A.K. KLOSOWSKI/ NANOOK OF THE NORTH

DNI MUZYKI NOWEJ 2018

DNI MUZYKI NOWEJ 2018

A​.​K​.​ KLOSOWSKI / PLAYS THE KASSETTENINSTRUMENT / POLSKA PREMIERA

Arnd Kai Klosowski – elektronika, kasety

NANOOK OF THE NORTH / NANOOK OF THE NORTH / PREMIERA

Stefan Wesołowski – fortepian, elektronika /  Piotr Kaliński – elektronika

 

A​.​K​.​ KLOSOWSKI / PLAYS THE KASSETTENINSTRUMENT / POLSKA PREMIERA

Arnd Kai Klosowski – elektronika, kasety

 Hamburski artysta i muzyk, Arnd  Kai Klosowski,  zajmował się fotografią, projektowaniem wnętrz, a nawet złotnictwem, ale jest także jednym z pionierów, jeśli chodzi o maszyny samplujące. Klosowski eksperymentował z loopami jeszcze jako nastolatek, a kiedy w 1982 skonstruował stół mikserski celem łączenia muzyki nagranej z wykonywaną na żywo, z DJ-a stał się twórcą. Niedługo później wspólnie z maniakiem komputerowym Wernerem Lambertzem zaprojektował i stworzył Kassetteninstrument – jeden z pierwszych na świecie samplerów analogowych złożony z ośmiu walkmanów i urządzenia regulującego głośność.

Arnd Kai Klosowski zaczął występować ze swoją maszyną we wczesnych latach 80., co doprowadziło do wydania cenionego przez krytykę albumu „Hometaping Is Killing Music”, nagranego we współpracy z Kurtem Dahlkem (aka Pyrolator) ze znanej dusseldorfskiej grupy Der Plan. Niemniej solowe utwory Klosowskiego z lat 80. na światło dzienne wyszły dopiero w 2017 dzięki hamburskiej wytwórni Gagarin Records Felixa Kubina.

 

Muzyka Klosowskiego cechuje się surowością, pełna jest szostkich, nerwowych rytmów i iskrzącego noise’u. Czasami Kassetteninstrument zachowuje się jak uszkodzona szafa grająca albo system autokorygujący, który zabiera słuchacza w romantyczną podróż poprzez chwiejne zapętlenia czy quasi-dubowe echa. Dźwiękowe odchylenia łączone są ze sferycznym łopotem, industrialną atmosferą, afrykańskimi deseniami czy też urokiem maszyn rytmicznych z lat 80. Ich żywotność i niecodzienny groove nie tracą na aktualności  – pisze wydawca.

 

NANOOK OF THE NORTH / NANOOK OF THE NORTH / PREMIERA

Stefan Wesołowski – fortepian, elektronika /  Piotr Kaliński – elektronika

Nanook of the North to projekt powstały w następstwie wspólnej pracy Piotra Kalińskiego (znanego także jako Hatti Vatti) oraz Stefana Wesołowskiego nad muzyką do filmu Roberta J. Flaherty’ego z 1922 roku pod tym samym tytułem. Wesołowski i Kaliński tworzą tu muzykę instrumentalną, łączącą syntezatory i elektronikę z naturalnym brzmieniem fortepianu i skrzypiec przy dużym udziale field recordingu. W grudniu 2015 roku Nanook of the North zorganizowali sesję nagraniową w studiu Ólafura Arnaldsa w Reykjaviku, a miks materiału został dokonany na Grenlandii. Okoliczności te posłużyły za punkt odniesienia, inspirację dla dalszego rozwijania dźwiękowo-emocjonalnych pejzaży. Choć pierwotnie muzyka ta ilustrowała obraz Flaherty’ego, charakter wynosi ją daleko poza ekran kinowy: przywołuje ona zarówno niebezpieczny urok panoram dystopijnych miast, jak i klimat utworów Maurice’a Jarre’a, Howarda Shore’a czy Jaya Chattawaya.

   

Piotr Kaliński działając głównie pod pseudonimem Hatti Vatti tworzy wielowątkową muzykę elektroniczną i elektroakustyczną. Jako jedna z najbardziej aktywnych postaci polskiej sceny elektronicznej od dekady eksploruje szeroki i różnorodny świat współczesnej sceny elektronicznej, a  album „Szum” wydany w 2017 roku to retro-futurystyczna podróż przez bogatą historię polskich eksperymentów elektroakustycznych. Współuczestniczy w licznych projektach, spośród których najbardziej znane to HV/NOON czy FFRANCIS.

Stefan Wesołowski to jeden z najbardziej znaczących obecnie polskich twórców muzyki post-klasycznej. Przekracza granice gatunkowe, łącząc klasyczne, akustyczne instrumentarium z elektroniką, nagraniami terenowymi oraz samplami wokalnymi, inspirując się naturą, sztuką sakralną czy muzyką filmową. W 2017 roku wydał swoją trzecią autorską płytę „Rite to the End”, odwołującą się do „Święta Wiosny” Igora Strawińskiego. Album ukazał się nakładem francuskiej oficyny Ici d’ailleurs we współpracy z Mute Song, zyskując entuzjastyczne przyjęcie na całym świecie. Za album „Rite of the End” Wesołowski otrzymał nominację do Paszportu Polityki

 

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

20.01.2018 | g. 20:00

Karnety

1 dniowy karnet zniżkowy na Kartę Dużej Rodziny
23 zł

1 dniowy karnet zniżkowy dla studentów, uczniów, seniorów
25 zł

1 dniowy karnet zniżkowy na Kartę do Kultury
30 zł

1 dniowy karnet normalny
30 zł

Karnet na cały festiwal
60 zł

Kannet na cały festiwal
90 zł

Sprzedaż biletów bez zniżek online ze strony www.tickets.klubzak.com.pl zgodnie z Regulaminem sprzedaży online Klubu Żak http://klubzak.com.pl/o-nas/regulamin-sprzedazy.html

Kup bilet

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl • Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji • Nieopłacone rezerwacje są anulowane • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert • Zakupione bilety nie podlegają zwrotom • Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/KlubZak) • Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

 

Kasa czynna od 15:00 do 21:00, w soboty i niedziele od 16:00, w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasa czynna 30 minut przed seansem.