WOJCIECH JACHNA & ZBIGNIEW CHOJNACKI / RAFAŁ GORZYCKI

WOJCIECH JACHNA & ZBIGNIEW CHOJNACKI / JaCho /Avant Days

Wojciech Jachna – trąbka, electronics / Zbigniew Chojnacki – akordeon, live electronics

RAFAŁ GORZYCKI / Ensemble Tuning / Polska Scena Jazzowa

Tomasz Pawlicki -  flet, electronics / Kuba Ziołek  - gitara, electronics / Rafał Gorzycki – perkusja, fortepian, electronics

„Jachna (…) gra może ciut bardziej poetycko, a Chojnacki – pomysłowo, bo imituje a to skrzypka, a to perkusistę. Ta dość wyciszona, kontemplacyjna płyta byłaby nawet lepsza, gdyby nie lekki nadmiar elektronicznych dźwięków, do których obaj muzycy mają słabość. Z biegiem minut jednak przewagę nad elektroniką czy eksperymentem uzyskuje nastrojowość, a syntezą jest „Perseus’ Arm”, gdzie Chojnacki wybija rytmy godne Aphex Twina – to po prostu rewelacja. Muzyka na cichą godzinę.”

Jacek Świąder / ktosruszalmojeplyty.com

Wojciech Jachna i Zbigniew Chojnacki spotkali się w listopadzie 2016 r. aby pograć i poimprowizować. Efektem jest album „JaCho”, który zdaniem Jakuba Krukowskiego z JazzPress zaskoczy „nawet najbardziej otwartych słuchaczy. Panowie skonstruowali niezwykły dźwiękowy kolaż, w którym poszczególne elementy wydają się być całkowicie od siebie odległe, a jednak idealnie do siebie pasują.”

Obaj muzycy znani są z zamiłowania do  eksperymentowania. Wojciech Jachna (rocznik 1976) współtworzył Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, Mordy, a obecnie gra m.in. w Innercity Ensemble, Jachna/Tarwid/Karch czyli w zespołach, które (wszystkie) nie raz występowały przed gdańską publicznością w Żaku. Sam muzyk mówi, że „Jazz dziś jest strasznie pojemnym pojęciem, czasem aż nadto, rozszerzanym do granic wytrzymałości. Ja osobiście nie mam problemu z tym, że gram muzykę, która jazzem po prostu nie jest. (…) Mi najbliżej jest do improwizacji jazzowej. (…) Na swój użytek nazywam tę muzykę improwizowaną, ale w sposób często nie jazzowy: czasem odwołujemy się do afro-jazzu, free jazzu, okolic jazzu, czyli prób łączenia tego gatunku z elektroniką i transem. Generalnie chciałbym, aby ta muzyka była raczej odebrana jako coś ciekawego, niekoniecznie związanego z konkretnym gatunkiem, raczej czerpiąca z różnych nurtów.” (katalog Festiwalu Jazz Jantar 2017 / marzec)

Akordeonistę Zbigniewa Chojnackiego (rocznik 1992) poznaliśmy na Festiwalu Jazz Jantar 2015. Anna Gadt zaprosiła go do swojego trio Silva Rerum i był to jeden z tych zapamiętanych koncertów. Sam mówi: „muzykę oraz dźwięki postrzegam swobodnie i umownie, najistotniejszy jest dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Każda forma wydawania dźwięku, jest ułatwieniem nawiązania kontaktu z ludźmi.” Inspiracje czerpie z elementów najczęściej niezwiązanych bezpośrednio z muzyką, jak sam mówi: „stara pralka, źdźbło trawy, warkot silnika autobusu, a nawet zwykle krzesło na środku sceny mogą być inspirujące.'' Współpracował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Adamem Pierończykiem, Anną Gadt czy Warsaw Improvisers Orchestra. Współtworzy grupę Backspace, która określa swoją grę jako improwizowana muzykę współczesną.

„Impresyjna muzyka kolejnego tria prowadzonego przez Rafała Gorzyckiego jest esencją bydgoskiej szkoły z jej kameralistycznymi inklinacjami. To podejście, które nigdy nie było modne i zapewne nigdy się nie zestarzeje – jak produkcje zespołu Maestro Trytony, w którym po raz pierwszy słyszałem Pawlickiego i Gorzyckiego. Brzmienie tego pierwszego siłą rzeczy trochę tu dominuje nad pozostałymi, chociaż trzeba przyznać, że zarówno Gorzycki, przesiadający się pomiędzy zestawem perkusyjnym a fortepianem, grający bardzo oszczędnie, jak i Ziołek pracujący głównie w drugim planie nad elektronicznym tworzywem, które poklei całość i nasączy ją atmosferą, stwarzają mu odpowiednie warunki przez większą część tej płyty. Znakomicie brzmiącej, nienatarczywej i melancholijnie pogodnej, z fragmentami, w których kolektyw imponuje grą zespołową (Alfabet Morse’a, Jakby wstrząśnienie). Warto.”

Bartek Chaciński / polifonia.blog.polityka.pl

 

Ensemble Tuning tworzą muzycy: Tomasz Pawlicki – flecista i kompozytor, koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Jakub Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider wielu ważnych projektów i zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej – multiinstrumentalista oraz lider, perkusista Rafał Gorzycki, który nagrał do tej pory 22 autorskie albumy i jest laureatem wielu nagród. Współtworzył Sing Sing Penelope, Ecstasy Project, Dziki Jazz czy Akineton. Skomponował muzykę do 3 filmów fabularnych i 2 spektakli teatralnych.

O „Ensemble Tuning” Gorzycki mówi: „W kontekście tryptyku triowego wiedziałem, że chcę nagrać trzy płyty z rożnymi obsadami, z rożnymi brzmieniami, z eksplorowaniem różnych elementów dzieła muzycznego i wiedziałem, że połączenie fletu, perkusji i elektroniki dla mnie jest czymś intrygującym i przynajmniej jeżeli chodzi o rynek europejski rzeczą może nie tyle nowatorską, co dosyć pomysłową. Z Tomkiem Pawlickim nagrywałem już ponad dwadzieścia lat temu z Maestro Trytonami, a Kubę Ziołka poznałem kilka lat temu i byłem na kilku jego koncertach, gdzie grał właśnie elektronikę i to nie tę laptopową, tylko analogową. Robił to w sposób bardzo ciekawy, wyrafinowany i niebanalny. Chciałem zarazem wyjść z idiomu jazzowego, czyli odejść od sekcji – obojętnie, czy byłby to bas elektryczny, czy kontrabas i ja na bębnach – plus instrumentu harmonicznego – obojętnie, czy rhodes, fortepian czy gitara – a do tego jakiegoś solisty – gitara albo instrument dęty. Chciałem od tego odejść, żeby stworzyć hybrydę, przechylić szalę bardziej w kierunku muzyki kameralnej i od razu widziałem w tym składzie właśnie tych artystów. Znałem ich i ten wybór był dla mnie oczywisty.” (cały wywiad z Rafałem Gorzyckim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

13.03.2019 | g. 19:00

Dziś

..

Małe szczęścia • Le bonheur des uns…

r. Daniel Cohen • Belgia, Francja • 2020 • 100'

..

Ema

r. Pablo Larraín • Chile • 2019 • 102'