8. Dni Muzyki Nowej

Usłysz inne oblicze muzyki

Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej - podczas 8. Dni Muzyki Nowej chcemy pokazać inne oblicze znanej dotychczas muzyki lub instrumentów i urządzeń obecnych w popkulturze. Tegoroczny program ma na celu podkreślenie twórczej kreatywności, która wydobywa potencjał poprzez reinterpretację lub odkrywanie możliwości drzemiących w dobrze znanych instrumentach. Będziemy pokazywać to, co znane w nowym kontekście i nowych okolicznościach, odkrywać potencjał drzemiący w instrumentach, przywoływać przeszłość w nowej odsłonie. Chcemy zaskakiwać.

Jednym z ważnych elementów programu będzie spojrzenie na gitarę elektryczną, silnie we współczesnej popkulturze osadzoną w etosie muzyki rockowej. Podczas tegorocznego festiwalu, chcemy zagłębić się w nie-piosenkowy potencjał tego instrumentu strunowego. Eric Chenaux i Norberto Lobo, aktywnie funkcjonujący na scenie od kilku lat, w 2017 roku nagrali wspólnie płytę, na której rozwijają możliwości gitar elektrycznych, modyfikując ich brzmienie, eksperymentując z barwą i fakturami. Artyści, którzy równie często tworzący piosenki, na albumie “The Byre” stworzyli interesującą formę, która wychodzi daleko poza kanon brzmieniowy tego instrumentu. Pochodząca z Baltimore Susan Alcorn zasłużyła się grając muzykę country na pedal steel guitar, urządzeniem kojarzonym także z prog-rockowymi dokonaniami takich grup chociażby Pink Floyd. Jednak grając solo, artystka wchodzi na obszar muzyki awangardowej i ambientowej, wykorzystując instrument w zupełnie inny sposób. Marcin Dymiter zasłynął z współtworzenia jednej z najważniejszych grup doby lat 90., słupskiej Ewy Braun. Kiedy zespół zakończył działalność, muzyk zwrócił się w kierunku sceny eksperymentalnej i field-recordingu. Cały czas jednak korzystał z efektów gitarowych, przydatnych także w muzyce elektronicznej, a przed siedmioma laty (a potem w 2013 roku) wrócił do gitarowego etosu pod szyldem Niski Szum. Podczas Dni Muzyki Nowej zobaczymy go prapremierowo w specjalnym, nowym składzie TRYS SAULĖS razem z gitarzystą Arturem Krychowiakiem (God’s Own Prototype, Nowa Ziemia) i perkusistką Dominiką Korzeniecką (Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego, Tania O, Banda Nella Nebia). Efektem ich współpracy będzie muzyka bliska twórczości takich zespołów jak Earth czy Barn Owl.

Kto pamięta kasety magnetofonowe, opracowane przez firmę Philips na początku lat 60, które przed upowszechnieniem się płyt CD były najpopularniejszym nośnikiem dźwięku? Pochodzący z Hamburga artysta i muzyk Arnd Kai Klosowski od okresu nastoletniego zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów na tzw. kassetteninstrument czyli instrumencie kasetowym, jednej z pierwszych analogowych maszyn samplujących, złożonych z ośmiu walkmanów Sony. Pierwsze nagrania publikował już w latach 80., a przed rokiem przypomniał o nim Felix Kubin, publikując jego muzykę  nakładem wytwórni Gagarin Records. Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże jak gra na kasetach.

W przeszłość muzyki sięga trio BASTARDA, założone przez klarnecistę Pawła Szamburskiego razem z Michałem Górczyńskim i Tomaszem Pokrzywińskim. Na wydanej jesienią płycie “Promitat eterno” wzięli na warsztat średniowieczne pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Bazując na metodzie “viola bastarda”, czyli swobodnych skokach między kolejnymi głosami pieśni, improwizują wokół tych melodii, budując oryginalną interpretację muzyki dawnej. Flecista i kompozytor Dominik Strycharski sięgnął po kompozycję “Melodie” holenderskiego kompozytora i pianisty Louisa Andriessena: unison dwóch instrumentów, melodię rozciągniętą niemal w ambient, nie zatracającą swoich narratywnych właściwości. Napisał do niego alter ego “Harmonie” aby pokazać że harmonia stała się niemożliwa. Podczas festiwalu zaprezentuje te utwory razem z uznaną pianistką Barbarą Drążkowską, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym.

Podczas festiwalu wystąpi zespół ZEITKRATZER, osobliwa orkiestra muzyki współczesnej, która często bierze na warsztat kompozycje twórców muzyki eksperymentalnej. Grali też “Metal Machine Music” Lou Reeda, a z okazji dwóch dekad istnienia, sięgnęli po materiał z pierwszych dwóch płyt zespołu Kraftwerk, często przez samych autorów spychany w niepamięć. Początkowo ta niemiecka grupa korzystała z fletów czy instrumentów smyczkowych, mocno wchodząc nie tylko na obszar krautrocka, ale też muzyki współczesnej. Zeitkratzer przypomina o tym, wskazując, że przed Kraftwerk był zupełnie inny Kraftwerk niż ten znany z elektronicznych pasaży od słynnego “Autobahn” począwszy. Last but not least na festiwalu zobaczymy Stefana Wesołowskiego i Piotra Kalińskiego, którzy w 2017 roku wydali dwa fantastyczne solowe albumy. Na 8. Dniach Muzyki Nowej usłyszymy owoc ich współpracy pod nazwą NANOOK OF THE NORTH, na miesiąc przed premierą płyty w niemieckiej Denovali Records. To, co znalazło się na płycie, nie jest jedynie połączeniem dotychczasowej twórczości obu muzyków, ale może mocno zaskoczyć fanów ich muzyki. Podobnie więc jak przy wszystkich koncertach, przyjrzymy się ich nowemu obliczu.

Kuratorem festiwalu 8. Dni Muzyki Nowej jest Jakub Knera.

18.01.2017

NORBERTO LOBO & ERIC CHENAUX / THE BYRE / POLSKA PREMIERA

Norberto Lobo - gitara elektryczna / Eric Chenaux - gitara elektryczna

TRYS SAULĖS / PRAPREMIERA

Dominika Korzeniecka – perkusja / Marcin Dymiter - gitara elektryczna / Artur Krychowiak - gitara elektryczna

19.01.2017

SUSAN ALCORN / POLSKA PREMIERA

Susan Alcorn - steel pedal, efekty

DOMINIK STRYCHARSKI & BARBARA DRĄŻKOWSKA / PLAY ANDRIESSEN & STRYCHARSKI

Dominik Strycharski - flet, elektronika, wokal / Barbara Drążkowska - fortepian

20.01.2017

A​.​K​.​KLOSOWSKI / PLAYS THE KASSETTENINSTRUMENT / POLSKA PREMIERA

Arnd Kai Klosowski - elektronika, kasety

NANOOK OF THE NORTH / NANOOK OF THE NORTH / PREMIERA

Stefan Wesołowski - fortepian, elektronika /  Piotr Kaliński - elektronika

21.01.2017

BASTARDA / PROMITAT ETERNO

Paweł Szamburski - klarnet / Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela /  Michał Górczyński - klarnet basowy

ZEITKRATZER / PERFORMS SONGS FROM "KRAFTWERK" AND "KRAFTWERK 2" / POLSKA PREMIERA

Frank Gratkowski - flet, klarnety / Elena Kakaliagou - róg / Hilary Jeffery - puzon / Reinhold Friedl - harmonia, fortepian / Didier Ascour - gitara / Maurice de Martin - perkusja / Lisa Marie Landgraf - skrzypce / Nora Krahl - wiolonczela / Elisabeth Coudoux - wiolonczela / Ulrich Phillipp - kontrabas

BILETY

23 zł - zniżka* na Kartę Dużej Rodziny

25 zł - zniżka* dla studentów, uczniów i seniorów

30 zł - super zniżka* na Kartę do Kultury

35 zł - bilet normalny / bez zniżek

60 zł - KARNET (limitowana pula do 22.12.17)

90 zł - KARNET (do 19.01.18)

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na jedną legitymację/KARTĘ)

 

 

Arnd Kai Klosowski

Arnd Kai Klosowski

Susan Alcorn

Susan Alcorn

Zeitkratzer

Zeitkratzer

Program

Organizatorem Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak, a Festiwal 6. Dni Muzyki Nowej realizowany jest ze środków Miasta Gdańska