BAJKOWE ŻYCIE ROSYJSKICH DZIEWCZĄT

autorka: Meg Miroshnik | tłumaczenie: Katarzyna Obidzińska i Waldemar Raźniak | reżyseria: Waldemar Raźniak | wykonanie: Katarzyna Obidzińska, Barbara Liberek, Justyna Fabisiak, Malwina Laska | prowadzenie dyskusji: dr Anna Jazgarska| licencja: Samuel French (USA) | polska premiera

Dawno, dawno temu – w 2005 roku – 23-letnia dziewczyna o imieniu Ania powróciła do rodzimej Rosji, aby podszkolić język i stracić swój amerykański akcent. Wśród atmosfery postsowieckiej Moskwy, stukotu niebezpiecznie wysokich obcasów, blasku designerskich toreb i szumu luksusowych futer Ania odkrywa zaczarowaną ojczyznę ze złymi macochami, nikczemnymi czarownicami i drapieżnymi niedźwiedziami. Ania musi się nauczyć, jak zostać heroiną opowieści bardziej tajemniczej i zdradzieckiej niż którakolwiek z bajek dzieciństwa – opowieści o niej samej. Ta subwersywna historia prześladuje widza, niosąc w sobie treści istotne dla młodych kobiet żyjących w świecie, w którym nie wszystko szczęśliwie się kończy.

Tekst został przetłumaczony na język polski na potrzeby czytania w ramach projektu PC Drama.

WALDEMAR RAŹNIAK –  urodzony w 1982 w Moskwie reżyser i aktor; Prorektor warszawskiej Akademii Teatralnej (w latach 2015/16 Dziekan, a 2014/15 Prodziekan Wydziału Aktorskiego tej uczelni); w latach 2011-2014 wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu); ukończył Wydział Reżyserii AT (2010), aktorstwo dramatyczne w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs „Singing in the Theatre” w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; laureat stypendium humanistycznego Universidad Nacional Autonoma de Mexico.

Zadebiutował spektaklem "Wassa Żeleznowa" M. Gorkiego w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010); wyreżyserował: "Tragedię Jana" J. Gawatowica (2018) i "Studium o Hamletach" z Tomaszem Rodowiczem (Teatr Chorea w Łodzi, 2017); "Lemoniadę" P. Daneckiej (art_commited, 2016); "Kobietę w lustrze" P. Domalewskiego (WFDiF, 2016); "Burzę" W. Szekspira (Białostocki Teatr Lalek, 2015); "Otella" W. Szekspira (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2015); operę "Orlando Paladino" J. Haydna (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie - UMFC i AT, 2015); "Mistrza i Małgorzatę" M. Bułhakowa (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2015); "Aksamitnego Królika" M. Wiliams (Teatr Guliwer w Warszawie, 2014); "Joannę Szaloną; Królowę" Jolanty Janiczak (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2013), "Bordel Formidable! | Extravaganza" wg Ionesco/Krasińskiego, "Wieczór Kuglarzy" I. Bergmana (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2013-2012), "Scenę na wypadek deszczu" O. Cottona (Teatr Powszechny w Łodzi, 2013), "Morfinę" wg Jeleny i Michaiła Bułhakow (Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, 2011), "Czyż nie dobija się koni?" wg. H. McCoy'a (WTT w Bytomiu, 2011), "Scenariusz dla Trzech Aktorów" B. Schaeffera (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2010), "Idiotę” wg F. Dostojewskiego w teatrze Collegium Nobilium (dyplom reżyserski, 2009); operę elektroniczną „Solaris” na podstawie powieści S. Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu — wyróżnienie, 2008), etiudę „Hamlet” (Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, 2008). W 2005 r. napisał libretto i wyreżyserował musical „Wampir” na podstawie powieści W. Reymonta (PWST i Akademia Muzyczna w Krakowie).

Grał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: „Zielona gęś” w reż. Marty Stebnickiej, „Wieczór Trzech Króli” w reż. Jerzego Stuhra, „Wizja Mozarta” w reż. Romana Gancarczyka, jak również w „Ryszardzie III” w reż. J. Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wystąpił w cyklu „Niekabaretów” Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz w filmach „Mniejsze zło” Janusza Morgensterna, „Mała Moskwa”, "80 milionów" i "Fotograf" Waldemara Krzystka.

JUSTYNA FABISIAK — ma 21 lat, pochodzi z Płocka i studiuje aktorstwo w Akademii Teatralnej w Warszawie ( jest na na III roku Wydziału Aktorskiego). Choć od zawsze fascynowała ją scena, aktorstwo dramatyczne jest w jej przypadku przypadkiem. Według wstępnych życiowych planów chciała zostać lalkarzem, ale kolizja dat egzaminów i splot wydarzeń zaprowadziły ją do Warszawy. Gdyby jednak miała się zajmować czymś innym, zostałaby motorniczym tramwaju. W weekendy ucieka z Warszawy i współtworzy dziecięcy teatr Talitha Kum we wsi Dąbrowa pod Mławą, który liczy niecałe 30 osób. Tam uczy się, czym jest prawdziwe katharsis. Jej marzeniem jest tworzyć taką sztukę, która będzie zapalać w odbiorcy światełko nadziei. Poza teatrem hoduje rośliny, robi na drutach i chodzi po górach.

MALWINA LASKA – 23-letnia studentka, która 4 lata temu wyemigrowała z ukochanych Kaszub. Paradoksalnie dopiero wtedy poczuła, gdzie bije jej serce i że – choć myślała, że nie potrafi – przez to, że 19 lat słuchała kaszubszczyzny w domu i na ulicy, ona również umie w tym języku mówić! Debiutowała jeszcze przed studiami w Teatrze Junior przy Teatrze im. D. Baduszkowej w Gdyni, następnie w Teatrze Komedii Valldal, po czym wyjechawszy do stolicy, zaczęła edukację na wydziale aktorskim. Od roku spełnia marzenie z dzieciństwa i uczy się w szkole muzycznej II stopnia na kierunku wokalistka estradowa. Jest instruktorką na wielu obozach artystycznych dla młodzieży oraz animatorką i wychowawczynią dzieci. Absolutnie zakochana w planie filmowym. Szaleje za teatrem. Amatorka dobrej kuchni.

BARBARA LIBEREK — pochodzi z Kielc. Zanim zaczęła studiować aktorstwo, czyli to, co tak naprawdę  chciała studiować, odkąd włamała się do teatru, by obserwować próbę,  przemknęła przez iberystykę i wiedzę o teatrze. W końcu z sali wykładowej przeniosła się do sali prób i tak jest już od 3 lat. W teatrze mogliśmy obejrzeć ją w „Biankolinie” (Różewicz Open Festival, reż. Katarzyna Minkowska, 2017). Zagrała w serialach „Na Wspólnej”, „Storyline” i „Ślad”. Kocha Marilyn Monroe, zwierzęta, Paryż i swoją restaurację, o której śni dwa razy w tygodniu.

KATARZYNA OBIDZIŃSKA — pochodzi z Warszawy, studiuje na III roku Wydziału Aktorskiego na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Namiętnie uczy się języków obcych i marzy o założeniu własnej wegańskiej knajpy i gotowaniu dla ludzi. W teatrze mogliśmy ją oglądać np. w "Elementarzu" w reżyserii Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie, w "Ferajnie" i "Matce" w reżyserii Tomasza Zadróżnego (oba w Teatrze Baza). Zagrała także w serialach "Komisarz Alex", "Na dobre i na złe" i "Barwy szczęścia". Nagradzana na wielu konkursach wokalnych.

 

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

27.05.2019 | g. 19:00