Pomiędzy słowami

Kino Studyjne Żak

FPFF 2017 w Gdyni: Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy 2017: Nagroda Jury Ekumenicznego

reżyseria: Urszula Antoniak, produkcja: Holandia, Niemcy, Polska 2017, 85 minut


Urszula Antoniak wznosi się tym razem na poziom meta: zarazem daje nam najlepiej obsadzonego w historii Jakuba Gierszała, jak i opowiada o egzystencji jako roli, o próbie zmiany życiowego emploi. Wychowany za zachodnią granicą Gierszał, bezbłędnie mówiący po niemiecku, ze swoją posągową, aryjską urodą i powściągliwym sposobem bycia, jest idealnym odtwórcą postaci Michaela. Michaela, a w zasadzie: Michała, mieszkającego w Berlinie Polaka, który odciął się od korzeni, ułożył sobie życie jako bogaty prawnik i "gra" Niemca. Przechadzający się w nowoczesnych wnętrzach, gładki i wyprasowany niczym model z Billboardu, z perfekcyjnym akcentem, Michał nie pasuje do wygodnych myślowych szufladek. Nie jest ani figurą emigranta zmagającego się z własnym nieprzystosowaniem na obczyźnie, ani tym bardziej figurą emigranta-Polaka. Zamiast pielęgnować mit narodowej Arkadii, stara się przecież wymazać ze swojego image’u wszelkie ślady polskości. (…)

Podobnie jak poprzedni film reżyserki, "Strefa nagości", Pomiędzy słowami to kino stawiające odbiorczy opór, chłodne, miejscami bliższe wizualnemu esejowi. Taki już paradoks jej filmografii: niby cielesnej i zmysłowej, a jednak bardzo "mózgowej", analitycznej. Przy tym jednak - raczej niewerbalnej. Tytuł filmu sugeruje przecież jasno: słowa są tu drugorzędne wobec gry spojrzeń, tańca ciał w przestrzeni, czarno-białej zasady kolorystycznej. Antoniak przepisuje filozoficzne, socjologiczne, psychologiczne wątpliwości na kolejne obrazy; zamiast pytać wprost, prowokuje do spojrzenia z ukosa, przekrzywienia perspektywy.

[Źródło: Jakub Popielecki, filmweb.pl]

 

Najnowszy film Urszuli Antoniak rozpoczyna się sceną rozmowy między adwokatem Michałem (Jakub Gierszał), a starającym się o status uchodźcy afrykańskim poetą. W pewnej chwili ten drugi stwierdza, że on i siedzący naprzeciwko niego Polak są do siebie podobni. Obaj opuścili swoje kraje. W ten sposób Antoniak rozpoczyna jeden z ciekawszych filmów ostatnich lat dotyczących emigracji. (…)

Antoniak podejmuje problem emigracji bez zbędnej sensacyjności i wielkich słów. Wydaje się, że właśnie takiego spokojnego spojrzenia brakowało dotychczas w podejściu do tego problemu. Reżyserka nie udziela jednocześnie jakichkolwiek odpowiedzi. Ale to już nie jest raczej jej rola.

[Źródło: Jakub Izdebski, film.interia.pl]

Kiedy

23.02.2018 - 25.02.2018 | g. 18:30

26.02.2018 - 01.03.2018 | g. 20:00

Bilety

Normalny
18 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy, Karta Do Kultury
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele