Dom, który zbudował Jack • The House That Jack Built

Kino Studyjne Żak

Nowy film Larsa von Triera, twórcy Idiotów, Melancholii i Dogville

reżyseria: Lars von Trier, produkcja: Dania, Francja, Niemcy, Szwecja 2018, 155 minut

 

Nie będzie przesadą, gdy Jacka określę jednym z najbardziej fascynujących morderców w historii kina. Bohater/antybohater filmu von Triera przeraża, bawi, frapuje, brzydzi – nie ma chyba emocji, której nie poczułoby się do tej konkretnej postaci. Jack to znakomicie zbudowany bohater, który redefiniuje siebie niemal w każdej scenie filmu, bez ustanku ewoluując i – jakkolwiek przerażająco by to nie brzmiało – szukają nowych wyzwań. I tak, von Trier znowu przełamuje tabu, pokazując brutalność wobec dzieci, kobiet, a nawet – w jednaj tylko scenie – zwierząt. Jack jest świadomy swej psychozy, co samo w sobie jest pewnym paradoksem – nie udaje, jak wielu podobnych mu bohaterów, człowieka zdrowego i w pełni racjonalnego, lecz z pasją oddaje się morderczym czynnościom. Ma swoją filozofię i bezwzględnie ją egzekwuje, ani razu nie zastanawiając się nad kwestią moralności. Zabijanie ludzi jest dla niego czysto artystycznym doznaniem, nie pozostawiającym w nim żadnych etycznych wątpliwości. Jak wykłada tajemniczemu Panu Verge’owi w jednej ze scen – mordowanie to dla niego sposób na zachowanie równowagi. Jednocześnie nie ma tu żadnego poczucia misyjności – Jack nie chce głosić dobrej, zabójczej nowiny, nie planuje rewolucji. Interesuje go jedynie satysfakcja płynąca ze sztuki unicestwiania istnień ludzkich.

W ostatniej fazie filmu von Trier popłynął w dobrze sobie znany sposób – metafizyka i filozofia ustępują bardziej realnej konwencji, choć do ostatnich sekund filmu to główny bohater znajduje się w centrum zainteresowania. Widzowie mają zresztą mnóstwo czasu, aby go poznać – The House that Jack Built trwa ponad dwie i pół godziny, ale ani przez moment nie nuży.

[Źródło: Dawid Myśliwiec, mysliwiecoglada.pl]

 

Larsa von Triera po raz kolejny zajmuje obsceniczna patologia, perwersja, oblicze zła i ludzkie zepsucie. Przedmiotem jego refleksji jest psychika seryjnego mordercy – w naprawdę ekstremalnej odsłonie. Reżyser obrazuje jej irracjonalność, ale także logikę działania. Stara się oddać to, co napędza jego żądzę oraz kiedy odczuwa zaspokojenie. Triera interesuje działanie przypadkowe, impulsywne oraz te skrupulatnie zaplanowane, wymagające przygotowań, czasu i cierpliwości. Ogromna w tym zasługa praktycznie nieschodzącego z ekranu Dillona. Aktora umiejącego uchwycić całe spektrum paradoksalnej osobowości Jacka. Od wyrachowania i emocjonalnej stabilności w nawet najbrutalniejszych momentach po niespodziewaną wrażliwość. To psychologicznie wiarygodna, ale złożona z paradoksów postać. Na pewno jeden z najbardziej intrygujących przestępców we współczesnym kinie.

[Źródło: Maciej Niedźwiedzki, film.org.pl]

Kiedy

20.01.2019 | g. 20:00

21.01.2019 - 24.01.2019 | g. 17:00

25.01.2019 - 27.01.2019 | g. 17:00

28.01.2019 - 31.01.2019 | g. 19:15

Bilety

Normalny
18 zł

Karta Do Kultury*
16 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele