Kantor_Tropy: COLLAGE

Trójmiejski Punkt Taneczny

Koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak / Choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto / Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda / Wykonanie: Ishimoto Kae, Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Ichi Go, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, Jan Grządziela/Przemysław Jurewicz, Agnieszka Kamińska / Obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko / Kostiumy: Daisuke Tsukuda / Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski / Premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga – Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku / Projekt realizowany przez K. Pastuszak w ramach stypendium „Młoda Polska 2015” MKIDN i dofinansowany ze środków Miasta Gdańsk / Prezentacja spektaklu odbywa się przy współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Dla Tańca”

Kantor_Tropy: COLLAGE to spektakl łączący taniec współczesny, taniec butō, sztuki wizualne i muzykę nowoczesną, zwycięzca w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF” w rankingu Gazety Świętojańskiej. 

 

Z recenzji:

Collage Katarzyny Pastuszak łączy z twórczością Kantora bardzo wiele bezpośrednich tropów – od wątków Holocaustowych przez uniwersalizm zabijania i tańca śmierci, na materialności i cielesności kończąc.

(Weronika Łucyk, „Nieoczywiste podróże. Na polsko-japońskich szlakach choreograficznych tropami Kantora” / taniecpolska.pl, 7.12.2015)

„Przedstawienie Pastuszak zaczyna się od tańca drewnianych skrzyń, którymi operują, umieszczeni w ich wnętrzach, tancerze. Materia nieożywiona zdaje się przygniatać działające podmioty – to, dość oczywiste, nawiązanie do działalności Kantora, który pozwalał maszynom niweczyć trudy aktorów, dopominając się niejako o przywrócenie lub raczej nadanie rzeczom prawa do sprawczości. Skrzynki ostatecznie zostają złożone w scenę, która jawi się reminiscencją z Wielopola, Wielopola… Trupa aktorek zastyga na niej w kształcie symulującym instalację znaną z Umarłej klasy. Mamy tutaj do czynienie z erotyzacją relacji między postaciami i jednoczesną karykaturyzacją języka. Co ciekawe, Pastuszak niejako uwspółcześnia wydźwięk płynącego ze sceny bełkotu – w pewnym momencie jedna z tancerek mówi: „jest sztuka dobra i jest sztuka zła”, co wydaje się cytatem żywcem wyjętym z przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, w którym prezes wyłuszczał swoje pojmowanie wolności słowa. Tancerze operują ruchem kalekującym. Perwersja miesza się tutaj ze wzniosłością. Mamy do czynienia z eksplozją rubaszności i niestosowności. Dominuje estetyka profanacji – w tej stylistyce zostaje przedstawiona uroczysta wieczerza, która prędko przeradza się w wulgarną stypę. Ukatrupiony mężczyzna okazuje się fetyszem, trupim obiektem pożądania, z którym obcowanie prowadzi do eksplozji seksualno-groteskowego szaleństwa. Choreografka wyciągnęła bowiem z twórczości Kantora to wszystko, co niestosowne, dwuznaczne, podniecające, a więc charakteryzujące się wątpliwą, by tak rzec, moralnością. Spotęgowane zatarcie granicy między sacrum a profanum, zdaje się zaczepną odpowiedzą Pastuszak na pęczniejącą hipokryzję „panów od kultury”, dzięki którym coraz więcej artystów, powtarza za Kantorem, chociaż – oczywiście – w innym kontekście „w ojczyźnie własnej odnalazłem piekło”.

(Alicja Müller, „Kantor po Japońsku (KANTOR_TROPY)”, Teatralia Kraków - Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 150/2015)

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

29.10.2016 | g. 19:00

30.10.2016 | g. 19:00

Bilety

Bez zniżek
20,-

Karta do Kultury*
15,-

Studenci, uczniowie, seniorzy*
10,-

Karta Dużej Rodziny*
5,-

Karta Tancerza*
3,-

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane) • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dane przedstawienie • Liczba biletów w danej puli limitowana • Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie • Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane • W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych • Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.