ENSEMBLE KOMPOPOLEX / GAS

18.01.2019 / 9. Dni Muzyki Nowej

ENSEMBLE KOMPOPOLEX

Aleksandra Gołaj – percussion / Rafał Łuc – accordion / Jacek Sotomski – electronics / Monika Winczewska – flute

GAS / Rausch
Wolfgang Voigt - electronics

ENSEMBLE KOMPOPOLEX

Jak pisze Monika Pasiecznik: „Na scenie nowej muzyki w Polsce czuć ostatnio delikatny powiew świeżości. Niosą ją kompozytorki i kompozytorzy urodzeni na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. (…) Pochodzą z różnych ośrodków: Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Łodzi, ale są obywatelami świata. Także tego wirtualnego. Być może jest to pierwsze pokolenie prawdziwych tubylców internetowych (sami na siebie mówią „cyfrowiacy”), którzy doświadczają rzeczywistości w specyficzny sposób. Ich stosunek do materiału muzycznego i kompozycji kształtuje się pod wpływem rewolucji cyfrowej. Są świadomi jej konsekwencji: działają konceptualnie i intermedialnie. Nie odcinają się od świata spoza muzyki, lecz starają się nawiązać z nim kontakt. Inspirację czerpią zewsząd, ze sztuki, mody, popkultury.”

Do tego grona zalicza się wrocławski kompozytor Jacek Sotomski, nominowany do Nagrody Środowiska Muzycznego „Koryfeusze Muzyki Polskiej 2018” w kategorii Odkrycie Roku (za kompozycję „Credopol”, powstałą do tekstu Weroniki Murek, wykonaną na Festiwalu Musica Polonia Nova 2018). Jacek Sotomski ma w dorobku utwory na tradycyjne składy wykonawcze, jak i kompozycje elektroniczne, eksperymentalne. Wykorzystuje zarówno live electronics, jak i tape music czy improwizację na instrumentach niekonwencjonalnych, np. magnetofonach kasetowych. Jest współtwórcą Ensemble Kompopolex, należącego do „zespołów, jakie od kilku lat rewolucjonizują dyskurs współczesnego wykonawstwa na świecie. Dlatego nie jest typowym ansamblem o ustandaryzowanej obsadzie, lecz grupą muzyczną (w sensie bardziej rockowym) eksperymentującą z formą, konceptami i multimediami, pracującą nad własnymi, oryginalnymi programami z podobnie myślącymi kompozytorami. Chodzi o wyrazistą tożsamość i ducha epoki postinternetu.”

Cytaty pochodzą z tekstu Moniki Pasiecznik - pasiecznik.wordpress.com

 

GAS

Mike Ink, M:I:5, Love Inc., Tal i All - to kilka z przeszło trzydziestu scenicznych pseudonimów, pod którymi znany jest Wolfgang Voigt, jeden z twórców niemieckiego minimal techno, producent aktywny od drugiej połowy lat 80. Na jego koncie znajduje się w sumie ponad sto sześćdziesiąt albumów, ale dzisiaj najbliższa jest mu muzyka ambientowa, którą tworzy pod szyldem Gas, a jego dwa najnowsze albumy („Narkopop” z 2017 roku i „Rausch” z 2018 roku) podbiły serca krytyków i słuchaczy.

O „Narkopop” Bartek Chaciński napisał na łamach Polityki: „Wolfgang Voigt doprowadził swój pomysł do perfekcji: ledwie wpadł się przypomnieć po siedemnastu latach, a od razu rozkręcił imprezę roku". Z kolei „Rausch” Ewelina Malinowska z portalu Soundrive opisuje słowami: „Nie da się do tego tańczyć, sprzątać też nie bardzo, nawet praca czy nauka nie byłyby łatwe, bo ta muzyka mimo swojej linearności, jest bardzo absorbująca, potrafi pochłonąć każdym dźwiękiem i sprawić, że to ona trawi nas, a nie my ją.”

Sam twórca projektu przekonuje, że ideą stojącą za Gas jest „wprowadzenie lasu na dyskoteki albo vice versa”, co nie jest przypadkiem, bo pomysł zrodził się w Königsforst - lesie niedaleko Kolonii, skąd Voigt pochodzi. Bliskie związki z ojczyzną są zresztą wyraźne także na poziomie kulturowym, co zostało podkreślone w recenzji „Rausch” serwisu Pitchfork: „Korzystając z komputerów do skrupulatnego przetwarzania sampli Wagnera, volksmusik i szlagierów w pulsacyjną atmosferę, Voigt przełamuje niemiecką tożsamość poprzez zapadający w pamięć, cyfrowy pryzmat”.

Materiał z „Narkopop” i „Rausch” można było usłyszeć podczas festiwalu Tauron Nowa Muzyka 2018, koncert podczas Dni Muzyki Nowej będzie natomiast dopiero drugim wykonaniem wariacji na temat tych utworów w Polsce.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

18.01.2019 | g. 20:00

Bilety

Zniżkowe na Kartę Dużej Rodziny
20 zł - I pula • 30 zł - II pula

Zniżkowe dla studentów, uczniów, seniorów
25 zł - I pula • 35 zł - II pula

Zniżkowe na Kartę do Kultury
35 zł - I pula • 45 zł - II pula

Normalne
45 zł - I pula • 55 zł - II pula

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 grudnia 2018. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.