Agnieszka Wielewska

Epifanie codzienności

4.10 - 21.10.2018

Wystawa Epifanie codzienności jest zbiorem obrazów zbudowanych przez światło, bliskich kontemplacji i jednocześnie abstrakcyjnych w swoim wyrazie.
Pokryte  laserunkami echa malarstwa  Giovanniego Bellininiego, ukłon ku obrazom Edwarda Hoppera - horyzontalne malarstwo Agnieszki Wielewskiej. Jej tak zwane - długie obrazy- przybliżają percepcję i postrzeganie chwili, to kadry stroniące od dynamiki.
Adam Brincken określił malarstwo Wielewskiej  jako obrazy ułożone i uporządkowane. Rzeczywiście obrazy emanują spokojem, są harmonijną kompozycją- czasem opowiadają o architekturze danej przestrzeni, innym razem skupiające się na sylwetce ludzkiej, zatopionej w świetle.

Tytułowe Epifanie stanowią opowieść o codziennej krzątaninie, o obserwacji otaczającego nas świata. Przeszklone ściany biurowych molochów, innym razem taras i plastikowe krzesła, znowu fasady i ukryte za nimi ogrody z leżakami. Kompozycje utrzymane w duchu malarstwa Davida Hockneya a innym razem Edwarda Hoppera są hołdem dla malarstwa zakorzenionego w XX wieku. Obrazy nie są jednak tylko cytatem czy inspiracją wielkimi poprzednikami – są odważne dlatego, że dotykają pola sztuki teoretycznie domkniętego - pejzażu miejskiego i interpretują ten obszar na nowo.

Agnieszka Wielewska

Urodzona w 1992 roku w Gdańsku, absolwentka Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (dyplom w 2017). Jest laureatką  m. in. Stypendium im. Henry’ego J.T. Dorena, Stypendium Twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk oraz Stypendium Rektora ASP w Krakowie. W 2018 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk za scenografię do spektaklu „Nie wierzę w śmierć”, została nagrodzona za dyplom malarski przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i wyróżniona przez Galerię Zofii Weiss w Krakowie. W latach 2011-2013 studiowała Malarstwo na ASP w Gdańsku oraz Historię Sztuki na UJ w Krakowie.

Jej obrazy prezentowane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Krakowie (Pałac Sztuki; Galeria Promocyjna ASP; Wojewódzka Biblioteka Publiczna), Sopocie (Państwowa Galeria Sztuki, SOPOTEKA, Teatr BOTO), Debreczynie na Węgrzech (MODEM Modern and Contemporary Arts Centre ), Bielsku-Białej (Galeria Wzgórze), Warszawie (Galeria Stalowa, MNiSW), Kazimierzu Dolnym, Radomiu (Galeria Łaźnia) i Gdańsku.

Poza malarstwem zajmuje się plakatem (m.in. plakaty teatralne), animacją filmową oraz scenografią. Jako scenograf przygotowała projekty do spektakli w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego m.in. w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku, w Teatrze Lalki Tęcza w Słupsku, Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie. Jej projekty scenograficzne do Chimer Afanasjewa prezentowane były na wystawie Wymiary scenografii 2017 w Centrum Scenografii Polskiej w Muzeum Śląskim w Katowicach w ramach finału konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. J. Moskala.

Jest zaangażowana również w działania edukacyjne – m.in. we współpracy z Domem Pomocy Społecznej w Sopocie (warsztaty teatralne z seniorami) i Teatrem Polskim w Poznaniu (Lato w Teatrze).

 „Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska»

Gdzie

Galeria Żak

Kiedy

04.10.2018 - 21.10.2018 | g. 07:00 - 21:00

Wystawa 4.10 - 21.10.2018
Wernisaż: 4.10.2018, godz. 19:00
Wstęp wolny