Klient • Forushande

Kino Studyjne Żak

MFF w Cannes 2016: Najlepszy aktor, Najlepszy scenariusz, Oscar 2017: Najlepszy film nieanglojęzyczny

reżyseria: Asghar Farhadi, produkcja: Francja, Iran 2016, 125 minut


Można oczywiście zarzucać reżyserowi, że znów wsiada na swojego konika, że powtarza narracyjne chwyty, a nawet fabularny punkt wyjścia, że rozdmuchuje mieszczański dramat do rozmiarów antycznej tragedii. I być może faktycznie jest coś w stwierdzeniu, że powtarzane do znudzenia mądrości przestają w końcu tworzyć echo. Ale Forushande (w tłumaczeniu po prostu "Sprzedawca", "Komiwojażer") broni się także dialogiem z resztą twórczości reżysera. Niby znów jesteśmy w tym samym miejscu, wśród tych samych ludzi. Lecz tym razem przemoc nie jest wyłącznie częścią bolesnej przeszłości (jak w "Co wiesz o Elly?"), zaś jej sprawcy nie zawsze działają w afekcie (jak w "Rozstaniu"). Poczucie winy, kompleks niższości i zakwestionowana męskość to bomba z opóźnionym zapłonem - przekonuje Farhadi. Nawet jeśli kultura wygrała z naturą, nawet, gdy prowadzimy ustabilizowane mieszczańskie życie i gramy w "Śmierci prowincjała". Sztuka potrafi ją rozbroić, ale także - jak pokazuje przykład Emada i Rany - zdetonować bez ostrzeżenia.

[Źródło: Michał Walkiewicz, filmweb.pl]

 

Asghar Farhadi po nieco słabszej „Przeszłości” znowu wzniósł się na wyżyny scenopisarskiego rzemiosła. W The Salesman, podobnie jak w wybitnym „Rozstaniu”, prawda odkrywana jest stopniowo. Pojawiają się detale, które znacząco zmieniają ocenę całej sytuacji. Irańczyk co chwila każe nam podejrzewać kogoś innego, brać pod uwagę inne możliwości. Ciągle w grze jest kilka alternatywnych rozwiązań.

Emad zaraz po wypadku nie dzwoni na policję, ale zataja sprawę i sam zaczyna szukać poszlak, na własną rękę przeprowadzać śledztwo. Jego działanie z czasem przestaje podobać się jego żonie. To jedno wydarzenie rezonuje na relację między nimi, wewnątrz aktorskiego zespołu, jak również odbija się na przebiegu samych przedstawień. Śmierć komiwojażera wydaje się przełożeniem losów Emada na realia sztuki teatralnej. Oczywiście Farhadi jest zbyt inteligentnym twórcą, by to przełożenie przebiegało w skali 1:1. Nie tylko chodzi o umiarkowane podobieństwo fabuł, ale także o możliwość przesadnej ekspresji i wyrażania emocji, na które jest miejsce na deskach teatru. To tam Emad i Rena wyrażają swoją frustrację, niemoc i żal. 

Farhadi w mistrzowski sposób przeplata ze sobą obie płaszczyzny. Irańczyka po raz kolejny interesuje kłamliwa natura człowieka. Jak mało kto autor Rozstania potrafi pisać nieoczywiste konflikty. Farhadiego interesuje to, co zatajone, ukryte i niewypowiedziane. Dzięki temu każdy z bohaterów jest tak trudny w ocenie, a jego działanie nie jest do końca jawne. Właśnie w taki sposób skonstruowani są wszyscy bohaterowie The Salesman.

Farhadi stopniowo odkrywa karty. Gdy pod koniec intryga na poziomie faktów, tego, co się wydarzyło bądź nie, wydaje się jasna, reżyser wrzuca piąty bieg. Nadaje swojej opowieści wymiar etyczny. Już nie chodzi  o wypełnienie specjalnie pozostawionych przez autora filmów pustych miejsc w fabularnej narracji, ale o moralną diagnozę postaci. Satysfakcja widza z rozwiązania zagadki to dla Farhadiego zdecydowanie za mało. Jego kino to katharsis dla intelektu.

[Źródło: Maciej Niedźwiedzki, film.org.pl]

Kiedy

13.04.2017 | g. 20:00

21.04.2017 - 23.04.2017 | g. 16:00

21.04.2017 - 23.04.2017 | g. 20:30

24.04.2017 - 27.04.2017 | g. 18:00

28.04.2017 - 04.05.2017 | g. 18:00

Bilety

Normalny
18 zł

Studenci i uczniowie, seniorzy, Karta Do Kultury
14 zł

Członkowie NHEF • Karty Dużej Rodziny*
8 zł

Poniedziałki „za dyszkę”
10 zł

Seniorskie środy "za dyszkę"
10 zł

Studenckie piątki „za dyszkę”
10 zł

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl, 58 344 05 73 w. 117 (w godzinach pracy kina) • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać nie później niż 30 minut przed seansem • Prowadzimy przedsprzedaż na seanse filmowe (od dnia ogłoszenia programu kina) • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.

Przyjaciele