„Podopieczni”

PC Drama

„Podopieczni”

autorka: Elfriede Jelinek | tłumaczenie: Karolina Bikont  | reżyseria / opracowanie tekstu / montaż wideo: Katarzyna Szyngiera | obsada: Martyna Peszko i Krzysztof Ogłoza | materiały wideo: Aurora Lubos  | muzyka: Dominik Strycharski | licencja: ADiT

"Sztuka, która zwraca uwagę, trafia w sedno społecznego tabu, eksploruje ciemne strony europejskiej wspólnoty, podważa jej szczytne idee i polityczne gesty. Została napisana w reakcji na wydarzenia z 2012 roku w wiedeńskim Kościele Wotywnym, kiedy grupa uchodźców wraz z wspierającymi ich aktywistami zaprotestowała przeciw restrykcyjnemu prawu azylowemu w Austrii. Rozpoczęła się wtedy okupacja kościoła i strajk głodowy, przymusowo przerwany przez policję. Odczytanie Podopiecznych we wrześniu 2013 przez aktorów Thalia Theater w ewangelickim kościele św. Pawła (St.-Pauli-Kirche), w momencie gdy policja Hamburga przeprowadzała codzienne łapanki uchodźców na ulicach tego jednego z najbogatszych niemieckich miast, zainicjowało szeroko zakrojoną akcję protestacyjną pod nazwą "Lampedusa in Hamburg" jako odpowiedź na palącą potrzebę podjęcia dyskusji w sprawie osób starających się o azyl w Europie. Elfriede Jelinek splata wiedeński wątek z motywami z Błagalnic Ajschylosa, przyrównując emigrantów z Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej do Danaid szukających schronienia w Argos przed synami Egyptosa. Autorka przedstawia sytuację emigrantów na południowych granicach Unii Europejskiej jako pilny problem europejskich społeczeństw niechętnych imigrantom, broniących swojego świętego spokoju i - oczywiście - swoich pieniędzy. Autorka z temperamentem tworzy portret uchodźców i Europejczyków znajdujących się w klinczu, co odczuwalne jest również w strukturze sztuki i języku Jelinek tworzącym materiał - płaszczyznę tekstową, którą należy przystosować do warunków scenicznych." (źródło: ADiT)

Katarzyna Szyngiera – reżyserka, absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Laureatka nagrody głównej festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych „m-teatr" 2015 za spektakl  „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja” zrealizowany na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. W tym samym teatrze wyreżyserowała "Feinweinblein" Weroniki Murek - dramat, który w 2015 roku wygrał Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Reżyserka spektakli „Bóg w dom” oraz „Swarka" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy opartych na reportażach, których jest współautorką z Mirosławem Wlekłym (publikowanych m.in. w magazynie „Duży Format”). Jej spektakle wystawiane były we Wrocławskim Teatrze Współczesnym („Jak to dobrze, że mamy pod dostatkiem”, „Tajemniczy ogród"), Teatrze Polskim w Bielsku-Białej („Sferia"), w ramach Malta Festival  („Autobus jedzie"), w Muzeum Powstania Warszawskiego („Przypisy do Powstania"). W ramach projektu WFDiF „Teatroteka” zrealizowała teatr telewizji „Zgaga”.

Martyna Peszko -Absolwentka krakowskiej PWST. Studiowała również w L'Ecole International du theatre de Jacques Lecoq w Paryżu i Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku. Zadebiutowała rolą Rózi w „Dożywociu” Aleksandra Fredry w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego na deskach Teatru Ludowego w Krakowie, gdzie wystapiła również w „Zimie pod stołem” Rolanda Topora (reż. Krzysztof Rekowski) i „Wieczorze Trzech Króli” Szekspira (reż. Katarzyna Deszcz). U Jana Peszka zagrała w sztukach Sergi Belbela: „Łożu” w krakowskiej Scenie Stu i w „Po deszczu” w Teatrze PWST. Za tę ostatnią rolę, która była jednocześnie jej dyplomem, została nagrodzona na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi w 2003 roku. Na ekranie kinowym można ją było oglądać między innymi w filmie Jerzego Stuhra "Pogoda na jutro", Leszka Wosiewicza „Rozdroże cafe” czy Rafała Wieczyńskiego "Popiełuszko. Wolność jest w nas.". Współpracowała też z Laboratorium Dramatu w Warszawie gdzie zagrała między innymi w „Tiramisu” Joanny Owsianko (reż. Aldona Figura),  „Urojeniach” Pawła Jurka, „Agata szuka pracy” Danuty Łukasińskiej (obydwie sztuki w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego) i w „Gardenii” Elżbiety Chowaniec (reż. Aldona Figura). Przez ostatnie trzy sezony związana z Teatrem Polskim w Bydgoszczy gdzie można było ją zobaczyć w spektaklach takich jak "Krew na kocim Gardle" w reżyserii Ani Susy, "Gronach gniewu" i "Solidarność. Rekonstrukcja" w reżyserii Pawła Wodzińskiego, "Swarka" i "Bóg w dom" w reżyserii Katarzyny Szyngiery czy "Żony stanu, dziwki rewolucji a może uczone białogłowy" w reżyserii Wiktora Rubina.

Gdzie

Sala Suwnicowa Klubu Żak

Kiedy

25.09.2017 | g. 19:00

Bilety

Bez zniżek
20,-

Karta do Kultury*
15,-

Studenci, uczniowie, seniorzy*
10,-

Karta Dużej Rodziny*
5,-

Zasady rezerwacji

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane) • Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dane przedstawienie • Liczba biletów w danej puli limitowana • Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom • Wszystkie ceny zawierają podatek VAT • Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie • Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane • W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych • Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.