PC Drama • Czekając na Romea • Sarah Grochala

autor: Sarah Grochala • tłumaczenie: Anna Kerth • reżyseria: Anna Kerth • tutor: dr Tomasz Wiśniewski • tekst przeczytają: Talya - Magdalena Popławska, Raneen - Roma Gąsiorowska, Edhem - Michal Żurawski, didaskalia - Anna Kerth

O wydarzeniu

Drugą odsłonę projektu PC Drama otworzy akcja teatralizacji przestrzeni miejskiej Idąc za słowem. Przed Klubem Żak przez miesiąc był eksponowany billboard Tęsknię autorstwa Iwony Zając nawiązujący tematyką do lutowego czytania Tańca Delhi. Drugą współczesną sztuką, która zostanie wyreżyserowana w ramach otwartych prób czytanych będzie dramat Sary Grochali Czekając na Romea w tłumaczeniu Anny Kerth. Będzie to polska premiera sztuki! Prelekcję podczas wieczoru wygłosi doktor Tomasz Wiśniewski.

Nie wiesz, jakie to niespotykane? By dwoje ludzi, którzy się kochają, się odnaleźli. Nie pozwolili przeminąć uczuciu. To cud. Co robi z nami pragnienie miłości? Jak daleko jesteśmy w stanie się posunąć, gdy ogarnia nas strach? Czym jest wojna; wojna jako sytuacja ekstremalna? Czy jeszcze jesteśmy w stanie zobaczyć Prawdę bez utraty więzi? Talya czeka na „tego jedynego”. Raneen uważa, że to strata czasu. Gdy jednak on się zjawia... ich relacja zostaje wystawiona na próbę.

Chcę zadawać pytania, pozwolić usłyszeć tekst a zarazem pobudzić wyobraźnię przez wyostrzenie zmysłów, do czego może skłonić minimalizm. Zobaczmy, co niesie za sobą tekst; czy w ogóle spowoduje, że zaczniemy zadawać sobie pytania? Jak daleko możemy się posunąć w kreowaniu dla siebie iluzji, by być szczęśliwym?

Sarah Grochala pisze o sprawach ją nurtujących. W 2006 roku tekst Czekając na Romea był odzwierciedleniem zmagań angielskich singli, kilka lat później może stać się opisem tego, co jest już w całej Europie, jeśli nie na całym świecie, zjawiskiem powszechnym. Tekst Sary często pokazuje dzisiejsze zagubienie i desperackie szukanie właściwej drogi. Mam nadzieję, że wierne i czysto intencjonalne odczytanie tego, na pozór błahego tekstu, wzbudzi potrzebę zastanowienia się nad „kondycją naszych serc” i sprawi, że zaczniemy zadawać sobie istotne pytania... na przykład Jak daleko posunę się w swoich czynach, zapatrzeniu, przekonaniach, by poczuć się kochanym? Czy przypadkiem nie stworzyliśmy sobie „wojny” poprzez kanony, poprzez ciągłe „wypada - nie wypada”; czy praca nie stała się takim zamkniętym pokojem, wymówką do czekania na jedynego/jedyną? Co przy tym tracimy? Co jeszcze możemy stracić? - mówi Anna Kerth, tłumaczka i reżyserka Czekając na Romea.

O uczestnikach wydarzenia

  • Roma Gąsiorowska

    Nazywana przez krytyków najzdolniejszą polską aktorką młodego pokolenia. Ukończyła krakowską PWST. Od 2003 związana z Teatrem Rozmaitości. Rozgłos przyniosły jej role Magdy w Wojnie polsko-ruskiej Żuławskiego i Mariolki w serialu Londyńczycy. Zagrała u Stuhra w Pogodzie na jutro, u Wajdy w Tataraku. Ostatnio można ją było oglądać w Zero Borowskiego a niedługo na ekrany wejdzie Jestem Grzegorzka. Nominowana w 2009 roku do nagrody Zbyszka Cybulskiego.

    Więcej
  • Sarah Grochala

    Dramatopisarka, absolwentka studiów dramatopisarstwa na Uniwersytecie Birmingham, ukończyła studia z wyróżnieniem. Jej sztuka S-27 zwyciężyła w Konkursie Dramatopisarskim Amnesty International i została nominowana do King's Cross Award 2007. Kariera teatralna: S-27 (Finborough), The Return (Birmingham University 20/20 Project), Remains, Viable Alternatives (z Teatrem 503), Gift (King’s Head), Waiting for Romeo (Pleasance London i Edinburgh Festival) i Open Ground (Theatro Technis). Kariera radiowa: Covent Garden (Theatre Voice i Theatre 503).

    Więcej
  • Anna Kerth

    Urodzona w Gdańsku w 1980. Ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej imienia Solskiego w Krakowie na wydziale aktorskim w 2003 roku, także w 2001 otrzymała certyfikat ukończenia kursu dla aktorów w American Conservatory Theatre w San Francisco w U.S.A. Wzięła udział w wielu warsztatach i pracach wstępnych do spektakli w Polsce i za granicą. Spotkała się między innymi z Teatrem Pieśni Kozła, Olegiem Kisseliovem, Laurą Pasetti, McLean, Christopherem Sivertsenem, Robertem Wilsonem i Krystianem Lupą. Po szkole pracowała przez sezon w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie, gdzie stworzyła główne role w takich przedstawieniach jak: Audiencja III, czyli Raj Eskimosów w reżyserii Matysika, O mało, co... i Śluby Panieńskie w reżyserii Pitery, Tango w reżyserii Bunscha.

    Zagrała Abbie w Pożądaniu w cieniu wiązów Neilla w reżyserii Brala w Studio Dramatycznym Teatru Pieśni Kozła. Pracuje w teatrze, filmie i telewizji zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii od 2004 roku. W 2005 po raz pierwszy można było ją zobaczyć na ekranie w serialu Na Wspólnej, TVN. Wystąpiła również w River City, Personal Affairs, Scottish Killers, Tylko miłość czy Londyńczycy. Była nominowana do prestiżowej nagrody BAFTA Scotland za rolę w szkockim filmie fabularnym Running in Traffic, którego światowa premiera odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edynburgu.

    Więcej
  • Magdalena Popławska

    Rocznik 1980, absolwentka PWST w Krakowie. Obecnie związana z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego.

    Więcej
  • Tomasz Wiśniewski

    Adiunkt w Zakładzie Badań Literackich Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Gdańskiego. W latach 2002-2009 był pracownikiem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Literaturoznawca, zajmuje się przede wszystkim współczesnym dramatem oraz poezją anglojęzyczną. W roku 2006 wydał monografię Kształt literacki dramatu Samuela Becketta (Universitas). Współpracował z Toposem przy redakcji numeru poświęconego twórczości Becketta. Publikacje w Toposie, Kwartalniku Artystycznym, Przeglądzie Politycznym, jak również w publikacjach naukowych. Wygłaszał referaty podczas krajowych i zagranicznych konferencji naukowych w Londynie, Tallahassee (USA), Lyonie, Reims oraz na paryskiej Sorbonie. Pomysłodawca i organizator konferencji Samuel Beckett: tradycja - awangarda (Olsztyn 2006) oraz Back to the Beckett Text/Beckett na plaży (Sopot 2010)

    Więcej
  • Iwona Zając

    Urodzona w 1971 roku w Gdańsku, mieszka w Gdańsku i Londynie. Malarka, w 1999 roku ukończyła gdańską ASP. Od 2002 roku rezydentka Kolonii Artystów (obecnie Młodego Miasta) na terenie Stoczni Gdańskiej. W swojej twórczości podejmuje problematykę społeczną i feministyczną. Często bohaterem swych prac czyni siebie samą lub swoich przyjaciół. Od 2000 roku zajmuje się malarstwem ściennym, swoje muralesy pokazywała w Polsce i za granicą. Do najbardziej znanych jej projektów należy Stocznia - seria szablonów na zewnętrznych murach Stoczni Gdańskiej, zawierających opowieści stoczniowców związane z ich życiem i pracą. W ciągu paru ostatnich lat temat jej muralesów się zmienił i ogniskuje wokół rodziny: Mama, Cudzoziemka, On mnie tego nauczył. Od lat współpracuje z FTG i GTS (prowadząc warsztaty plastyczne podczas festiwali szekspirowskich) oraz instytucjami społecznymi jako koordynatorka edukacyjnych projektów artystycznych dla młodzieży.

    Od 2000 roku maluję swoje obrazy na murach w mieście. Dzięki temu mogę wyjść z moją sztuką w przestrzeń miejską. Otworzyć się na widza, zwrócić się do odbiorcy spoza zamkniętego kręgu znawców i smakoszy sztuki. Odbijam szablony w miejscach, gdzie mam kontakt z żywym człowiekiem. W swoich muralesach opowiadam swoje prywatne historie, bawię się formą, kolorem, dzielę się z widzem tym, co mnie drażni, fascynuje, porusza. Na murach maluję mój osobisty dziennik, zapis mojego życia. Uważam, że malarstwo ścienne jest nie tylko interwencją w przestrzeń miejską, ale zarazem elementem upiększającym, oswajającym industrialne przestrzenie w wielkich miastach. Dlatego też od wielu lat staram się tą dziedziną sztuki zafascynować młode pokolenie.

    Więcej
  • Michał Żurawski

    Ukończył Akademię Teatralną w Warszawie, można go zobaczyć na deskach Teatru Polonia w Warszawie czy Teatru Laboratorium Słobodzianka. Występował w filmie Lunatycy Sterło-Orlickiego, Janosik. Prawdziwa historia Holland, Czarnym Matwiejczyka, czy Zero Borowskiego. Znany widzom między innymi z serialu Ekipa, Pitbull.

    Więcej

Recenzje

  • Mirosław Baran | „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”

    Czytanie multimedialne w Żaku - cykl prezentacji PC Drama

    Świetni aktorzy, ciekawy tekst, muzyka i wizualizacje - gdański Klub Żak udanie zainaugurował cykl prezentacji PC Drama. Głównym założeniem PC Dramy jest prezentacja szeroko rozumianego dramatu współczesnego. Dodajmy: prezentacja atrakcyjna w formie. Nie mają to być typowe czytania dramatów (kiedy grupa aktorów siedzi za stołem), ani także gotowe przedstawienia teatralne. Organizatorzy cyklu postawili na formę pośrednią, czyli czytania przygotowane przez reżyserów, wzbogacone o różne multimedia.

    Cykl otworzył najnowszy tekst Iwana Wyrypajewa, największej współczesnej gwiazdy rosyjskiej dramaturgii (znanego także widzom kinowym - Wyrypajew wyreżyserował filmy Euforia i Tlen). Światowa prapremiera jego Tańca Delhi ma odbyć się w marcu w Warszawie, gdańska próba czytana była zatem jego pierwszą oficjalną publiczną prezentacją. Dramat składa się z siedmiu jednoaktówek, które łączą bohaterowie oraz wariantowe przedstawienie ich losów; jego akcja krąży wokół tematu śmierci.

    Za przygotowanie Tańca Delhi odpowiadał młody reżyser Waldemar Raźniak (przygotowuje on obecnie w Teatrze Miejskim w Gdyni spektakl na podstawie Scenariusza na trzech aktorów Bogusława Schaeffera, którego premiera ma się odbyć w kwietniu), w prezentacji wystąpili zawodowi aktorzy: gwiazdy trójmieskich scen, czyli Dorota Kolak z Teatru Wybrzeże i Dorota Lulka z Teatru Miejskiego, Agnieszka Wilkosz, Paweł Kacprzycki i Justyna Kacprzycka - absolwenci krakowskiej szkoły teatralnej z 2006 roku - oraz studentka warszawskiej Akademii Teatralnej Weronika Nockowska. Zgodnie z zapowiedziami to, co w poniedziałek można było zobaczyć w sali Żaka, mocno odbiegało od typowego czytania dramatu. Choć aktorzy czytali tekst z kartek, sporo w ich działaniu było wyreżyserowane; nie tylko intonacja głosu, ale przemieszczenie się po sali do ustawionych w różnych miejscach mikrofonów, czy drobne gesty. Prawie wszystkim kwestiom towarzyszyła muzyka poważna (m.in. Schubert), tłem dla każdej ze scen Tańca Dalhi był wyświetlany na ścianie slajd. W efekcie otrzymaliśmy ciekawe parateatralne widowisko, będące czymś dużo więcej, niż tylko prezentacją tekstu. Jednocześnie spotkanie było świetnym przykładem dla kolejnych realizatorów, jak swoje prezentacje mogą przygotować jeszcze lepiej. A można, według mnie, chociażby jeszcze staranniej przygotować oprawę wizualną.

    Pomiędzy scenami Tańca Delhi, swój podzielony na części wykład o twórczości Wyrypajewa przedstawiła dr Elżbieta Mikiciuk z Uniwersytetu Gdańskiego. To rozwiązanie nie było zbyt szczęśliwe, w trakcie ponad dwugodzinnego spotkania śledzenie z pełną uwagą dwóch, przeplatających się i bardzo od sienie różnych prezentacji - dramatu i wykładu - okazało się dość trudne. Nowa propozycja Żaka okazała się ciekawym rozwiązaniem dla wielbicieli teatru, którzy - za wyjątkiem Teatru w blokowisku - w poniedziałek nie mają się gdzie wybrać. W trakcie czytania Tańca Dehli salę wypełnili po brzegi widzowie. I to, co godne uwagi, w naprawdę różnym wieku.

    Cykl PC Drama rozpisany został na siedem spotkań, które będą odbywać się w ostatnie poniedziałki miesiąca 2010 roku (z przerwą czerwiec-wrzesień). Już 29 marca czeka nas prawdziwe wydarzenie: prapremierowe wykonanie w Polsce sztuki Czekając na Romea brytyjskiej dramaturg Sarah Grochala. Przy okazji prezentacji, przygotowywanej przez Annę Kerth, odbędzie się spotkanie z autorką dramatu; w próbie czytanej wezmą udział aktorzy warszawskich scen, znani również z kina i telewizji - Roma Gosiorowska, Magdalena Popławska i Michał Żurawski. Wstęp na wszystkie spotkania PC Dramy jest bezpłatny.

    Więcej

Inne wydarzenia archiwalne

  • 25.11.2013

    Tajemniczy Klient • Igor Gorzkowski

    PC Drama

  • 03.02.2014

    Glasvegas

    Later… When The TV Turns To Static

  • MaJLo / BRAIDS

    7.04.2018

  • 25.10.2010

    Cięcie • Mark Ravenhill

    PC Drama

  • Bartosz Kołata

    Momenty

  • PABLOPAVO I LUDZIKI

    Marginal / premiera 26.01.2019

  • JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA

    30.01.2019 / 9. Dni Muzyki Nowej

  • 23.10.2010

    BiFF

    Babskie granie

  • 12.02.2011

    Très.B

    The Other Hand

  • Solo Dance Contest 2019/12.06.2019

    11.GDAŃSKI FESTIWAL TAŃCA/ 12.06.2019 /

  • Reinert / Faleńczyk

    Ilustracje

  • 05.03.2011

    Coast2Coast!

    Brainfeeder • Teebs • Jeremiah Jae