Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów.

Kino artystyczne, kino traktujące widza poważnie, jako osobę inteligentną, obdarzoną wrażliwością, poszukującą w kinie prawdziwych przeżyć, jest dziś w świecie filmu przestrzenią coraz bardziej niszową, marginalizowaną. Młodzi ludzie nie powinni „ruszać w świat" nieprzygotowani do samodzielnej oceny takiego poglądu na sztukę filmową, jaki prezentują multipleksy, wielkie wytwórnie i kampanie reklamowe.

Idea programu: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt umożliwiający dzieciom i młodzieży spotkanie z kinem (zarówno klasyką jak i twórczością współczesną), pogłębienie ich wiedzy na temat sztuki filmowej, rozwijający ich wrażliwość i przygotowujący do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą. Poprzez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej chcemy zaznajomić i rozkochać młodych widzów w sztuce filmowej, uzupełniając jednocześnie ich szkolną edukację.

Edukacja filmowa w kinach studyjnych, kinach posiadających swój własny charakter, prowadzonych przez ludzi zafascynowanych filmem i traktujących go jako sztukę a nie rozrywkę, jest naszym zdaniem bardzo ważnym elementem przeciwstawiania się postępującej komercjalizacji sfery kultury. Zapisując swoich podopiecznych do programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, dacie im Państwo szansę na poznanie wartościowego kina a może rozbudzicie w nich miłość do filmu artystycznego. Filmu, który stawia przed widzem pytania i prowokuje go do przemyśleń.

Wyjście z klasą do kina nie jest czasem straconym - Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej są inicjatywą, starającą się przełamać szkolny stereotyp „wychodzenia do kina” jako czasu wolnego od zajęć, czyli z punktu widzenia programu szkolnego - czasu straconego. Kadrze pedagogicznej coraz trudniej znaleźć czas na wyjścia z uczniami poza teren szkoły z powodu zbyt napiętego programu. W wielu szkołach takie wyjścia zdarzają się jedynie raz na semestr! Z perspektywy kształtowania młodych, świadomych odbiorców kultury wydaje się, że taką tendencję w systemie edukacji należy jak najszybciej przełamać.

Pobierz program Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej 2017/18

Program NHEF 2017/18.pdf

Pobierz

Koordynacja programu

Paweł Biliński

kontakt telefoniczny: 58 344 05 73
kontakt mailowy: edukacja@klubzak.com.pl
zapisy do programu on-line

Sezon 2017/2018

Nabór dla szkół do projektu trwa do 10 października 2017 (lub do wyczerpania limitu miejsc).

Karnet dla 1 ucznia (szkoły podstawowe klasy 4-7, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne) kosztuje 80,-

Karnet dla 1 ucznia (szkoły podstawowe klasy 1-3) kosztuje 90,-

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w roku szkolnym 2017/18

Cykl filmowe podróże 2017/18

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania. Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Cykl filmowi bohaterowie 2017/18

Bohaterowie książek i filmów towarzyszą człowiekowi od najmłodszych lat. Z jednymi się utożsamiamy, żyjemy ich życiem, inni nie pozostają długo w naszej pamięci. Każdy wychowawca czy rodzic szuka dla swoich uczniów wartościowych wzorców i postaw, które mogą pozytywnie kształtować dzieci oraz takich opowieści, które wiele ich nauczą. „Filmowi bohaterowie” są odpowiedzią na takie poszukiwania. Prezentowany cykl to pełen barwnych postaci zestaw filmów pełnometrażowych oraz krótkich animacji stanowiących wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterowie to przeważnie ich rówieśnicy, często dopiero zaczynający naukę w szkole, borykający się z takimi samymi trudnościami, co młodzi widzowie. Jak sobie radzą w nowych sytuacjach? Jak popadają w gorsze tarapaty? I w jaki sposób, z pomocą przyjaciół, z nich wychodzą? Śledzenie losów i przeżywanie w sali kinowej przygód młodych bohaterów jest doskonałą lekcją właściwego postępowania, a przy tym dobrą zabawą. Niebanalne historie Wima, który bardzo chciał chodzić do szkoły, Villadsa – pełnego fantazji sześciolatka, czy niesfornego Brama z pewnością przykują uwagę widzów.

Cykl kino współczesne 2017/18

Obcowanie z najnowszymi dziełami kinematograficznymi to nieodłączny element kształcenia młodego odbiorcy kultury, bo inspiruje uczniów do tworzenia konstruktywnej krytyki rzeczywistości, w której dorastają, oraz daje im możliwość zidentyfikowania własnych problemów jako części procesów społecznych i kulturowych. Przywykliśmy do osadzania tekstów kultury w epoce, w której powstawały. Cykl „Kino współczesne” pozwala wspólnie z naszymi dziećmi stworzyć mapę współczesności, a na nią nanieść palące problemy XXI w. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce wielu twórców, w której nie sposób na własną rękę wyśledzić właśnie te filmy dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Prezentujemy nagradzane i docenione produkcje, będące sublimacją marzeń i lęków towarzyszących dziś dorastaniu. Czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce? Czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną? Jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym?

Cykl młodzi w obiektywie 2017/18

Młody widz, poszukujący swojego miejsca w świecie, nieustannie próbuje nazywać własne odczucia, by nie czuć się zagubionym. Utożsamienie się z bohaterem filmowym przychodzi mu niezwykle łatwo. Uczeń, śledząc postępowanie rówieśnika na ekranie, uczy się rozwiązywać własne problemy. Przyczyną nawiązywania przez ucznia silnej więzi z bohaterem filmowym jest możliwość wskazania analogii w jego postępowaniu do działań podejmowanych przez jego rówieśnika w świecie rzeczywistym. Bohaterowie filmów prezentowanych w tym cyklu stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Widz obserwuje gotowe rozwiązania, jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wybrane w tym cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Przede wszystkim jednak starają się dotknąć tego wszystkiego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, jednocześnie angażując ich do podjęcia dialogu.

Cykl świat współczesny 2017/18

„Świat współczesny” to cykl filmów dokumentalnych i fabularnych, które podejmują uniwersalne problemy współczesności. Potrzeba akceptacji, stereotypy i uprzedzenia, godzenie się z historią, poszukiwanie siebie czy dążenie do szczęścia to tylko niektóre z wątków poruszanych przez autorów tytułów wybranych do cyklu. Cykl „Świat współczesny” to bardzo różnorodny zestaw filmów – zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym. Wszystkie tytuły łączy uniwersalny przekaz i skoncentrowanie na realnych problemach współczesności. Uwaga autorów skupia się przede wszystkim na tematach ważnych dla młodych odbiorców – prezentowane kino porusza zatem wątki takie jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. „Świat współczesny” podejmuje je w sposób atrakcyjny i zrozumiały, dzięki czemu stanowią odpowiednią propozycję filmową zarówno dla starszych, jak i młodszych gimnazjalistów. Poruszana tematyka wymaga jednak pewnej dojrzałości i przygotowania, zwłaszcza od widzów rozpoczynających naukę w gimnazjum.

Cykl młodzi w obiektywie 2017/18

Model dorastania młodego widza zmienia się wraz z kolejnym pokoleniem. Niezmienne pozostają jednak ciekawość świata oraz potrzeba akceptacji i niezależności. Poszukujący współczesny bohater filmowy pozwala młodemu człowiekowi zmierzyć się z niejednokrotnie trudnym przekroczeniem granicy dziecko – dorosły. Cykl proponowanych filmów stanowi źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatka i pomaga zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące go problemy. Rówieśnicy z ekranu mierzą się z własnymi lękami, uczą się być odpowiedzialni i niezależni, udowadniają, że chociaż nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, to potrafią odnaleźć się w świecie nie tylko dziecięcych fantazji, ale również w świecie dorosłych. Cykl realizuje cele wychowawcze, odnoszące się do świata wartości. Wybrane filmy świadczą o jego wielowymiarowości, a bohaterowie tworzą filmowe historie, tym samym otwierając dyskusję o przyjaźni, miłości, przemocy rówieśniczej, seksualności, odmienności.

Cykl trudne tematy 2017/18

Cykl jest adresowany do uczniów, którzy w sposób otwarty i dojrzały starają się poznawać prawdę o otaczającym nas świecie. W cyklu zostały zaproponowane filmy, które nie tylko poruszają ważne problemy współczesnego świata, ale są też bliskie młodym ludziom, dotyczą często sytuacji, w których sami się znajdują. Dzięki spotkaniu z tym kinem młodzież będzie mogła skonfrontować swoje wyobrażenie o świecie z postawami zaprezentowanymi w filmach, podjąć dialog z rzeczywistością, odnaleźć odpowiedź na nurtujące pytania. Trudne tematy proponują drogę w poszukiwaniu wartości i kształtowania postaw etycznych, uczą odpowiedzialności, tolerancji, dają przykłady zachowań, jak odnaleźć się we współczesnym świecie i w jaki sposób ustrzec się przed zagrożeniami cywilizacyjnymi. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej w szkole ponadgimnazjalnej, przywołując konteksty literacko-kulturowe, społeczne, historyczne, a także odwołując się do realizacji zagadnień wychowawczych, a nawet lekcji biologii.

Cykl wielokulturowość w filmie 2017/18

Cykl jest skierowany do uczniów wstępnie przygotowanych do dyskusji o problemach odnalezienia się w obcej kulturze, funkcjonowania w globalnym świecie, tolerancji dla odmienności etnicznej czy narodowościowej. Zestawienie może być komentarzem do wydarzeń politycznych i społecznych, które rozgrywają się w Polsce i Europie w ciągu ostatnich lat. Terroryzm i manipulacje w polityce i mediach doprowadzają do postaw nieufności i ksenofobii wobec imigrantów. W świecie wolnego handlu, otwartych granic i rynku pracy, wśród nas mają prawo żyć i funkcjonować ludzie o innych kulturach i religiach. Dobór filmów wynikał z potrzeby kształtowania w młodych ludziach postaw tolerancji i akceptacji, nie tylko wobec przedstawicieli mniejszości narodowo-etnicznych, ale także innych religii, poglądów politycznych i orientacji seksualnych. Zestawione w tym cyklu produkcje pokazują uczniom, w jaki sposób religia i kultura kształtują życie mieszkańców krajów europejskich i azjatyckich. Część tytułów odnosi się do tematyki związanej z imigrantami i ich funkcjonowaniem w krajach, które tylko pozornie okazują się otwarte na obcokrajowców i ich odmienne kultury.

Cykl analiza filmu 2017/18

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jak funkcjonalnie analizować tekst kultury i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym. Cykl „Analiza filmu” wymaga od uczniów zaangażowania i teoretycznego przygotowania. Wśród siedmiu tytułów odnajdziemy różne gatunki, estetyki, sposoby obrazowania, ale wszystkie stanowią przykłady cennych osiągnięć kinematografii europejskiej, amerykańskiej i polskiej ostatniej dekady naszego wieku, wyróżniane najważniejszymi nagrodami filmowymi. Poruszane w trakcie prelekcji tematy związane są z analizą filmowych środków wyrazu, pojęciami z pogranicza filmu i innych sztuk, poszukiwaniem kulturowych kontekstów. Znajomość wymienionych elementów może pomóc przyszłemu maturzyście, który na ustnym egzaminie dojrzałości z języka polskiego musi wykazać się umiejętnością analizy kadru i plakatu filmowego, stosując pojęcia z zakresu teorii filmu i wiedzę historycznofilmową. Uczeń, który zapozna się z filmami tego cyklu i ich problematyką, z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych, a wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Projekty w ramach kina

Program Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to program o dziesięcioletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów. Poniżej znajdziesz także inne projekty Klubu Żak, dotyczące szeroko rozumianej sztuki kinowej.

  • Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

    Zobacz
  • Lucjan Bokiniec - jeden z założycieli DKF-u

    Zobacz