DZIŚ UMARŁ PROKOFIEW

PC Drama / 25.03.2019 /

autorka: Monika Milewska | reżyseria: Wiesław Hołdys | wykonanie: Ewa Breguła, Agnieszka Dziedzic, Anna Lenczewska, Alicja Margolin, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski (TEATR MUMERUS) | muzyka: Michał Braszak | licencja: ADiT | prowadzenie dyskusji: dr Barbara Świąder-Puchowska | dyskusja z udziałem autorki tekstu

Dramat Milewskiej to przede wszystkim kasandryczna opowieść o związkach władzy i sztuki, refleksja nad pozycją artysty w świecie politycznych uwikłań – umiejscowienie akcji w Związku Radzieckim jest tu tylko historycznym kostiumem, bo sam problem pozostaje aktualny do dziś. Wszak wiele przykładów można znaleźć na rodzimym podwórku… Dzieje bohaterów sztuki mogłoby zilustrować znane porzekadło: „łaska pańska na pstrym koniu jeździ”. Autorka odmalowuje trudne losy wybitnych radzieckich kompozytorów, doświadczających zarówno chwały, jak i pogardy, słów uznania oraz środowiskowej anatemy. Punkt wyjścia stanowi prawie równoczesna śmierć Stalina i Siergieja Prokofiewa. Hołd wirtuozowi oddaje jedynie niewielka grupa muzyków. Reszta świata opłakuje Józefa Wissarionowicza; w prasie ukazują się kilkusetstronicowe nekrologi, w przycmentarnych kwiaciarniach brakuje wieńców dla zwykłych obywateli. [ADiT]

Ewa Breguła (aktorka) – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Wokalno-Aktorskiego – dyplom w 2004 roku.  Współpracowała z teatrami: im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem Buffo w Warszawie, Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Cracovia, Teatrem Plejada, Krakowskim Teatrem Kameralnym, brała udział w międzynarodowej trasie musicalowej „Starlights”. Z Teatrem Mumerus związana od 2017 r. Brała udział w wielu spektaklach warsztatowych i innych działaniach artystycznych organizowanych przez ten teatr. W obecnym repertuarze Mumerusa bierze udział w spektaklach: „To nie są drzwi. Kodycyl fotografii”, „Historyja barzo cudna”. Współpracuje z telewizją TVN. 

 

Agnieszka Dziedzic (performer) – absolwentka wiedzy o teatrze i performatyki przedstawień Uniwersytetu Jagiellońskiego, recenzentka teatralna i literacka. Współzałożycielka, a w latach 2008–2012 redaktor naczelna krakowskiego oddziału Internetowego Magazynu Teatralnego „Teatralia”. Od 2012 stale współpracuje z Miesięcznikiem „ZNAK”, gdzie publikuje recenzje książek. Należy do Stowarzyszenia Teatr Mumerus, z którym współpracę rozpoczęła w 2010 roku. Uczestniczyła w krajowych i zagranicznych w projektach młodzieżowych Stowarzyszenia Teatr Mumerus, w roku 2018 wystąpiła w spektaklu „Historyja barzo cudna. Bunt upadłych aniołów”.

 

Anna Lenczewska (aktorka) – z urodzenia Sosnowiczanka, z wyboru Krakowianka. W 1993 r. rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie na wydziale aktorskim. Debiutowała jeszcze jako studentka III roku wydziału aktorskiego w Teatrze Starym w Krakowie rolą Lizy w spektaklu pt. „Biesy, albo Mały Plutarch żywotów nieudanych” według Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Ludwika Flaszena (1995). Część spektaklu dyplomowego, w którym zagrała główną rolę, została przeniesiona do Krakowskiego Teatru Scena STU. Był to „Babiniec” w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (1997). 
Przez 11 lat związana była z Tarnowskim Teatrem im. L. Solskiego, a od 2003 r. jest również aktorką krakowskiego Teatru Mumerus, gdzie grała we wszystkich przedstawieniach tego teatru.  Ostatnie lata to także ścisła współpraca z innymi niezależnymi teatrami krakowskimi.
W 2013 roku, wspólnie z Robertem Żurkiem, została wyróżniona na XV Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Łodzi za kreacje aktorskie w spektaklu „Ampuć, czyli zoologia fantastyczna”. W 2017 roku, wraz z zespołem Teatru Mumerus, wyróżniona Nagrodą Specjalną im. Stanisława Wyspiańskiego.

 

Alicja Margolin (muzyk) – absolwentka Muzykologii UJ. Z Teatrem Mumerus związana od 2015 roku. Brała udział w takich spektaklach, jak: „Pieśń Gminna”, „To nie są drzwi” oraz spektaklach warsztatowych, m. in.  „Lekcjach mediolańskich” powstałych przy współpracy z Theatre des Asphodeles w Lyonie. Wykorzystuje w nich umiejętność gry na pianinie oraz innych retro instrumentach, do których ma ogromne zamiłowanie (melodyka i elektryczny akordeon – Harmona – z lat 60., kilkudziesięcioletni zabawkowy fortepian czy Theremin).

 

Jan Mancewicz (aktor) – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Filii we Wrocławiu, Wydziału Aktorskiego – dyplom w 1998 roku. Współpracował z teatrami: im Ludwika Solskiego w Tarnowie, im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Cracovia, Krakowskim Teatrem Kameralnym. W 2012 roku wziął udział w Pierwszym Zjeździe Polskich Hamletów w Gdańsku. Z Teatrem Mumerus związany od 2009. Grał w takich przedstawieniach jak: „Święto głupców, czyli walka karnawału z postem”, „Droga do ósmego kwadratu”, „Tajemnik”, „Głupia mąka wariatów”, „Stół z powyłamywanymi nogami” oraz w wielu spektaklach warsztatowych organizowanych przez ten teatr. W obecnym repertuarze Mumerusa bierze udział w spektaklach: „To nie są drzwi”, Historyja barzo cudna”, „Zmora”. Niezależnie od pracy w Mumerusie współpracuje z Teatrem STU w Krakowie, Krakowskim Teatrem Komedia oraz telewizją TVN.

 

Jacek Milczanowski (aktor) – absolwent Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie (1984). Tuż po studiach, oprócz pracy w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, mocno zaangażował się w badanie granic możliwości ekspresji aktorskiej w Teatrze Mandala. Liczne festiwale, warsztaty, międzynarodowe projekty – to bogate źródło jego doświadczeń i wiedzy jakie wykorzystuje przy pisaniu scenariuszy, w reżyserii, czy projektowaniu scenografii, a także w pracy pedagogicznej. Stypendium Goethe Institut i czteroletni udział w projekcie UE „Magic net” (jako członek zespołu Teatru Mumerus) oraz warsztaty pisania scenariuszy i dramatów uważa za szczególnie inspirujące. Jest współzałożycielem i członkiem władz stowarzyszeń twórczych STEN i Na Scenie, Zastępcą Przewodniczącego Oddziału ZASP w Krakowie, członkiem Komisji Repartycji ZASP. Ukończył podyplomowe studia z zakresu własności intelektualnej na UJ. Stworzył kilka ról w Teatrze Mumerus – między innymi Georgesa Meliesa w spektaklu „Podróż na Księżyc”.

 

Wiesław Hołdys (reżyser) – absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim (1984) i  Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie z 1988, autor ponad 60 spektakli realizowanych w kraju i za granicą, prezes, założyciel i reżyser wszystkich spektakli Stowarzyszenia Teatr Mumerus, laureat kilku nagród i wyróżnień (między innymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrody Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz”), a także trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury. W 2013 roku został wyróżniony w konkursie EDUINSPIRACJE jako europejski edukator teatralny. Prowadził kilkadziesiąt międzynarodowych warsztatów teatralnych, między innymi z partnerami z Ukrainy, Niemiec, Francji, Czech, Hiszpanii i Portugalii. W roku 2017 został – wraz z innymi członkami Teatru Mumerus – uhonorowany Nagrodą Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego przyznaną przez Prezydenta i Radę Miasta Krakowa.

 

Michał Braszak (muzyk) – kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako muzyk oraz twórca muzyki teatralnej związany z krakowskimi teatrami Mumerus, Teatrem Stu, Teatrem Ludowym w Nowej Hucie oraz z krakowską Akademią Sztuk Teatralnych. Twórca muzyki do większości ostatnich przedstawień Teatru Mumerus. Założyciel  grupy „Folk for Freaks”. Występuje także jako instrumentalista z krakowskimi wokalistami – między innymi Beatą Rybotycką, Barbarą Stępniak-Wilk  i Jackiem Wójcickim.

Monika Milewska (autorka sztuki) – doktor historii, eseistka, poetka, dramatopisarka. Ukończyła Uniwersytet Warszawski, Szkołę Nauk Społecznych w Warszawie i EHESS w Paryżu. W latach 2002–ma 2008 adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, od 2009 adiunkt w Zakładzie Etnologii Uniwersytetu Gdańskiego. Stypendystka m.in. Ministra Kultury, Ministra Edukacji Narodowej, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Rządu Francuskiego, Rządu Włoskiego, Fundacji A. Mellona, Miasta Gdańska, Województwa Pomorskiego, centrów pisarzy w Rodos i Visby. Fellow Akademii Amerykańskiej w Rzymie. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Zadebiutowała w wieku lat 13 w Telewizji Polskiej fragmentami poematu „Waterloo”. Laureatka licznych konkursów poetyckich i dramaturgicznych. Autorka wielokrotnie nagradzanej scenicznej baśni „Dzieje sławnego Rodryga” i eseistycznych książek: „Bogowie u władzy. Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila” oraz „Ocet i łzy”, za którą otrzymała stypendium „Polityki” i nominację do Nagrody Literackiej NIKE (wznowienie 2018). W 2015 za tekst słuchowiska „Podróż na Księżyc” uzyskała Grand Prix XV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry” w Sopocie. Dwa z jej słuchowisk nominowane były do „radiowego Oscara” – Prix Italia. Wydała trzy tomiki wierszy: „Podróż na koniec świata” (2002), „Papierowe okręty” (2005) oraz „Płacz komety” (2012). Tłumaczona na angielski, francuski, duński, chorwacki, czeski, słowacki, ukraiński. W roku 2018 wydała powieść o gdańskim falowcu „Latawiec z betonu”.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

25.03.2019 | g. 19:00

Bilety

Bez zniżek
20,-

Karta do Kultury*
15,-

Studenci, uczniowie, seniorzy*
10,-

Karta Dużej Rodziny*
8,-

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane) • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dane przedstawienie • Liczba biletów w danej puli limitowana • Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie • Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane • W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych • Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.