DIOMEDE / RGG & TREVOR WATTS

15.03.2018 / 21. Festiwal Jazz Jantar

DIOMEDE / People from East / Polska Scena Jazzowa

Grzegorz Tarwid – fortepian / Tomasz Markanicz - saksofon

RGG & TREVOR WATTS / Polska Scena Jazzowa / projekt specjalny

Trevor Watts — saksofon altowy i tenorowy /Łukasz Ojdana – fortepian / Maciej Garbowski – kontrabas / Krzysztof Gradziuk - perkusja

Konwersacją prawdziwych muzycznych erudytów, której słucha się z absolutną przyjemnością. – nazwał album „People for East” duetu DIOMEDE na polish-jazz blogu recenzujący go Krzysztof Komorek. Duet DIOMEDE tworzą reprezentant licznej i coraz głośniejszej „szkoły kopenhaskiej” - grupy polskich muzyków jazzowych uczących się w tamtejszym Rytmisk Musikkonservatorium – pianista Grzegorz Tarwid, oraz grający na saksofonach Tomasz Markanicz.

Muzyka jaką wykonuje zespół to wypadkowa kameralnego jazzu, muzyki improwizowanej oraz ogólnie pojętej muzyki współczesnej. Tarwid i Markanicz grają przede wszystkim otwarte w formie kompozycje, w których w sposób bezkompromisowy łączą się ascetyczne frazy z kaskadami dźwięków.

Muzycy tworzą wyjątkowy tandem potrafiąc z sobą zarówno zaciekle dialogować, jak i wywołać efekt zintegrowanego, niepodzielnego dźwiękowego organizmu. (...) W muzyce DIOMEDE odnajdziemy liczne nawiązania do folkloru i jazzowej tradycji, lecz przede wszystkim własny, samodzielnie wypracowany język muzyczny i specyficzny klimat. Nie brak tu łatwo przyswajalnej melodyki, ale też złożonych dźwiękowych struktur.(...) Markanicz i Tarwid operują własnym dialektem, który jednak od pierwszych minut płyty zdaje się być dla odbiorcy czytelnym i przyswajalnym. – Robert Ratajczak (longplayrecenzje.blox.pl)

 

 

Kiedy kilkanaście lat temu grupa RGG zaczynała swoją działalność, z czystym sumieniem można było ją nazwać klasycznym jazzowym piano trio. Dzięki swej ponadstandardowej kreatywności i stałemu poszukiwaniu nowych inspiracji zespół zdołał jednak stopniowo wykształcić wyjątkowy język muzyczny, który z tria RGG uczynił zjawisko na polskiej scenie zgoła osobne. Ojdana, Garbowski i Gradziuk w wysublimowany, doskonały technicznie sposób w jedną całość łączą elementy między innymi kameralistyki, improwizacji, muzyki współczesnej i jazzu, a ich płyty „Szymanowski” czy „Aura” spotkały się z dużym entuzjazmem ze strony jazzowej krytyki. Wciąż są przy tym na tyle otwarci, że będąc zdolnymi do twórczego interpretowania muzyki autorów z tak różnych muzycznych światów jak np. Luis Nascimento, Peter Gabriel, Ornette Coleman czy Karol Szymanowski i włączania ich twórczości do muzycznego idiomu swego tria, zapraszają także do żywej, scenicznej wymiany artystów pokroju np. Evana Parkera czy Verneri Pohjoli.

 

79-letni dziś Trevor Watts należy do pierwszej generacji twórców brytyjskiej sceny wolnej improwizacji przez wielu uważanej za najbardziej niedocenianą i jednocześnie najciekawszą w Europie (zaliczają się do niej także m.in. Tony Oxley, Derek Bailey, John Stevens, Paul Rutherford, Kenny Wheeler). Przez długi czas pozostający w cieniu „pierwszego saksofonu” tamtego środowiska (ale młodszego od siebie) Evana Parkera, Trevor Watts nie jest muzykiem o podobnie rozpoznawalnym, innowacyjnym tonie, niemniej to właśnie on był założycielem bądź współzałożycielem kilku formacji, które zbudowały silny fundament dla brytyjskiego free i dziś uchodzą na Wyspach za legendarne.

Znany zarówno jako bardzo dobry improwizator kolektywny, jak i świetny solista Trevor Watts jest saksofonistą uniwersalnym, czego dowiódł przez lata występując w składach rockowych, bluesowych czy też grając jazz głównego nurtu. Jedną z ważniejszych jego inicjatyw autorskich była założona w 1982 roku Trevor Watts Moiré Music, łącząca jazz z muzyką afrykańską. Ostatnie lata Wattsa to praca w małych składach, na czele z duetem z pianistą Veryanem Westonem: ich seria „Dialogues” w ciągu ostatniej dekady doczekała się kilku odsłon, z których ostatnia, „Dialogues With Strings” nagrana w poszerzonym składzie ze skrzypaczką Alison Blunt  i wiolonczelistką Hannah Marshall ukazała się w 2017 roku nakładem Fundacji Słuchaj!

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

15.03.2018 | g. 20:00

Bilety

Zniżkowe na Kartę Dużej Rodziny na dni 14-18.03.2018
15 zł - I pula • 25 zł - II pula

Zniżkowe dla studentów, uczniów, seniorów na dni 14-18.03.2018
20 zł - I pula • 30 zł - II pula

Zniżkowe na Kartę do Kultury na dni 14-18.03.2018
25 zł - I pula • 35 zł - II pula

Normalne na dni 14-18.03.2018
30 zł - I pula • 40 zł - II pula

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Ostatni dzień sprzedaży I puli: 4.03.2018
Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.