksploatowane słowo, ja wolałbym użyć pojęcia transgresja, przekraczanie. Muzyka obrzędowa w każdej formie jest narzędziem do tego, żeby przekroczyć granice codzienności. Naszym celem nie jest świadome granie z użyciem transu jako gadżetu, dlatego że ludzie to lubią. Mnie interesuje bycie blisko obrzędu, czyli nadanie swojemu wykonaniu takiego ciężaru, który spowoduje, że człowiek, który z nim obcuje, uwolni się od tu i teraz. Nie porównałbym jednak postaci wiejskiego skrzypka 1:1 z szamanem. Jego rola była trochę inna – tłumaczył Maciej Filipczuk w wywiadzie z Michałem Wieczorkiem na łamach Dwutygodnika.pl. 

Wykonanie utworów Tadeusza Sielanki stało się dla członków Radical Polish Ansambl pretekstem do jeszcze głębszego wejścia w meandry archaicznych i pradawnych form muzycznych, opartych nie na zapisie nutowym, lecz wynikających z przekazu ustnego, poczucia rytmu, tonalności czy wrażliwości brzmieniowej. Dzięki nim tradycja polskiej wsi odnaleziona w Indiach nabrała współczesnego wymiaru.

- Najważniejszy jest dla mnie w ich płynących mazurkach aspekt energii, która unosi niczym psychodeliczno-rockowe nagrania sprzed półwiecza, tyle że wypływa z innych tradycji. Acid folk już się jako etykietka pojawiał, więc byłoby ryzykowanie tę muzykę opakowywać takim hasłem. Ale niesie ona w sobie tyle naturalnej wrażliwości, że pisanie o niej przez pryzmat awangardy bardzo ogranicza odbiór – Bartek Chaciński, Polifonia.pl. 

Radical Polish Ansambl mają w swoim repertuarze nie tylko dzieła Tadeusza Sielanki i Zygmunta Krauzego, a także Sławomira Kupczaka, Cezarego Duchnowskiego czy Agnieszki Stulgińskiej.

Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl. Na koncertach w Sali Suwnicowej liczba miejsc jest ograniczona zgodnie z aktualnym zarządzeniem Rady Ministrów, a udział w koncertach przy zachowaniu dystansu i w masce. Regulaminy sprzedaży znajdują się na stronie Klubu Żak www.klubzak.com.pl

Warunki uczestnictwa w koncertach zgodnie z aktualnymi zasadami sanitarnymi.

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

17.09.2021 | g. 20:00

Bilety

ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny – tylko w kasie Klubu
30 zł

super zniżka* na Kartę do Kultury – tylko w kasie Klubu 
40 zł

bez zniżek – w sklepie internetowym i w kasie Klubu
50 zł

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom, emerytom i rencistom oraz na Kartę Dużej Rodziny – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub Karty.

Kup bilet

Dziś

..

Joanna Rusinek

Miłość w czasach zarazy

Wystawa

Wstęp wolny

Więcej
..

Aida / Quo Vadis Aïda

r. Jasmila Žbanić / / Bośnia i Hercegowina / 2020 / / 104 min.

..

A-ha / A-ha. The Movie

r. Thomas Robsahm / dokument / Norwegia / 2021 / 109 min.

..

Jacaszek / Radosław Kurzeja

11. Dni Muzyki Nowej