Sieranevada

Kino Studyjne Żak

Nowy film Cristiego Puiu, autora „Śmierci pana Lazarescu”

reżyseria: Cristi Puiu, produkcja: Chorwacja, Francja, Macedonia, Rumunia, Bośnia i Hercegowina, 2016, 173 minut


Puiu, podobnie jak jego rodacy po fachu, opowiada przede wszystkim o swoim kraju, o przemianach zachodzących w społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście demokratyzacji trwającej niemal dekadę dłużej niż w pozostałych państwach dawnego bloku socjalistycznego. Sieranevada to obraz trzech pokoleń, z których najstarsze pamięta jeszcze czasy rządów Gheorghiu-Deja, środkowe – wychowane podczas dyktatury Ceaușescu – stoi w rozkroku między dawnym a obecnym ustrojem, zaś najmłodsze to dzieci i nastolatki: beneficjenci integracji europejskiej, nieznający piętna politycznych opresji i narodowych kompleksów. Na ogół ta środkowa generacja (skądinąd rówieśnicy autora), łącznik starej i nowej Rumunii, jawi się jako najbardziej rozdarta oraz wewnętrznie skonfliktowana i zróżnicowana (…)

Obecna w Sieranevadzie polifonia jest jednocześnie wyrazem dobrotliwej, pozbawionej sarkazmu ironii, jak i głębokiego zrozumienia postaw wszystkich bohaterów oraz poszanowania ich światopoglądów. Niebawem tak różnorodna panorama kraju zapewne zniknie, staroświeckie obyczaje zupełnie odejdą do lamusa, a rodzinne spotkania staną się rzadkością. Na styku starej i nowej Rumunii rodzą się niuanse, którym familijny entourage pozwala balansować między powagą a błazenadą. Reżyser nie tylko łączy trzy generacje rodaków, lecz też posługując się niby prostą, tradycyjną formą opowiadania filmowego, kieruje ją na niebanalne tory. Intymnej, kameralnej – z pozoru teatralnej – przestrzeni mieszkania nadaje filmową tożsamość. Klaustrofobiczne ujęcia, wieloplanowość, rozmaite kąty widzenia i jazdy kamery oddające perspektywę jednego z gości oddalają ten rodowy portret od scenicznej inscenizacji.

[Źródło: Kamil Kalbarczyk / „EKRANy”]

 

Festiwalowe plotki szybko się roznoszą. Już po pierwszym seansie Sieranevady we Wrocławiu wieść gminna niosła, że mamy do czynienia z dziełem co najmniej ponadprzeciętnym. Okazało się, że to wyrażenie jest zdecydowanie zbyt słabe. Najnowsze dzieło Puiu to film na wskroś wybitny – kompletne arcydzieło. Zachwycające swoją minimalistyczną formą, niezwykłą realizacją, intelektualnym rozmachem i perspektywą. (…) Epicki, trzygodzinny film rozgrywa się niemal w czasie rzeczywistym, podczas jednego popołudnia w dniu pogrzebu seniora rodu. Kamera krąży między gośćmi cisnącymi się w niewielkim mieszkaniu (…) Obserwowana rodzina nie wyróżnia się niczym szczególnym. Podczas spotkań jej członkowie wymieniają się życzliwymi komplementami równie chętnie jak uszczypliwościami. Skrywają tajemnice, mają różne zdania na temat spraw bieżących, ciążą na nich niewyjaśnione historie z przeszłości i wzajemne krzywdy. Czas, podczas którego czekają na rozpoczęcie obiadu, wciąż przekładanego czy to z powodu nieobecności prawosławnego popa, czy niedopilnowania lokalnych tradycji, upływa im na kłótniach o historię Rumunii, sprzeczkach na temat wiarygodności teorii spiskowych czy wyjaśnianiu rodzinnych zadr. Członkowie tej rodziny zamieniają się w reprezentantów całego społeczeństwa, komentujących nurtujące naród kwestie, przedstawiających sposoby rozwiązywania konfliktów, prezentujących tamtejszy temperament, strategie społecznej mimikry, style życia, klasowe różnice i stosunki do tradycji. Puiu dokonuje tego wszystkiego bez popadania w publicystyczny ton (…) Jego (…) dzieło przypomina filmy etnograficzne, zdające sprawę z wierzeń, norm i przekonań obserwowanej społeczności. A obserwatorem Puiu jest wybitnym. Podobnie jak inscenizatorem, genialnie rozpisującym poszczególne sceny, zbudowane z bardzo długich ujęć. Wielkie brawa należą się również ekipie aktorskiej, która spowodowała, że bez żadnego problemu wierzymy w obserwowane wydarzenia. Chciałbym zobaczyć taki film o Polsce i trapiących nasze społeczeństwo problemach.

[Źródło: Michał Piepiórka, blizejekranu.pl]

Kiedy

02.06.2017 - 04.06.2017 | g. 17:00

05.06.2017 - 08.06.2017 | g. 20:00

Bilety

Normalny
18 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy, Karta Do Kultury
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele