SCROLLING

autorka: Alena Ivaniushenko | tłumaczenie: Jakub Adamowicz | reżyseria: Maciej Wiktor | obsada: Mateusz Deskiewicz, Dawid Dziarkowski, Marta Markowicz, Weronika Nawieśniak

 

Współczesna szuka białoruska. „Scrolling” to dramat nowoczesny w formie, nie ma w nim podziału na bohaterów czy dialogi; to zbiór myśli, spostrzeżeń, wątpliwości, opowieści znajomych, spisanych niczym w internetowym blogu czy na facebooku. W efekcie powstaje poruszający zbiorowy portret mieszkańców Białorusi. Scrollując dalej w głąb tekstu poznajemy marzenia młodych ludzi z sąsiedniego kraju – niewiele, tak naprawdę, różniące się od naszych – potrzebę poszukiwania samych siebie i swojego miejsca na świecie, ich opinie o ojczyźnie, emigracji – także do Polski – miłości i związkach, polityce.

„Coś we mnie pękło. Bo ja jestem właśnie takim człowiekiem, który kiedyś był super polityczny, a potem stał się super apolityczny. Może będzie przesadą, jeśli powiem, że wstałam z kolan. Ale nagle zrozumiałam coś o sobie, że dokładnie wiem, przeciw czemu jestem. Ale nie wyściubiam nosa z kuchni. Bo, obiektywnie rzecz biorąc, boję się. Boję się dostać na placu pałką po głowie, spędzić parę dni w więzieniu, a może i lat”.

Dramat „Scrolling” powstał pod koniec ubiegłego roku w ramach polsko-litewsko-białoruskich warsztatów dramaturgicznych, organizowanych przez Teatr im. Horzycy w Toruniu, wspólnie z Teatrem Dramatycznym Litwy w Wilnie i Republikańskim Teatrem Dramaturgii Białoruskiej w Mińsku. Troje dramatopisarzy – po jednym z każdego z krajów – pracowało wspólnie z reżyserem nad swoimi tekstami; projekt zakończyły czytania sztuk w stolicy Białorusi w grudniu 2019 roku.

„Scrolling” wyreżyseruje Maciej Wiktor (rocznik 1983), reżyser filmowy i teatralny, producent. Reżyseruje w teatrach w Polsce i Rosji, współpracuje m.in. z festiwalem Lubimovka (Moskwa). Asystent Nikołaja Kolady. Kurator cyklu czytań performatywnych „Nowe spojrzenie – teatr Europy" w Kaliningradzie. Jego krótkometrażowe filmy były nagradzane na festiwalach w Polsce i za granicą. Studiował filologię rosyjską na Uniwersytecie Gdańskim, reżyserię na NTNU (Trondheim), a także w London Film School i Royal Academy of Dramatic Arts (Londyn). W cyklu PC Drama przygotował już czytania „Metoda Grönholm" Jordiego Galcerána w 2017 roku oraz „Człowiek z Podolska” Dmitrija Daniłowa w 2018 roku.

Mateusz Deskiewicz – aktor teatralny i musicalowy. Ma w swoim dorobku role w spektaklach muzycznych, dramatycznych, filmach i serialach. Od 2004 roku aktor Teatru Muzycznego w Gdyni, gdzie zagrał m. in. w musicalach: Hairspray, Chłopi, Zły, Avenue Q, Lalka, Shrek, Kiss Me, Kate, Klatka wariatek, Spamalot, Piękna i Bestia, Footloose oraz spektaklach: Kumernis…, Klub Kawalerów, Tlen, Pchła Szachrajka, Być Marilyn, Roxi Bar, Brzechwa dla dzieci, Bal w Operze. Współpracuje z wieloma teatrami w kraju, występuje gościnnie w: Teatrze Muzycznym w Łodzi (Les Misérables), Krakowskim Teatrze Variété (Opera za trzy grosze), Teatrze Muzycznym w Toruniu (Tajemnica Tomka Sawyera oraz Zbrodnia i karaoke), Teatrze Komedii Valldal (Bakteriusz i Próchniak), Gdyńskim Centrum Kultury (Marysia ma Rysia). Od 2014 roku z powodzeniem prezentuje monodram Być jak Charlie Chaplin.

Weronika Nawieśniak – aktorka. Ukończyła  Państwowe Policealne Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Jako adeptka występowała na scenie Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej, można ją było zobaczyć w takich spektaklach jak: Chłopi, ,,Skrzypek na dachu", ,,Shrek" oraz w spektaklach dyplomowych: ,,Rzuciłem palenie... Kocham Cię" i ,,Krwawe gody", gdzie wywalczyła sobie rolę Matki.

W 2018 roku odebrała dyplom Aktorki Scen Muzycznych, jednak dopiero kiedy dostała etat w teatrze dramatycznym spełniły jej się najskrytsze marzenia.

Od 2019 roku jest aktorką Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. W ciągu zaledwie roku zrealizowała dziewięć ról. Zrobiła pięć zastępstw w spektaklach: „Osiecka. Archipelagi”,  „Jesteśmy na wczasach...”, „Następnego dnia rano”, „Przygody Remusa”, „Lot nad kukułczym gniazdem” oraz miała już cztery swoje premiery: „Dziady”, „Trzej Muszkieterowie”, „Nastazja wychodzi za mąż”, „Rozważna i romantyczna”.

 

Czytanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu: Teatr i taniec.

Zasady obowiązujące w Kubie Żak podczas epidemii:

  1. Zakrywanie ust i nosa przez widzów (osoby bez maski nie będą wpuszczone do sali);
  2. Udostępnienie 50 krzeseł (w tym 5 antresola boczna) w wyznaczonych miejscach (z zachowaniem odległości) lub wyznaczenia znakami na podłodze miejsc stojących
  3. Wyznaczenie odległości od sceny 3 metry / 6 metrów w przypadku spektakli/koncertów z udziałem wokalistów
  4. Wietrzenie sali przed i po każdej prezentacji teatralnej/koncercie
  5. W holu Klubu będą dostępne formularze zbierające podstawowe dane widzów uczestniczących w spektaklach/koncertach, takie jak: imię i nazwisko, data i godzina prezentacji spektaklu/koncertu, data wypełnienia formularza, kontakt do widza (nr telefonu), zgoda na przekazanie danych służbom sanitarnym w przypadku potwierdzenia obecności osoby z SARS-CoV-2 na danym seansie.  Dane będą zbierane w celu poinformowania widzów o ewentualnym kontakcie z osobą zakażoną. Formularze będą przechowywane przez 14 dni, a następnie niszczone.
  6. Na podłodze w holu kina (kasa) zostaną wskazane miejsca do zachowania w  kolejce dystansu zgodnego z aktualnym stanem prawnym.
  7. Wejście i wyjście z sali odbywać się będą odrębnymi drzwiami. Wejście do sali będzie się odbywać 15 minut przed spektaklem / koncertem (szatnia do odwołania nie działa) — osoby oczekujące w holu na spektakl / koncert zobowiązane są do zachowania bezpiecznego dystansu.
  8. Szatnia do odwołania nie działa.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

26.10.2020 | g. 19:00

Dziś