BASTARDA / ZEITKRATZER

DNI MUZYKI NOWEJ 2018

DNI MUZYKI NOWEJ 2018

BASTARDA / PROMITAT ETERNO

Paweł Szamburski – klarnet / Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela /  Michał Górczyński – klarnet basowy

ZEITKRATZER / PERFORMS SONGS FROM "KRAFTWERK" AND "KRAFTWERK 2" / POLSKA PREMIERA

Frank Gratkowski – flet, klarnety / Elena Kakaliagou – róg / Hilary Jeffery – puzon / Reinhold Friedl – harmonia, fortepian / Didier Ascour – gitara / Maurice de Martin – perkusja / Lisa Marie Landgraf – skrzypce / Nora Krahl – wiolonczela / Elisabeth Coudoux – wiolonczela / Ulrich Phillipp – kontrabas

BASTARDA / PROMITAT ETERNO / TRÓJMIEJSKA PREMIERA

Paweł Szamburski – klarnet / Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela /  Michał Górczyński  –  klarnet basowy

 

Na co dzień muzycy tria Bastarda funkcjonują w przenikających się, choć de facto różnych muzycznych światach: od szeroko pojętej sceny improwizowanej, poprzez muzykę współczesną do kameralistyki. Tym, co ich łączy, jest otwartość i gotowość do podejmowania niestandardowych wyzwań, która sprawia, iż ścieżki twórcze poszczególnych instrumentalistów pozostają w stałej bliskości, a i niejednokrotnie się krzyżowały (Szamburski i Górczyński wspólnie grają np. w Ircha Clarinet Quartet Mikołaja Trzaski). W obszarze muzyki średniowiecznej spotykają się jednak po raz pierwszy. Bastarda to projekt, w ramach którego Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński i Michał Górczyński pracują nad kompozycjami Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392–ok. 1480), twórcy pieśni i motetów, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Choć Piotr z Grudziądza to postać piętnastowieczna, jego utwory doczekały się dotąd stosunkowo niewielu interpretacji: grano je jeszcze w XVII wieku, ale dla współczesnych nazwisko twórcy dopiero w 1975 roku odkrył czeski muzykolog Jaromír Černý. Tym większa jest wyjątkowość przedsięwzięcia Bastardy: podchodząc do względnie nieogranego materiału zespół idzie o krok dalej. Posiłkując się metodą „viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, trio improwizuje wokół średniowiecznych melodii, wypracowując tym samym oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej.

Bartek Chaciński na blogu Polifonia pisał o płycie „Promitat Eterno”: W czysto instrumentalnych wersjach siedmiu z bodaj czterdziestu znanych utworów Piotra z Grudziądza Szamburski z namaszczeniem wyciąga nuty tak, jak z trudem byłby je w stanie wyciągnąć wokalista. Wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński pomaga nieco postarzyć, uszlachetnić konwencję (…).

ZEITKRATZER / PERFORMS SONGS FROM „KRAFTWERK” AND “KRAFTWERK 2” / POLSKA PREMIERA

Frank Gratkowski – flet, klarnety / Elena Kakaliagou – róg / Hilary Jeffery – puzon / Reinhold Friedl – fisharmonia, fortepian / Didier Ascour – gitara / Maurice de Martin – perkusja / Lisa Marie Landgraf – skrzypce / Nora Krahl – wiolonczela / Elisabeth Coudoux – wiolonczela / Ulrich Phillipp – kontrabas

 

Powołany do życia przez pianistę i kompozytora Reinholda Friedla Zeitkratzer od momentu założenia w 1997 roku zdołał zapracować na renomę jednego z najważniejszych dużych zespołów improwizujących i/lub wykonujących muzykę współczesną. O aktywności formacji świadczy bogata, licząca około czterdziestu pozycji dyskografia oraz liczne występy na europejskich festiwalach muzycznych. Tym jednak, co czyni Zeitkratzer zespołem wyjątkowym, jest nadzwyczaj szerokie spektrum stylistyczne muzyki, której wykonywania się podejmują. Poza „standardową” działalnością, jaką jest na przykład seria płyt „oldschool” zawierających rejestracje wykonań kompozycji najgłośniejszych twórców muzyki współczesnej (Karlheinz Stockhausen, John Cage, James Tenney, Alvin Lucier) Zeitkratzer jako jedna z nielicznych tego rodzaju grup na świecie robi regularne wycieczki  w rejony tak odległe dla zespołów kameralnych, jak noise, elektro, folk czy pop. Od adaptacji cyklu melodramatów Schönberga („Pierrot Lunaire”), przez albumy z aranżacjami niemieckich melodii ludowych („Zeitkraker:Volksmusik” i „Neue Volksmusik”), liczne reinterpretacje muzyki elektronicznej po orkiestrową wersję złożonego w oryginale w całości z gitarowych sprzężeń „Metal Machine Music” Lou Reeda: kolektyw zdaje się nie znać ograniczeń aranżacyjnych ani wykonawczych. Zeitkraker wykonywał już także utwory kompozytorów takich jak La Monte Young czy Iannis Xenakis, pojawiając się na scenie z artystami z tak różnych muzycznych światów, jak Keiji Haino, Ray Kaczynski, Jim O'Rourke, Merzbow, Christian Lillinger oraz Terje Rypdal i Palle Mikkelborg.

Dwa pierwsze albumy grupy Kraftwerk to materiał na swój sposób zapomniany. Sam zespół konsekwentnie pomija je w reedycjach, dyskografię licząc od „Autobahn”, płyty przełomowej dla kształtowania rozpoznawalnego techniczno-robotycznego elektro Kraftwerku. „Kraftwer” i „Kraftwer 2”  nie zostały jednak całkowicie zepchnięte w niebyt dzięki wysiłkom bootlegujących je fanów. Zapomniana muzyka Kraftwerku w ujęciu Zeitkatzer otrzymała nowy wymiar, choć zespół chciał pozostać jak najwierniejszy oryginałowi: Nie byli zainteresowani nowymi interpretacjami, ale przekształceniem formatu relatywnie prostych popowych utworów dla złożonego instrumentarium zespołu kameralnego. Zeitkratzer postanowili trzymać się blisko wersji oryginalnych, zachowali puls i harmonie – nawet tony są bardzo podobne, ponieważ podjęli próbę przełożenia czystego, aseptycznego niemal soundu Kraftwerku na bardziej organiczny przy użyciu technik poszerzonych w miejsce falujących, rozmazanych klawiszy i delikatnego przesteru (…).  Dobrze się słucha zespołu grającego w tak medytacyjny i przystępny sposób – pisze o płycie Zeitkratzer performs songs from „Kraftwerk“ and „Kraftwerk 2“ Martin Schray z bloga freejazzblog.org.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

21.01.2018 | g. 20:00

Karnety

1 dniowy karnet zniżkowy na Kartę Dużej Rodziny
23 zł

1 dniowy karnet zniżkowy dla studentów, uczniów, seniorów
25 zł

1 dniowy karnet zniżkowy na Kartę do Kultury
30 zł

1 dniowy karnet normalny
30 zł

Karnet na cały festiwal
60 zł

Kannet na cały festiwal
90 zł

Sprzedaż biletów bez zniżek online ze strony www.tickets.klubzak.com.pl zgodnie z Regulaminem sprzedaży online Klubu Żak http://klubzak.com.pl/o-nas/regulamin-sprzedazy.html

Kup bilet Kup bilet na

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

 

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.