MIGUEL ZENÓN QUARTET, AMBROSE AKINMUSIRE QUARTET

9.11.2017 20. Festiwal Jazz Jantar

MIGUEL ZENÓN QUARTET / TIPICO // All That Jazz

Miguel Zenon - alto sax / Luis Perdomo – piano / Hans Glawischnig – bass / Henry Cole – drums

AMBROSE AKINMUSIRE QUARTET / A RIFT IN DECORUM // All That Jazz // polska premiera

Ambrose Akinmusire – trumpet / Sam Harris – piano / Harish Raghavan – bass / Justin Brown - drums

W świecie jazzu utrzymywanie stałego składu przez wiele lat jest rzadkością, co wynika głównie z potrzeby nieustannego rozwoju, konfrontowania własnych umiejętności z umiejętnościami innych muzyków, często pochodzących z bardzo odległych zakątków globu. Kwartet Miguela Zenóna jest jednak wyjątkiem od tej reguły, jego członkowie współpracują ze sobą już od ponad piętnastu lat, a Típico – ich najnowszy album – poświęcony jest właśnie tej wyjątkowej, muzycznej przyjaźni.

Muzyka na tym albumie została zainspirowana językiem, jaki stworzyliśmy w ciągu tych wszystkich lat. Napisałem muzykę, która według mnie reprezentuje nas jako zespół i pokazuje to, co robimy najlepiej. W dodatku część kawałków została zaczerpnięta wprost z pomysłów muzyków, z którymi gram; skopiowałem to, co uważałem za ich najbardziej charakterystyczne frazy, używając ich jako początków dla niektórych kompozycji – autor Típico opowiada o pracy nad materiałem. Zauważyli to także recenzenci, Felix Contreras z serwisu NPR napisał: Jest to portret zespołu zagubionego w myślach, na którego twarzach pojawia się uśmiech, gdy dosięgają nieuchwytnego momentu zespalającego wszystko w całość. Myślą i grają jako jedność.

Oczywiście niemające jeszcze roku wydawnictwo ma wiele innych walorów. Mark Corroto z All About Jazz zauważa, że jak wszyscy wielcy artyści, Zenón czerpie ze swojego dziedzictwa oraz doświadczenia dla uzyskania autentycznego brzmienia. Kontynuuje kształtowanie puertorykańskiego folku, a jako muzyk zajmujący się współczesnym jazzem bada struktury muzyczne. Z kolei Howard Reich, reporter Chicago Tribune, podkreśla walory koncertowe Típico: Grając cztery utwory z albumu bez przerwy, zespół Zenóna przywoływał tę muzykę jakby była ogromną suitą. Nieważne było nawet to, że kompozycje pojawiały się w innej kolejności niż na albumie.

Miguel Zenón Quartet zaprezentował materiał z albumu Típico na zakończenie lipcowego Warsaw Summer Jazz Days, dzieląc scenę z kwartetem Branforda Marsalisa. W Trójmieście utwory te będzie można usłyszeć po raz pierwszy podczas jesiennej odsłony Festiwalu Jazz Jantar 2017.

 

Wychowanek Instytutu Jazzu imienia Theloniousa Monka, gdzie pobierał nauki u między innymi Herbiego Hancocka, Wayne'a Shortera i Terence'a Blancharda; współpracownik Joshuy Redmana, Vijaya Iyera czy Esperanzy Spalding; zdobywca niezliczonych nagród. Ambrose Akinmusire ma dopiero trzydzieści pięć lat, a już zdołał zmienić oblicze jazzu. Udowadnia, że jest jednym z najlepszych muzyków w swoim i w jakimkolwiek innym gatunku. Nie sposób ograniczyć jego emocji czy też emocji słuchaczy, kiedy zanurzamy się w tej śmiałej, satysfakcjonującej, doskonale wykonanej muzyce - zachwalał Will Layman z portalu Pop Matters.

 

Akinmusire aktywnie działa nie tylko jako lider i nie tylko w świecie jazzu. Po powrocie do Los Angeles nawiązał kontakt z dawnym znajomym – Terracem Martinem, który akurat pracował nad To Pimp A Butterfly Kendricka Lamara. Producent namawiał muzyka do wizyty w studiu i odegraniu kilku partii, ale Akinmusire początkowo odbierał zaproszenie jako czystą kurtuazję. Ostatecznie doszło do współpracy, a efektem jest utwór zamykający platynowy album rapera z Compton. Naprawdę nie sądzą, żeby jazz i hip-hop były do siebie podobne, po prostu są tym samym. Dla mnie brzmi to jak oksymoron, kiedy ktoś mówi o połączeniu hip-hopu i jazzu. Jeżeli spojrzy się na jazz w latach 70. z całą tą elektroniką i podobnymi rzeczami, można odnieść wrażenie, że hip-hop zaczął się w miejscu, gdzie tamten nurt się skończył. Myślę, że to naturalna kontynuacja, a ten album jest tego dowodem – opowiada Ambrose Akinmusire.

 

Zespoły, na czele których staje kalifornijski muzyk zazwyczaj poruszają się w jednej z dwóch stylistyk, co słusznie zauważa Jakub Sokołowski z portalu Jazz Soul: Jedno zawadiackie, zaczepne i z pazurem. Wtedy zespół jedzie po bandzie, demonstrując pełnię umiejętności technicznych, grając z intensywnością bardzo niekiedy złożone struktury. I drugie – bez miary liryczne. Z wrażliwością, skupieniem i ekspresją, która rozdmuchuje poza ustalone granice język jazzu i kreuje najbardziej niezwykłe z nastrojów. Na tegorocznym A Rift In Decorum: Live At The Village Vanguard słychać obydwa oblicza, co z jednej strony jest zasługą rezygnacji ze studia na rzecz rejestracji koncertu; z drugiej długości albumu, który trwa niemal dwie godziny i rozłożony został na dwie płyty. Matt Collar przyrównuje to wydawnictwo do innego zarejestrowanego w tym samym miejscu - Live at The Village Vanguard Johna Coltrane'a. Trębacz jest w podobnym, szukającym wyzwania nastroju, równoważy wysoce introspektywną i wymagającą intelektualnego wysiłku naturę swoich albumów studyjnych z nieobliczalną i często wybuchową naturą swoich koncertów.

W Polsce A Rift In Decorum będzie można po raz pierwszy usłyszeć na żywo właśnie podczas festiwalu Jazz Jantar 2017.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

09.11.2017 | g. 20:00

Bilety

Zniżkowe na Kartę Dużej Rodziny
25 zł

Zniżkowe dla studentów, uczniów, seniorów
55 zł

Zniżkowe na Kartę do Kultury
75 zł

Bez zniżek
90 zł

Koncert objęty Karnetem Festiwalowym (20 Festiwal Jazz Jantar)

Kup bilet

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Koncert objęty Karnetem Festiwalowym (20 Festiwal Jazz Jantar) • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowanych).

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.