BASTARDA / Nigunim

1.03.2020

Paweł Szamburski – klarnet / Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela / Michał Górczyński - klarnet kontrabasowy

BASTARDA sięga po mistyczne, żydowskie pieśni bez słów – chasydzkie Niguny. Rozwój Nigunów, które niejednokrotnie czerpały z lokalnych tradycji i wzorów muzycznych w kulturze chasydzkiej datuje się na XVIII wiek. To wyjątkowe modlitwy, za pomocą których w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu chasydzi docierają do „komnaty Boga”. Bastarda czerpiąc głównie ze spuścizny dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego odkrywa przed nami piękno żydowskich melodii, eksplorując i filtrując je przez unikatowy, ukształtowany już język zespołu. Sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację oraz bardzo osobistą, intymną formę wypowiedzi. Inspirująca jest dla Bastardy także wewnątrz muzyczna, narracyjna siła Nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia. Mistyczne kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej sile i urodzie.

Materiał na płytę "Nigunim" został nagrany na żywo w Studiu im. W. Lutosławskiego, w ramach Festiwalu "Muzyka Wiary Muzyka Pokoju"

Podczas 8. Dni Muzyki Nowej w 2018 roku Bastarda zmierzyła się z twórczością Piotra z Grudziądza, twórcy średniowiecznych pieśni religijnych i świeckich oraz motetów. Czesław Romanowski w swojej relacji z tamtego koncertu pisał: „Jak warszawskie trio obeszło się z twórczością średniowiecznego kompozytora? Nie będąc w żadnym stopniu specjalistą od muzyki sprzed niemal sześciu stuleci, mogę jedynie ogólnie napisać, że uczynił ją prawdziwie fascynującą. I, co ciekawe, mimo czerpania z twórczości piętnastowiecznego kompozytora, może spokojnie egzystować samodzielnie, bez tamtego kontekstu, może być odbierana jako część większego uniwersum, jaką jest muzyka współczesna sięgająca do nieprzebranej muzycznej skarbnicy. Melancholijny, nieśpieszny nastrój, mroczna otoczka oraz ciągłe repetycje, w jakiś sposób będące średniowiecznym odpowiednikiem współczesnego krautrocka, może, jak myślę, zadowolić zarówno zakochanych w muzyce dawnej melomanów, jak i po prostu każdego, kto jest czuły na muzyczne piękno. Urzekające było budowanie nastroju każdej kompozycji, współdziałanie trzech instrumentów, gdzie klarnet kontrabasowy stanowi znakomitą rytmiczną podbudowę, pozwalając klarnetowi lidera i wiolonczeli na tkanie zapadających w serce motywów. (…) Piękna, piękna, po trzykroć piękna muzyka.”

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

01.03.2020 | g. 20:00

Bilety

Ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny
20 zł I pula / 30 zł II pula

Super zniżka* na Kartę do Kultury
25 zł I pula / 40 zł II pula

Bez zniżek
30zł I pula / 45 zł II pula

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Bilety z I puli są w sprzedaży do 9 lutego 2020