Czarne bractwo. BlacKkKlansman • BlacKkKlansman

Kino Studyjne Żak

MFF w Cannes 2018: Grand Prix, Nagroda Jury Ekumenicznego, MFF w Locarno 2018: Nagroda Publiczności

reżyseria: Spike Lee, produkcja: USA 2018, 128 minut


BlacKkKlansman, nagrodzony Grand Prix na tegorocznym festiwalu w Cannes, to dzieło paradoksalnie aktualne. Pod płaszczykiem komedii stylizowanej na lata 70. ujawnia siatkę złożonych napięć, które towarzyszą dziś afroamerykańskiej społeczności. Nic dziwnego, że podczas poruszającego wystąpienia na konferencji prasowej Lee w ostrych słowach rozprawił się z rasistowską retoryką Donalda Trumpa oraz alt-prawicy. (…)

Film Lee to jednak nie tylko linearna, rekonstrukcyjna opowieść „na faktach”, ale również brawurowy, dynamicznie zmontowany, intertekstualny slalom, skłaniający do rozważań na temat wpływu archetypów amerykańskiego kina na pielęgnację ideałów dawnego Południa. Nie dość, że całość otwiera widowiskowa scena wyjęta żywcem z „Przeminęło z wiatrem” (1939, V. Fleming), to w dodatku bohaterowie otwarcie mówią o tym, jak „Narodziny narodu” (1915, D.W. Griffith) przyczyniły się do wzmocnienia dychotomii czarne–białe. Tę mieszankę klasycznych odniesień wzbogacają elementy kontrkultury stojące w opozycji do rasistowskiej ideologii. Figura konserwatywnego, białego kina hollywoodzkiego zostaje skonfrontowana z innym symbolicznym filmowym paradygmatem, jakim było blaxploitation. Lee dość ostentacyjnie posługuje się siatką popkulturowych skojarzeń z niskobudżetowym czarnym kinem: plakatami, cytatami i znanymi nazwiskami – Pam Grier czy Richarda Roundtree, przypominając, że każda filmowa reprezentacja posiada swoją historię oraz konsekwencje.

Przy całym tym polifonicznym rozbuchaniu opowieść zdaje się rozpostarta między dwoma biegunami kina: tego skupionego na społecznych bolączkach i tego nastawionego na dostarczanie widzowi rozrywki. Proporcje wydają się rozłożone mniej więcej po równo: ironia i czarny humor stają się komplementarne względem społecznej wrażliwości i śmiertelnie poważnych dramatów. W BlacKkKlansman Lee portretuje rasizm, ale także groteskowe zacietrzewienie i mowę nienawiści po obu stronach barykady. Wojna kulturowa zderza ze sobą przedstawicieli Ku Klux Klanu i Czarnych Panter, wykrzykujących rewolucyjne hasła: White Power i Black Power. Trudno nie zauważyć, kto w tym świecie zagrzewa do emancypacji i subwersji, a kto popycha do nienawiści, jednak reżyser w obu przypadkach dostrzega groźne tendencje. Według niego historia uczy, że sprawiedliwość lubi się wymykać jednoznacznym interpretacjom – zwłaszcza gdy wykluczeni wstają z kolan równie zradykalizowani jak oprawcy.

[Źródło: Mateusz Demski, „Ekrany”]

Kiedy

14.09.2018 - 16.09.2018 | g. 15:45

14.09.2018 - 16.09.2018 | g. 20:15

17.09.2018 - 20.09.2018 | g. 15:45

17.09.2018 - 20.09.2018 | g. 20:15

21.09.2018 - 23.09.2018 | g. 18:00

24.09.2018 - 27.09.2018 | g. 20:10

Bilety

Normalny
18 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy, Karta Do Kultury
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele