Fuga

Kino Studyjne Żak

FPFF w Gdyni 2018: Najlepsze zdjęcia, Najlepszy debiut lub drugi film

reżyseria: Agnieszka Smoczyńska, produkcja: Polska, Czechy, Słowacja 2018, 100 minut

 

Plastycznie spełniony, wyłaniający się z mroku, niemal monochromatyczny świat reżyserki Agnieszki Smoczyńskiej oraz aktorki i scenarzystki Gabrieli Muskały jest miejscem widzowi nieprzyjaznym i niewygodnym, w którym pozycja obserwatora szybko zmienia się w pozycję uczestnika. (…)

Tytułowa fuga to dysocjacyjne zaburzenie o podłożu nerwicowym. Mechanizm obronny przed rzeczywistością, która okazała się nie do zniesienia. Cierpi na nią Alicja (Gabriela Muskała) – dawniej Kinga – która po dwóch latach wraca w miejsce, z którego uciekła. Jej świadomość, pamięć, percepcja i tożsamość uległy rozłączeniu. Czy Alicja to Kinga? Czy powrót do domu, do dawnej siebie, ojca, matki, męża i dziecka w ogóle jest możliwy?

Doskonale znamy te historie. Sentymentalne opowieści telewizyjne o amnezji i niespodziewanym powrocie, lub te wypowiadane w języku dramatu psychologicznego, z wielką pokusą chwycenia widza za gardło. Jednak szantaż emocjonalny i prowadzenie za rękę nie jest tym, co interesuje autorkę „Córek dancingu” (2015). (…)

Groza tej historii tkwi w nieoczywistościach, niedomknięciach, niejednoznacznościach, a także w pytaniu, które do każdego widza podpełza inaczej i w szczególnym dla niego momencie: „A ty jak wiele poświęcasz?”. Smoczyńska cienką linią kreśli gęstą sieć emocjonalnych zależności i ich opresyjnego charakteru, w których przewagę ma zawsze strona czująca mniej. I chociaż brzmi to jak oskarżenie, zupełnie nim nie jest. Autorka rzuca je jedynie w stronę semantycznego terroru, który kaleczy wszystkich.

[Źródło: Magdalena Wichrowska, „Ekrany”]

 

 

Fuga to film nie tylko pięknie sfotografowany przez Jakuba Kijowskiego (monochromatyczna paleta barw, klaustrofobiczne ujęcia podkreślające wyalienowanie Alicji), ale naznaczony pasją Smoczyńskiej o gatunkowego miszmaszu. Choć nie nakręciła tym razem horroru, to nie zrezygnowała z niepokojących introspekcji wyjętych z psychodelicznych filmów grozy. Nie jest to efekciarstwo. Pusty chwyt dla wychowanej na mocnych wrażeniach wizualnych widowni. Smoczyńska pyta o to czy można „nauczyć się” na nowo własnego życia. Czy można pokochać osobę, która totalnie zmieniła się wewnętrznie, stając się de facto innym człowiekiem? Nie jest to żadna banalna opowiastka o „szukaniu siebie” wyjęta z infantylnych pioseneczek pop (…).

Smoczyńska i Muskała nie dają żadnych recept i odpowiedzi. To jest właśnie dojrzałość i mądrość ich filmu. Wspaniałe dzieło. Zostanie z wami na dłużej.

[Źródło: Łukasz Adamski, wpolityce.pl]

Kiedy

07.12.2018 - 09.12.2018 | g. 18:00

10.12.2018 - 13.12.2018 | g. 20:00

Bilety

Normalny
18 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy, Karta Do Kultury
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele