PIMPONO ENSEMBLE, THEO CROKER

6.11.2017 20. Festiwal Jazz Jantar

PIMPONO ENSEMBLE / HOPE LOVE PEACE FAITH // Polska Scena Jazzowa

Jonas Due Steffensen – trumpet / Maciej Kądziela – saxophones / Jędrzej Łagodziński – saxophones / Rasmus Kjærgård Lund – tube / Emil Palme – guitar / Franciszek Pospieszalski – double bass / Tomo Jacobson – double bass / Szymon Pimpon Gąsiorek - drums

THEO CROKER // All That Jazz

Theo Croker – trumpet / Irwin Hall - alto sax / Eric Wheeler – Bass / Dexter Hurcules -  drums / Liya Grigoryan - Piano 

 

Obserwatorzy sceny jazzowej w Polsce już wiedzą, jak mocno i jak dobrze wpływa na nią szeroko pojęta scena skandynawska (a w szczególności duńska). Dobrym przykładem jest tutaj kolejny wykonawca, który pojawi się na #jazzjantar 6 listopada. Bartek Chaciński pisze o tych chłopakach tak:, których płytę podrzucił mi kolega z redakcji, to nonet z Kopenhagi, którego członkowie – PIMPONO ENSEMBLE mieszany skład duńsko-polsko-norweski – technikę i dojrzałość (już zdobyte) łączą ze świeżością (jeszcze zachowaną). A także otwartością i sporą dyscypliną grania. (…) Konwencja tej muzyki jest niecodzienna, bo punkowe erupcje mocno podbitego w dolnych rejestrach (trzy kontrabasy, tuba i jeszcze barytonowy saksofon) brzmienia tworzą potworną siłę, kontrolowaną jednak świetnie i przecinaną chóralnymi okrzykami. Skandowaniem krótkich tekstów. Do góry – w zakresie częstotliwości – podciągają to saksofony i trąbka, a także gitara elektryczna wyprowadzająca całość sfuzzowanymi akordami ostatecznie już z kolein jazzu. Zarazem wszyscy potrafią grać piano, powstrzymać w ryzach siłę uderzeniową, snują więc tę swoją młodzieńczą narrację bez pośpiechu i napięcie budują stopniowo, czasem zamrażając cały utwór w delikatnych poszukiwaniach odpowiedniej barwy.

 

Część dziennikarzy podkreśla jednak, że najciekawszym obliczem Theo Crokera jest to prezentowane na scenie. Rallph A. Miriello z portalu The Huffington Post przekonywał: Jego gra jest pomysłowa i wyrafinowana, a kosmiczne okulary i zwinięte w kłębek włosy dodatkowo podkreślały radosne oblicze. [...] Tłum był zachwycony; z kolei Rob Adams na łamach szkockiego The Herold napisał: To był doskonały przykład pobierania nauki z przeszłości i używania jej w nowych działaniach, całkowicie świeży i radosny występ muzyków, którzy oczarowywali zarówno w pojedynkę, jak i wspólnie.

 

Escape Velocity to niesamowity album pełen stabilności, siły i ambicji. Croker jest wyjątkowo utalentowanym artystą, którego będziemy słuchać jeszcze bardzo długo – zachwalał Frank Alkyer na łamach magazynu Downbeat, zaznaczając jednocześnie, że wyjątkowość pochodzącego z Florydy trębacza wynika z nietypowej drogi, jaką przebył.

 

Jego dziadkiem był Doc Cheatham – także trębacz, a w dodatku współpracownik takich legend, jak Benny Goodman czy Cab Calloway – który według krytyków w pełni ukazał swoje talenty dopiero w wieku siedemdziesięciu lat, a ostatni koncert zagrał na dwa dni przed śmiercią, jako dziewięćdziesięciojednolatek. Zapał oraz nieustająca potrzeba rozwoju wyraźnie odbiły piętno na młodym Crokerze. Z początku studiował w konserwatorium Oberlin College, by ostatecznie przenieść się na kilka lat do Szanghaju, gdzie z jednej strony współpracował z saksofonistą Alekiem Haavikiem, a z drugiej dorabiał w zespole grającym salsę. Muzycy w Chinach są wolni od stereotypów. Żeby żyć godnie, gra się wszystko – wspomina.

Również w Chinach Croker poznał słynną Dee Dee Bridgewater i – jak się później okazało – znajomość ta zmieniła jego życie. W październiku 2009 roku wystąpił w składzie jej big bandu podczas Shanghai Jazz Festival, a niedługo później stali się przyjaciółmi i to właśnie wokalistka z Memphis namówiła go do nagrania Afro Physicist, które wydała we własnej wytwórni. Wyraźna synergia oraz pełna uniesień kreatywność przepływająca pomiędzy Crokerem a Bridgewater są tym, co czyni ten album prawdziwie alchemicznym doznaniem – zachwycał się Matt Collar z serwisu AllMusic.com.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

06.11.2017 | g. 20:00

Bilety

Zniżkowe na Kartę Dużej Rodziny
25 zł

Zniżkowe dla studentów, uczniów, seniorów
40 zł

Zniżkowe na Kartę do Kultury
50 zł

Bez zniżek
60 zł

Koncert objęty Karnetem Festiwalowym (20 Festiwal Jazz Jantar)

Kup bilet Kup bilet na

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Koncert objęty Karnetem Festiwalowym (20 Festiwal Jazz Jantar) • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowanych).

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.