Ostatni w Aleppo • Last Men in Aleppo

Kino Studyjne Żak

Docs Against Gravity Film Festival 2017 – Nagroda Millennium (Najlepszy film dokumentalny), Sundance 2017 – Główna Nagroda Jury (Najlepszy zagraniczny film dokumentalny)

reżyseria: Feras Fayyad​, produkcja: Dania, Syria 2017, 104 minut


Dokument o ochotniczych "białych hełmach", organizacji pomagającej syryjskim cywilom, pokazuje perspektywę zwykłych ludzi. Reżyser Feras Fayyad ryzykował życie, by pokazać środek syryjskiego piekła, ale nie stracił w nim swoich bohaterów: "białe hełmy" widzimy w chwilach heroizmu i codzienności, wśród rodziny i towarzyszy (…)

Ostatni w Aleppo każe myśleć: dlaczego w Polsce, która tak czci pamięć o powstaniu warszawskim i "żołnierzach wyklętych" – tych, którzy walczyli pomimo beznadziejnych okoliczności – z taką obojętnością, wręcz nienawiścią, traktuje się uchodźców z płonącej Syrii?

Młody Mahmoud od razu przypomina warszawskiego powstańca. Przed wojną był studentem, grał w piłkę z kolegami, myślał o założeniu rodziny. Teraz rzucił wszystko (rodzicom powiedział, że wyjechał pracować do Turcji) i walczy o wolną ojczyznę. „Arabowie o nas zapomnieli, Zachód zapomniał. Wszyscy są przeciwko nam” – skarży się w filmie. Jego litania skarg przypomina tę, którą mogli wypowiadać "Zośka" lub "Rudy" – „Londyn nas nie słucha, świat jest obojętny na cierpienie Polaków”.

[Źródło: Rafał Pikuła, „Gazeta Wyborcza”]

 

Ostatni w Aleppo to dokument szorstki i partyzancki – nie ma żadnych wątpliwości, że powstawał w ekstremalnych warunkach, w samym środku współczesnego wojennego piekła, które pochłania także dzieci i cywilów (…)

Film Fayyada przychodzi do nas, widzów oddalonych od Syrii o tysiące kilometrów, niczym wyczerpująca opowieść z frontu, podkreślająca własną wiarygodność, starająca się przekonać, że oferuje niezapośredniczony wgląd w to, co dzieje się w mieście Białych Hełmów.

Podobnie jak bardziej statyczny i wystudiowany „Fuocoammare. Ogień na morzu” Gianfranco Rosiego – inny dokument o miejscu kluczowym z geopolitycznego i humanitarnego punktu widzenia – Ostatni w Aleppo oddaje hołd bohaterom strasznej teraźniejszości, a zarazem próbuje tę teraźniejszość i aktualność przekroczyć, by nadać trudnemu do wyobrażenia i opisania doświadczeniu konkretną formę.

Chociaż w pamięć zapadają przede wszystkim pojedyncze epizody – na czele z próbą zidentyfikowania oderwanej od reszty ciała stopy przez zebraną wśród zgliszczy grupkę – to Fayyad buduje też mimochodem portret miasta, które zamieniło się w ruinę. W momencie kręcenia filmu największym problemem mieszkańców Aleppo były rosyjskie naloty, po których całe kwartały obracały się w pył (…)

Ostatni w Aleppo to także tren dla ofiar syryjskiej wojny, a w szczególności dla ważnego członka Białych Hełmów i bohatera filmu, który zginął niedługo po zakończeniu zdjęć. Powtarzającą się w dokumencie metaforą wizualną, wyrażoną wprost już na samym początku, jest akwarium z rybkami, które – odgrodzone od świata zewnętrznego – i tak są od niego zależne. Jakiejkolwiek by tutaj szukać symetrii z sytuacją osaczonych opozycjonistów i cywilów, jedno jest pewne: każdego dnia uczą się oni oddychać w miejscu, gdzie coraz bardziej brakuje im powietrza.

[Źródło: Sebastian Smoliński, „Kino”]

Kiedy

18.08.2017 - 20.08.2017 | g. 18:00

21.08.2017 - 24.08.2017 | g. 20:10

Bilety

Normalny
18 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy, Karta Do Kultury
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele